Deel dit artikel
-

Zoekagent.nl wil ‘menselijkheid’ brengen op web

Het nieuwe zoekagent.nl wil een nieuw soort zoekmachine introduceren. In plaats van geautomatiseerde antwoorden, maakt de site gebruik van mensen van vlees en bloed, die voor de vragensteller op zoek gaan. Deze week wordt de vraagsite geïntroduceerd.

UHB Communications, het bedrijf achter Zoekagent.nl, wil op termijn dertig agenten aan het werk zetten. In de beginfase worden vragen nog beantwoord tussen zes en negen uur 's avonds, zometeen moet de openingstijd tussen 10.00 en 22.00 uur komen te liggen. In dat opzicht verschilt de site van andere initiatieven zoals die van bijvoorbeeld Q-go . Waar deze site de antwoorden automatiseert, streeft de Zoekagent naar een eenduidig en persoonlijk antwoord.

De site wil inkomsten halen uit samenwerkingen met bedrijven. Ook bedrijfsabonnementen moeten zometeen tot de mogelijkheden behoren. Daarnaast zullen er advertentie-inkomsten gegenereerd worden, maar managing director Jan Louwers wil daarvan niet al te afhankelijk zijn. "Als over een tijdje de kwaliteit van de site is toegenomen, overwegen we om een betaalde dienst in te voeren." Door de inzet van veel personeel lopen de kosten ook snel op.
De siter streeft ernaar om binnen vijftien minuten een reactie te geven. Dit hoeft nog niet het definitieve antwoord te zijn. Eerst wordt de vragensteller op de hoogte gebracht van de voortgang van de zoektocht.

Zoekagent richt zich naast de zakelijke diensten ook op zowel ervaren als onervaren internetters. Louwers: "Daarbij kun je denken aan mensen die eigenlijk te duur zijn om zelf bepaalde zaken uit te zoeken, terwijl het voor onervaren internetgebruikers ook een goede leidraad kan zijn. Verder is het ook geschikt voor de echt luie mensen."

Binnen enkele maanden moet de site op 2500 unieke bezoekers per dag zitten, zegt Jan Louwers. 2500 unieke bezoekers kunnen zorgen voor 2500 unieke vragen. Een eenvoudige rekensom leert dat, in geval dertig medewerkers elke dag twaalf uur lang vragen beantwoorden, zij 8,7 minuut per vraag hebben. Omdat de medewerkers in werkelijkheid waarschijnlijk acht uur per dag vijf dagen per week werken, blijft er per vraag nog minder tijd over. Betekent dit dat Zoekagent.nl aan haar eigen succes ten onder zal gaan? Louwers: "Dat specifieke rekensommetje hebben we zelf niet gemaakt. Maar niet iedere bezoeker zal een vraag stellen. Die target van 2500 bezoekers per dag is trouwens niet onderbouwd; we weten niet hoeveel bezoekers en vragen we in de praktijk kunnen verwachten. Dat zal de komende maanden duidelijk worden."

Desondanks, stel dat de dienst succesvol wordt, kan het businessmodel dit aan?
Louwers: "De dienst wordt afgestemd op het aantal gebruikers. Als we enorm veel vragen krijgen is het niet uit te sluiten dat er pieken ontstaan bij het beantwoorden. Daarnaast gaan we wellicht tarieven invoeren als het echt storm loopt."

Kunnen bezoekers alle mogelijke vragen stellen? "We gaan geen uitvoerige onderzoeken doen om een vraag te beantwoorden. Nee, tentamenvragen van scholieren maken ook weinig kans. Het antwoord moet in principe op internet te vinden zijn", aldus Louwers. "Daartoe gebruiken de medewerkers allerlei search-engines en een paar nieuwe tools die we speciaal hiervoor ontwikkeld hebben."

Deel dit bericht

23 Reacties

rob troostwijk

De eerste vraag die ik aan zoekagent.nl zou willen voorleggen is: ben ik nu gek of is de heer Louwers gek? Het zal me benieuwen of de agenten (hebben ze ook een pet op) daar een passend antwoord op hebben. Vriendelijke groeten van Rob  

Mr Gekko

Anders Floor

Je moet bij de registratie je email-adres en fysieke adresgegevens opgeven. Gecombineerd met bepaalde vragen (lees: interessegebieden) is zo'n adresdatabase een goudmijntje. En voila: de nieuwste Spam R Us is geboren. De opmerking dat de site inkomsten wil halen uit samenwerkingen met bedrijven bevestigt dit vermoeden alleen maar.Het tegenargument zal wel zijn "als je dat niet wilt, dan kom je toch gewoon niet op de site?". En dat zal ik ook zeker doen. Laat mij maar lekker anoniem zoeken via Google.com waar ik niet eerst mijn hele hebben en houden door hoef te geven. Ik krijg al genoeg rotzooi in mijn mailbox, zelfs van inschrijvingen op sites die zo plechtig beloofden geen ongevraagde mail te versturen. Doodziek word je ervan.

Bob Lei

Hoezo is de beste man gek?

Juriaan

Het antwoord moet in principe op internet te vinden zijn. En hoe checked u dat? Wie zegt dat de zoekmachines die uw mensen gaan gebruiken en de "speciaal ontwikkelde tools" alle informatie vinden? Zoals bekend wordt slechts een deel, volgens peilingen 50% tot 60% van alle pagina's geindexeerd. De rest is mogelijk best te vinden maar niet via de reguliere zoekmachines, en al helemaal niet binnen 15 minuten! Wellicht is dit dus een initiatief dat voor de groep echt onervaren internetters een optie is, maar voor de mensen die hun weg wel weten niet aangezien de helft van de resources niet geraadpleegd zullen worden door uw medewerkers. En betalen hiervoor lijkt me al helemaal buiten proportie!

Rombo

De registratie-pagina van de zoekagent: "Op Internet is enorm veel informatie te vinden. Via allerlei verschillende zoeksystemen wordt je geholpen om met je zoektocht op het Internet. De Zoekagent wil in de overvloed aan techniek en computer een oase van service en persoonlijke aandacht bieden." Zoveel fouten in zo'n kort tekstje… tijd voor de introductie van de spelagent?

Rombo

Sorry, e-mailadres vergeten bij mijn reactie…

G. de Kat

Laten we de curator maar vast bellen…

HalloBobbers

He Bob,Moeten we je nou echt alles gaan uitleggen!

Olivier B.

Leuke kopie van Gimmy Info! Nog nooit van gehoord hoor ik je denken. En toch is die site ook al een tijdje geleden gelanceerd. Dat zegt dus wel genoeg lijkt me. Leuk initiatief wat absoluut onhaalbaar is en in potentie heel fout met persoonsgegevens kan gaan goochelen. En dan het stukje opleiding:Onze mensen hebben een opleiding gehad om info op het net te vinden. Humor, toch. Ik zie ze al zitten les 1: Gebruik Ilse, Les 2: Gebruik Google, Les 3: Gebruik vacaturesites, les 4: Ga terug naar start en u ontvangt geen salaris. WIE IETS NIET KAN VINDEN OP HET INTERNET, HEEFT NIKS TE ZOEKEN OP HET INTERNET! 

Raphael

Het spreekt mij wel aan. Een mens van vlees en bloed aan wie ik een vraag kan stellen. Wel vind ik dat de zoekagent te snel ophoudt met zoeken. Een paar minuten in de search engines ploeteren kan ik zelf ook wel. Het zou interessant worden als de Zoekagent zich kon bogen op een netwerk van specialisten in bepaalde vakgebieden. Misschien zou het dan zelfs een dienst worden waarvoor ik zou willen betalen.

Ferdinand Fliedsma

Gewaagd initiatief, maar in potentie zeer sterke propositie. Ben wel benieuwd hoe het businessmodel er uit ziet. Waarschijnlijk interessante kansen op zowel BtoB als BtoC markt. Mits men een beheersbaar groeiscenario weet te volgen.. Ja, ik hoop dat correct wordt omgegaan met mijn naw gegevens. Maar waarom hierbij meteen uitgaan van misbruik? Beste Zoekagenten, succes! p.s. dank voor dat adresje voor oude pentekeningen. 

Hans Vermeijden

Voor het geven van een antwoord op een vraag, die niet gemailed wordt maar op de site zelf staat heeft men helemaal geen n.a.w. gegevens nodig. Stop. Elke wijze waarop zij de n.a.w. gaan gebruiken is niet gerelateerd aan de service die zij bieden of gaan ze het antwoord over de post sturen ?

Anders Floor

"Waarom hierbij meteen uitgaan van misbruik?" vraagt Ferdinand Fliedsma. Wel, omdat alle recepten voor een gouden reclameberg voorhanden zijn: mensen die actief aangeven ergens naar op zoek te zijn, die hun email-adres en andere adresgegevens ter beschikking stellen en die een antwoord terug verwachtenZoekagent zal vragen aan elkaar verbinden. Profielen opstellen. Bedrijven benaderen. "Geachte autovakantie-organisator. 10% van de bezoekers die op onze site iets wilde weten over auto's, wilde ook iets weten over vakanties. Voor x gulden kunt u via ons uw bedrijf promoten." Dat idee. En wie weet waar het ophoudt. Als consument zet je de deur voor (ongevraagde) reclame zo wagenwijd open. Nergens op de site staat vermeld dat je niet zult worden gemaild als je geen vraag stelt. Maar waarom zouden ze anders met emailadressen werken? Zet gewoon een cookie op iemands computer en als diegene later op de dag of de volgende dag terugkomt, krijgt ie gelijk het antwoord te zien op de site. Privacy in vrij hoge mate gegarandeerd. Maar nee, dat zal vast geen optie zijn. Adresgegevens wil men hebben. Het is natuurlijk een slim concept. Maar ik hoop niet dat ze het erg vinden als gewoon zelf anoniem via Google, Dejanews (tegenwoordig ook Google) en andere zoekmachines blijf zoeken.

Sjaak Harmsen

Handig of niet handig…vraag is meer hoe zoekagent in vredesnaam denkt geld te gaan verdienen met hun idee, want al die zoekagenten moeten natuurlijk worden betaald. Samenwerking met bedrijven? Lijkt me erg sterk…Advertenties? Van 2500 bezoekers per dag…oftwel rond de 100 gulden aan advertenties. Lijkt me ook niet echt lucratief. 'Betekent dit dat Zoekagent.nl aan haar eigen succes ten onder zal gaan? Louwers: "Dat specifieke rekensommetje hebben we zelf niet gemaakt."' Als je zo onprofessioneel en ondoordacht te werk gaat door geeneens rekensommetjes te maken dan verdien je geen succes!

Mike Davis

Kijk dat dit iniatief geen lang leven gegunt zal worden lijkt mij duidelijk. Een goed gevulde database met gegevens van klanten garandeerd niet dat je 30 of meer zoekagents aan het werk kan houden en dan ook nog winst maken. Lijkt me erg moeilijk, kijk maar naar http://www.surfjerijk.nl. Die zullen vele tienduizenden personen in hun database hebben staan en bestaan ze nog ? Daarnaast snap ik dat probleem met de privacy niet. Iedere ervaren internetter heeft wel een extra hotmailadresje ergens waarop hij spam laat binnenkomen. Vul dan in op de site met fakegegevens (net zoals bijna iedereen doet op emerce waaronder ik) en voila je krijgt je antwoord via je spammailadres. Wordt je gek van de spam op je spamemailadres ? Open je een nieuwe !

Anders Floor

Dat aparte "spam-adres" lost het privacy-probleem niet op, want het maakt voor zoekagent.nl in de praktijk niets uit. Heb je een nieuw adres aangemaakt en wil je daarop vragen ontvangen, zul je dat toch eerst op de site moeten doorgeven. Omdat de dienst van zoekagent.nl waardeloos is als je geen werkend emailadres opgeeft waar je ook daadwerkelijk naar kijkt, weet zoekagent.nl dat hun database voor het overgrote deel zal bestaan uit werkende emailadressen. Dat hier en daar een mailbox niet meer wordt gelezen of niet meer bestaat maakt ze niet uit. Het versturen van mail is zo goed als gratis en emailadressen die bouncen zijn makkelijk uit de database te gooien. Ervaren internetters zullen sowieso geen gebruik maken van zoekagent.nl, verwacht ik. Die zullen zelf wel weten hoe en waar ze informatie in hun interessegebieden vandaan kunnen halen. Overigens gebruik ik – net als hier – op elke site waar ik een werkend emailadres gebruik, een emailadres waarmee ik kan achterhalen waar eventuele mail vandaan komt. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer een spam ontvangen op het emailadres dat ik enkel hier gebruik. Dat spammende bedrijf heeft dus blijkbaar adressen van posters op Emerce geplukt.

Anders Floor

Iets anders, Mike Davis, jij gebruikt nu geen fake adres, maar het adres van iemand anders. Davis.com staat op naam van een persoon/bedrijf in Californië. Die ontvangt dus alle mail die naar jouw adres wordt gestuurd. Jij bent dus een ander tot last, en daardoor ben je zelf net zo fout bezig als een spammend bedrijf. Zelf krijg ik veel troep en spam binnen op de domeinen lulkoek.com en zelf.nl, van mensen die – net als jij dus – dat als "fake adres" gebruiken. Doe dat bedrijf in Californië dus een plezier en gebruik geen (als fake bedoelde) emailadressen onder hun domein. Gebruik liever een niet-bestaand top level domain (mike@davis.ennel) of, om problemen te voorkomen wanneer bv. ennel in de toekomst wel een bestaand TLD wordt, iets als mike@davis.com.invalid

Arnoud

Een link met de VS is snel gelegd: Looksmartlive.com is sinds enige tijd gestopt met het gratis beantwoorden van vragen (te grote kostenpost) en staat nu doorgelinkt naar de betaalde dienst inforocket.com Het lijkt me duidelijk dat het gratis beantwoorden van vragen geen lang leven is beschoren en raad ze dan ook aan snel in de richting van inforocket.com te gaan, wat wel werkt.

Dirk Folkerts

Yahoo heeft een interessante variant: {Ask an Expert; http://experts.yahoo.com }. Internetters leveren elkaar vragen en antwoorden over diverse onderwerpen. Dit model houdt zichzelf in stand, maar vereist wel een zekere kritieke massa. Groet,Dirk Folkerts

Eelko de Vos

Volgens mij is dit een perfecte Melkert-baan. Ten eerste kosten ze geen barst; je hoeft ze alleen te voeren en 's nachts tegen de regen te beschermen, en ten tweede leidt je deze mensen zelfs op! Ik ben benieuwd waar ze hun investeerders vandaan hebben, en hoe ze die overtuigd hebben… Ik denk dat als ze mij een presentatie hadden gegeven, dat ik slap van de lach de deur uitgestrompeld zou zijn.

Jeroen Bertrams

About.com ("the human internet") heeft lange tijd intensief "talk to a guide" gehad, maar is daar nu ook van aan het terugkomen. Kost gewoon teveel.

Mike Davis

"Anders" zullen we het even on-topic houden? Ik maak zelf uit welk fakemailadres ik gebruik, ik ben er niet verantwoordelijk voor dat iemand op emerce emailadressen gaat harvesten toch ? On-topic:Inderdaad denk ik dat ervaren internetters geen gebruik van de site zullen maken.Waarom zou trouwens een spamadres niet werken? Kijk als je je spam leest, ja dan heeft zoekagent er iets aan. Je moet ze ook meteen deleten 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond