Deel dit artikel
-

Yunoo wil naar het buitenland

Online huishoudboekje Yunoo, waar Sanoma in investeerde, start volgend jaar een internationale uitrol. Ook in Nederland voert de site de marketing nu op.

Kevin Voges is samen met zijn investeerder Herman Kienhuis, manager Business Development bij Sanoma, een van de sprekers tijdens de IPAN-bijeenkomst op 4 mei in Amsterdam.

Yunoo wil volgend jaar volgens mede-oprichter Kevin Voges ‘wortels schieten in het buitenland’. In welke landen Yunoo het eerst lanceert wil Voges nog niet kwijt. Maar hij erkent dat Duitsland met vijf keer de bevolking van Nederland een gunstig land is. “Bovendien is de techniek van de Duitse banken voor ons makkelijk te gebruiken. De automatisering bij Nederlandse banken is daarmee vergelijken tamelijk complex, omdat de sector hier nogal stug is”, aldus Voges.

Sanoma Digital investeerde recent 1 miljoen euro in Yunoo. In sommige landen zijn wel een aantal startups die iets vergelijkbaars doen als Yunoo. Zij hebben ook al funding opgehaald.  Maar dat weerhoudt Yunoo er niet van die markten te betreden. “We hoeven niet overal nummer 1 te worden om succesvol te zijn. Er zullen altijd meerdere spelers zijn op deze markt. Maar ons doel is om het nummer 1 personal finance platform te worden van Europa.

Marketing

In Nederland had Yunoo profijt van het ‘first mover advantage’. “Toen wij onze funding met Sanoma rondkregen, waren wij concurrenten voor. Zij praatten ook met deels dezelfde investeerders.” Als de internationale uitrol moeizaam verloopt, is wellicht op termijn een extra investeringsronde nodig. “Dat hangt ervan af. In het middelste en gunstigste scenario kunnen we zo’n ronde overwegen, in het slechtste scenario worden we ertoe geforceerd.”

Yunoo heeft nu 60 duizend geregistreerde gebruikers. “We groeien nog steeds snel. We krijgen nu meer marketingbudget. Tot nu toe hebben we weinig aan adverteren gedaan en moesten we het vooral hebben van gratis publiciteit. Zo heeft de Consumentenbond ons meerdere keren positief besproken. Onze doelstelling is eind dit jaar uit te komen op 100.000 gebruikers.” In samenwerking met Sanoma wordt de marketing rond Yunoo in Nederland later dit jaar opgevoerd.

Sanoma

Met Yunoo kunnen gebruikers inzicht krijgen in hun eigen financiën door automatisch inkomsten en uitgaven te categoriseren. De site geeft ook aan hoeveel geld er bespaard kan worden op maandelijkse lasten als energie- en telefoonrekeningen. De vier oprichters – Voges en zijn partners Dirk Menkveld, Willem Spruijt en Martijn de Kuiper – startten de site in 2007. Eind 2008 volgde de eerste kleine investering met de komst van Patrick van der Tuin. Hij stak geld in Yunoo en werd directeur.

De zoektocht naar nieuwe investeerders duurde vorig jaar langer dan verwacht: van april tot december. Yunoo praatte met tal van venture capitalists en informal investors, maar koos uiteindelijk eind 2009 voor Sanoma Digital. Sanoma heeft veel ervaring met online performance en heeft natuurlijk veel bereik in de Nederlandse markt. Wij hebben weinig ervaring met reclame en marketing. Ook wilden we per se niet een meerderheidsbelang weggeven, want we willen nog de komende jaren keihard werken om Yunoo op het hoogste niveau te krijgen.”

Hoewel het uitgeefbedrijf normaal gesproken alleen meerderheidsbelangen in bedrijven neemt, koos Sanoma Digital dit keer bij hoge uitzondering voor een minderheidsbelang. Voges: “Dat was voor Sanoma zelf ook bijzonder. Wij zijn voor hen ook een soort test. ”Sanoma heeft ook al andere consumentensites zoals Kieskeurig.nl en Energieprijzen.nl.

Pitches

Yunoo sprak in totaal met tien tot vijftien mogelijke investeerders. “Het pitchen was leuk om te doen. Je krijgt goede vragen en leert er veel van. Je moet een goed gevoel krijgen wat de motivatie is van die partijen om met jou te praten.” Venture capitalists zijn volgens Voges erg gefocust op het geld. “Ze zijn vooral gericht op hoeveel er uit een exit is te halen. Dat is logisch, daar zijn ze vc voor.”

Voor Yunoo was dat niet het geschikste model. Daarom koos de site uiteindelijk voor een strategische partij als Sanoma. “Zij kunnen kennis en ervaring bijdragen. Zo kan er een synergie ontstaan. Deze partijen zijn ook meer in het echte product geïnteresseerd en niet alleen in het businessplan.

Kritischer door crisis

Door de economische crisis zijn investeerders veel kritischer geworden. “Ze staan minder open voor investeringen. Je moet nu een goed uitgewerkt plan of al een product hebben. Met alleen een goed idee kom je er niet meer. Het hielp ons dat we al gebruikers hadden en een goed uitgewerkt businessplan. Alles was tot de puntjes uitgewerkt. Dat viel erg in de smaak bij investeerders.”

Nadeel was wel dat de vier oprichters eerst anderhalf jaar fulltime werkten zonder iets te verdienen. De Nederlandse investeringscultuur noemt Voges ‘niet erg ideaal’. “Er worden weinig echte risico’s genomen. Maar dat is wel nodig om ervoor te zorgen dat er wel succesvolle innovatie bedrijven in Nederland blijven ontstaan.”

Foto: dyobmit (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost

Duidelijk dat de investeerder wat loopt te trekken. Ik krijg de laatste tijd om de haverklap een mail waarin ze verkondigen dat ik nu toch echt moet gaan besparen op energie of op mijn belkosten en je wordt verleidt met "goedkope" aanbiedingen. Nee dankje, inmiddels afgemeld maar ook op de website komt het steeds prominenter naar voren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond