Deel dit artikel
-

Zoom.in verliest rekeningenoorlog met GfK

Zoom.in moet marktonderzoeker GfK ruim 40.000 euro plus wettelijke rente betalen. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd vonnis. Het Amsterdamse videobedrijf verwijt GfK nalatigheid en weigerde de rekeningen te voldoen.

Zoom.in levert online (nieuws)videofilmpjes aan derden en exploiteert de advertentieruimte vóór deze filmpjes, beter bekend als pre-roll advertising.

Ten behoeve van een groep mediabureaus heeft Zoom.in GfK Daphne (inmiddels volledig opgegaan in GfK) benaderd voor een marktonderzoek, waarbij het bereik en de effectiviteit van pre-roll advertising zouden worden vergeleken met het bereik en de effectiviteit van adverteren op televisie. De overeenkomst werd in 2008 getekend, en er kwamen diverse vervolgopdrachten bij.

In juni 2010 bleek er tijdens een Campina-campagne een fout te zijn gemaakt met tags. Er waren diverse reclame-uitingen zonder tags online gezet. Hierdoor kwamen er geruime tijd geen metingen binnen.

Kort daarna stokten de betalingen van de kant van Zoom.in. Daarop liet GfK weten het lopende onderzoek te staken en men zou wachten met het aanleveren van definitieve rapport totdat de oudere facturen waren betaald.

In juni 2011 verrichtte GfK Daphne een soortgelijk marktonderzoek voor YouTube, waarvan de resultaten kort daarna werden gepubliceerd. Blijkbaar al te zeer tegen het zere been van Zoom.in, dat 39.000 euro aan rekeningen onbetaald liet.

In de rechtbank hield Zoom.in vol dat GfK kan geen aanspraak kan maken op betaling van haar facturen, omdat GfK Daphne de overeenkomsten van de opdracht niet deugdelijk en tijdig is nagekomen. Zo zou Zoom.in onvoldoende zijn begeleid bij het plaatsen van de tags en niet tijdig hebben gecontroleerd of dit goed was gedaan.

Zoom.in stelt dat klanten niet (tijdig) konden worden bediend en men ‘reputatieschade’ heeft geleden. Bovendien was concurrent YouTube in staat als eerste duidelijke onderzoeksresultaten over pre-roll advertising te publiceren. Ook de oplevering van het rapport had volgens het Amsterdamse bedrijf niet mogen worden opgeschort.

GfK heeft de verwijten naast zich neergelegd. Zij was op grond van de opdracht niet verantwoordelijk voor het plaatsen van de tags en had geen coördinerende rol, zo voerde het bedrijf aan. GfK Daphne heeft vooraf een medewerkster van Zoom.in geïnstrueerd bij het plaatsen van de tags, dit vervolgens gecontroleerd en een handleiding toegestuurd. Er is dus geen sprake van nalatigheid of onzorgvuldig gedrag. Daarnaast mocht GfK Daphne op grond van de algemene voorwaarden het onderzoek opschorten.

De rechtbank heeft Zoom.in veroordeeld tot de betaling van openstaande rekeningen, plus rente en de proceskosten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond