Deel dit artikel
-

Zoekmachine Ilse wil gebruiker vasthouden

Ilse.nl wordt in een nieuw jasje gestoken. De zoekmachine biedt gebruikers niet alleen links, maar houdt deze ook op de site. Zo komt er na een zoekopdracht ook de optie om meteen te zoeken in een database.

“Eigenlijk gaan we een stap verder. We proberen een klik over te slaan” aldus Merien ten Houten tegen Emerce.

Ten Houten, die samen met Robert Klep ooit Ilse oprichtte, kreeg, samen met kompaan Klep, in juni de merk- en domeinnaam in licentie weer in handen. Het merk en de URL zijn nog eigendom van Ilse media.

Inmiddels hebben de twee voormalige oprichters vergevorderde plannen om de verbeterde zoekmachine in de markt te zetten. De gebruikers die op zoek is naar bijvoorbeeld een routeplanner, wordt niet alleen doorverwezen, maar krijgt op de site direct de vraag waar hij naartoe wil.

Ilse gaat werken met resultaten uit andere zoekmachines. In het zoekproces moeten de zoekresultaten verbeterd worden.  Ten Houten: “Hiervoor werken we met databases. Het hoeft niet commercieel te zijn. Het kan ook obscuur, bijvoorbeeld een database van achtbanen.”

Voor een deel wordt er gewerkt met data van Sanoma, uitgever van Ilse media. “Het blijft binnen de familie”, zegt Ten Houten. Sanoma heeft onder meer Auto Trader in handen. Maar er is geen sprake van exclusiviteit. Zo kan er ook daarbuiten een afspraak gemaakt worden. “Dat kan bijvoorbeeld een filmdatabase zijn.” Er zijn wat ‘oppervlakkige gesprekken’ gaande, maar concreet is het nog niet.

De vernieuwde zoekmachine moet in het najaar live staan. Naast de mogelijkheid om binnen databases te zoeken op de eigen site, komt er de optie bij om een dossier aan te maken.

“Wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een lcd-tv, dan kan je de zoekopdrachten bewaren in een dosier en er op een later tijdstip weer mee verder gaan.” Ten Houten denkt meteen een stap verder: “Als veel mensen die optie gebruiken, dan kan onze engine uiteindelijk ook suggesties doen. Wat de ene persoon heeft gevonden en opgeslagen, kan ook handig zijn voor de andere gebruiker.”

Hiermee verzamelt Ilse flink wat data van de gebruiker. Voor de adverteerder wordt dit niet veel spannender. “We maken niet zelf een advertentieplatform, we blijven vertrouwen op wat Google en Microsoft hebben. Er zitten natuurlijk wel wat privacy-haken aan, maar de gebruiker kan de cookies ook uitzetten”, aldus Ten Houten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond