-

Nederlanders topscoorder op social media

Het gebruik van social media wisselt sterk tussen West-Europese landen. Duitsers en Fransen zijn bijvoorbeeld minder actief door zorgen om privacy en hun wantrouwen richting Facebook en Google. Ook spelen taalbarrières en het ontbreken van bekende landgenoten op een platform als Twitter een rol.

Ons land voert al jaren de lijst aan, aldus onderzoekers van eMarketer. En blijft dat naar verwachting ook de komende jaren doen. Dit jaar is in ons land meer dan 72 procent van de internetgebruikers regelmatig te vinden op een sociaal netwerk. Ook landen als Italië, Noorwegen en Verenigd Koninkrijk doen het goed met percentages boven de 69 procent.

Gemiddeld scoort West-Europa 63,2 procent. Maar de onderlinge verschillen zijn dus groot als er ook gekeken wordt naar de minst scorende landen: Frankrijk en Duitsland. Deze landen herbergen slechts respectievelijk 55,7 procent en 57,1 procent sociale netwerkgebruikers onder alle internetgebruikers.

plaatje-emarketer-1

Bijna 200 miljoen West-Europese social media-gebruikers

In de meeste landen echter scoort social media-gebruik hoog. Zeker als er niet naar percentages maar aantallen gebruikers gekeken wordt. In die lijst voert het Verenigd Koninkrijk de boventoon met maar liefst 36,9 miljoen sociale netwerkgebruikers dit jaar. En de verwachting is dat dit aantal nog flink groeit tot 40,5 miljoen in 2020.

In totaal komt in West-Europa het aantal social media-gebruikers dit jaar uit op 199,8 miljoen. De komende jaren komen daar nog eens 20,9 miljoen bij tot 2020: 220,7 miljoen.

plaatje-emarketer-2

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond