Deel dit artikel
-

Zelfregulering hot issue op OESO-conferentie

1999 – "We ambiëren universele regels, maar tegelijkertijd is het onmogelijk om een juridisch stelsel te maken dat wereldwijd geldt." Zo kenschetste John Mogg, lid van de Europese Commissie, het dilemma van het Forum over E-commerce dat deze week in Parijs begon.

De vraag is of en zoja, hoe e-commerce gecontroleerd, gestructuurd en gereguleerd kan worden. Organisator van het forum is de OESO, de
organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling die precies een
jaar geleden een soortgelijke bijeenkomst hield in Ottawa, Canada. Nu
wordt gekeken of er in de tussentijd vooruitgang is geboekt.

Hoewel het Europese parlement zich momenteel over een aantal aanbevelingen buigt en een Frans wetsvoorstel in de maak is, staat internationaal gezien niets vast. In één adem door maakte Mogg een grapje over de bouwvakkers die een verdieping hoger luidruchtig aan het timmeren waren: "Het is zo'n belangrijk onderwerp dat sommige mensen er alles voor doen om binnen te komen."

Eerst wettelijke zekerheid, dan pas zelfregulering vanuit de industrie, stelde Mogg voor, die zijn visie de "geïntegreerde benadering" noemde. En: "Dit is dè gelegenheid om ook over belastingheffing te praten." In een rechthoekige kolos aan de rand van de stad die de sfeer van de jaren zeventig ademt, wordt vandaag verder gepraat over de toekomst van de e-commerce. Niet alleen de lidstaten van de OESO zijn aanwezig, ook consumentenorganisaties en het bedrijfsleven laten hun stem gelden.

De regulering is vanouds het hete hangijzer. Christian Trudeau van BCE Emergis, die tijdens de openingssessie na Mogg het woord kreeg, zei meteen: "Open competition is a must." Daarmee verwoordde hij het stokpaardje van het bedrijfsleven, dat een lijvig rapport heeft voorbereid. De nieuwe editie van het {Global Action Plan for Electronic Commerce ;http://www.iccwbo.org/home/electronic_commerce/e_commerce_roles_rules.actionplanvan, onder andere, de internationale kamer van koophandel, is wederom een pleidooi voor zelfregulering.

Francis Lorentz, hoofd van een Franse projectgroep over e-commerce, benadrukte dat de bescherming van de consument een prioriteit moet zijn. De Franse regering hecht relatief veel waarde aan de privacybescherming. "Het Internet wordt steeds groter, maar ISP's kunnen hun relatie met klanten verbeteren door ze juist persoonlijker te maken." Lorentz introduceerde het begrip 'co-regulation'. Regeringen en het bedrijfsleven zouden samen aan tafel moeten gaan zitten om regels op te stellen, zei hij.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond