Deel dit artikel
-

Zijn steden ten dode opgeschreven?

Het tijdloze en grenzeloze karakter van de online wereld, en met name het ontbreken van menselijk contact, is een bron van inspiratie voor zowel Internetaanhangers als haters.

Het grenzeloze karakter van de online wereld heeft minder te maken maken met het opheffen van fysieke barrieres dan van creatieve barrieres, vindt Reinier Evers.

Staat het Internet voor de underwired gelijk aan lege straten en vervallen winkelcentra omdat contactgestoorde computergebruikers alleen nog via ICQ communiceren, en alles wordt thuisbezorgd door kozmo.com achtige bezorgdiensten; sommige digerati (zoals Nicholas Negroponte) voorspellen zelfs geheel lege steden, omdat we nu virtueel vanuit veel prettiger plekken kunnen werken dan de asfaltjungles van New York, London of Hong Kong.

De enorme concentratie van nieuwe, snel groeiende Internetondernemingen in de metropolen van de VS, Europa en Azi� bewijst het tegendeel. Grote steden zijn van oudsher centra voor creativiteit, business, sociale experimenten, anonimiteit, 24/7: precies alles wat ook het Internet zo populair maakt. Stadsbewoners zijn veeleisend, verwend, gehaast, trendsettend, internationaal en divers. Dat zijn de eigenschappen die inspireren tot nieuwe diensten en producten op het Internet.

In deze prille fase van de online economie zijn de meest begeerde, creatieve werkgevers en werknemers alswel de meest veeleisende klanten dan ook te vinden in de grote steden. Het aantal personen dat online is in Manhattan of London ligt anderhalf tot twee maal zo hoog als het landelijke gemiddelde. Het netwerk, zowel fysiek (IT infrastructuur) als sociaal is onge�venaard.

Het grenzeloze karakter van de online wereld heeft dan ook minder te maken maken met het opheffen van fysieke barrieres dan van creatieve barrieres. Een dotcom bedrijf dat denkt zich ver van grote steden te kunnen vestigen omdat dat goedkoper of 'schoner' of rustiger is, begaat een enorme strategische blunder: het ontzegt zichzelf toegang tot de meest cruciale succes factor in de nieuwe economie: urban dotcom werknemers.

Deel dit bericht

4 Reacties

shane

Hoezo?Die kunnen toch gewoon vanuit hun urban Home.Office werken?

Robert van Geenhuizen

Ik ben het geheel met u eens. Dit is simpel waar omdat wij ook fysiek zijn. We zullen dus nooit geheel in de virtuele wereld gaan leven. Er blijven altijd banen die niet thuis uitgevoerd kunnen worden en niet zodanig geautomatiseerd kunnen worden dat er geen menselijke controle nodig is. Verplaatsing zal dus altijd blijven. Er zijn zat productieprocessen te noemen die hier onder vallen.Ik denk hier bijvoorbeeld aan het maken van sigaren(nog steed een miljarden markt, handgemaakte ambacht, horeca personeel etc… Zo zijn er dus nog honderden, zoniet duizenden branches/producten waarbij verplaatsing van personeel noodzakelijk is. Mensen hebben van origine de drang tot gezelligheid. Deze drank kan nooit vervangen worden door virtuele werelden. Dit is puur mogelijk in een fysieke omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het uitgaansleven, zoals kroegen, bioscopen, en andere entertainment sectoren. Ook producten zullen altijd in een fysieke winkelomgeving verkocht worden, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan kleding, auto's etc… . Bij kleding wil men bijvoorbeeld het product passen, ruiken, kijken hoe het staat, voelen etc.. Op internet is dit allemaal niet mogelijk en je heb zelfs een kleurverschil door de monitor. Dit wil niet zeggen dat er geen grote markt voor kan zijn. Door de grote spreidwijdte van internet kan je wereldwijd consumenten bereiken. Dus zal er wereldwijd altijd een aardige markt zijn, maar deze is niets vergeleken met de huidige fysieke verkoop. Internet kent ook wel deglijk markten die perfect voor internet geschikt zullen zijn. Dit zijn totaal nieuwe markten, maar van markten die ook de fysieke verkoop niet veel zullen aantasten en dus gewoon een markt erbij is. Een voorbeeld van zo'n goede markt(en dit is er een die wel degelijk de fysiek markt kan aantasten, maar dit wel bij hoge uitzondering)is de verkoop van tickets online, hierbij wordt op internet meer kwaliteit gegeven aan de verkoop van het product. De producten/diensten die dus zeer geschikt zijn voor internet hebben meer waarde/kwaliteit op internet dan in de fysieke wereld.Daarnaast is internet nu te chaotisch. Iedereen wil alles. Dit resulteert in een heleboel gespecialiseerde organisaties. Bijvoorbeeld winkels die alleen boeken en cd's verkopen. Zo zijn er nog veel veel meer gespecialiseerde orginisaties. Hierdoor ontstaat een zeer chaotische situatie. Je kan het een beetje zien als de wereld als 1 land zonder een regering. En zo als vele van jullie zullen weten is chaos zeer waardevol in de zin van het oplossen. Er moeten dus gecentraliseerde winkels koopen die op een heleboel gebieden gespecialiseerd zijn. Zo kan de consument alles op 1 plek vinden. Hierbij denk ik aan een soort warenhuis voor internet. Deze bestaan natuurlijk al wel, maar nog lang niet uitgebreid genoeg. Het wordt stukken interessanter als je de virtuele winkels gaat combineren met fysieke winkels. En ja mensen, dan kom je weer op het punt dat steden niet zullen uitsterven! Ik denk hierbij dan aan de zogenaamde multi channel stores. Deze fysieke winkels zullen niet alleen alleen dienen als verkoop portals maar ook als produktie en ditributie portals. Deze winkels zullen voortdurend in contact staan met internet zodat de consument een product op internet kan op maat kan selecteren waarna deze order naar de dichtsbijzijnde winkel verzonden zal worden en waar deze in productie zal gaan en gedistribueerd zal worden. Daardoor legt het eigenlijke fysieke product een zeer korte afstand af waardoor het snel bij de betreffende consumnet zal kunnen zijn en de distibutie kosten zeer laag zullen zijn. Ikzelf ben ontwerperper van het reorginisatie concept van de huidige muziek industrie. En de onderwerpen in de voorgaande tekst zult u ook in het lopende project terugvinden. Zo ziet maar weer dat we door te veel focussen op internet vele dingen mislopen of gewoon niet willen zien. Blijf dus altijdt nuchter en bekijk alle mogelijkheden waarna er een geheel gevormd kan worden. Oordeel nooit voordat gij niet alles weet. Oh ja, nog even iets, wat zou er gebueren met de mobiele telofonie en de wap hype als er geen verplaatsing meer zal plaatsvinden en er uitgestorven steden zouden zijn……. Robert van Geenhuizendigitalrevolution@zonnet.nlMensen die meer informatie willen hebben betreffenden het project kunnen me altijdt mailen.

netter

Misschien verandert de stad in functie: Meer plaats voor entertainment en horeca; Belangrijk voor toeristen, prestige en cultuur.Minder van belang voor simpel kantoorwerk en simpele inkopen. Conclusie: Meer Society-shops, meer juweliers, meer Bistro's, meer disco, meer pubs, meer Yab Yum, meer advocatenkantoren, meer notarissen. Minder Blokker, minder Hema, minder Xenos, minder ABN AMRO, minder Rabobank, minder Aldi, minder Albert Heijn, minder It's, minder Vendex, minder Dixons, minder Randstad, minder Vedior, minder reisbureau's, minder Megapool, minder Primafoon, minder Free-Recordshop. Meer musea, meer souvenirswinkels, meer Reclamebureau's. Meer Mc Donalds, meer Burger King, meer exotische restaurants. Minder GAK, minder scholen, minder ambtenaren. Wellicht wordt de stad meer benut voor niet-tastbare producten zoals gezelligheid, luxe, prestige, consultancy en ontspanning. 

Marcel van amersfoort

Ik ben het geheel met u eens, mensen zouden eens wat realistischer moeten wezen en zich niet te veel moeten focussen op het internet. Dan zou men nog veel meer en veel interessantere concepten vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond