Industry Wire

Geplaatst door DHL

10 jaar samenwerking DHL en de Verenigde Naties

Bonn, New York, 4 februari 2016: Deutsche Post DHL Group (DHL) en de Verenigde Naties (VN) staan dezer dagen stil bij hun tienjarige samenwerking op het gebied van logistiek bij noodsituaties en natuurrampen. Een samenwerking die vorm kreeg in Disaster Response Teams (DRT) en het Get Airports Ready for Disaster-programma (GARD). Daarmee realiseren zij dat vliegvelden en hun personeel zijn voorbereid op een mogelijke ramp. Daarnaast bieden zij op vliegvelden in gebieden die daadwerkelijk zijn getroffen door een ramp concrete logistieke ondersteuning. Tien jaar geleden tekenden de wereldwijde logistieke dienstverlener en de VN in New York de overeenkomst voor noodlogistiek bij rampen. Overigens werd de basis voor de samenwerking in feite gelegd door de hulp die werd geboden na de tsunami die eind 2004 landen rond de Indische Oceaan trof.

Het voorbereiden van luchthavens is belangrijk om als land voorbereid te zijn op noodsituaties en natuurrampen. Luchthavens zijn vaak de toegangspoort voor zowel nationale als internationale steun. Tegelijk blijkt het vliegveld vaak een belangrijk knelpunt om hulpgoederen snel op de plek van de nood te krijgen. Daarvoor hebben DHL en de VN gezamenlijk het Get Airports Ready for Disaster (GARD) programma ontwikkeld. De belangrijkste focus van GARD is om alle relevante stakeholders bij elkaar te brengen – van cargo operators tot hulp- en veiligheidsdiensten, en van douane tot het management van een vliegveld – om samen mogelijke knelpunten bij een hulpoperatie te identificeren en op voorhand weg te nemen. Tot op heden is GARD geïmplementeerd op de luchthavens van Armenië, Bangladesh, de Dominicaanse Republiek, El Salvador, India, Indonesië, Jordanië, Libanon, Macedonië, Nepal, Panama, Peru, de Filippijnen, Turkije en Sri Lanka.

Daadwerkelijk hulp bij rampen wordt geboden door Disaster Response Teams (DRT), bestaande uit logistieke experts van DHL die getraind zijn in logistiek bij rampen. Hun taak is het managen van binnenkomende hulpvoorraden op een vliegveld. Het DRT-netwerk bestaat uit 400 getrainde vrijwilligers die binnen 72 uur ter plaatste aan het werk kunnen zijn. Daardoor krijgen hulpinstanties sneller toegang tot voedsel, medicijnen en water. Sinds 2005 is het DRT-team wereldwijd meer dan dertig keer ingezet. Recente missies in 2015 boden hulp na de verwoestende aardbeving in Nepal en de verwoestingen door de cycloon Pam in Vanuatu.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht