123inkt.nl wint ook in hoger beroep van Samsung

De rechter heeft 123inkt.nl opnieuw in het gelijk gesteld in een octrooigeschil met Samsung. In het hoger beroep dat aangespannen werd door Samsung zijn alle vorderingen afgewezen; 123inkt.nl mag haar huismerk toners voor Samsung printers blijven verkopen.

Nederhorst den Berg, 28 april 2015 – Het Gerechtshof Den Haag deed vorige week dinsdag in hoger beroep uitspraak in het octrooigeschil tussen Samsung en 123inkt.nl. Samsung eiste dat 123inkt.nl zou stoppen met de verkoop van enkele huismerk toners voor Samsung printers. De positionering van een bepaalde chip op deze toners zou in strijd zijn met een patent van de printerfabrikant.

Samsung ging in hoger beroep nadat 123inkt.nl in een vonnis van 30 oktober jl. al in het gelijk werd gesteld. De voorzieningenrechter bevond het octrooi van Samsung toen niet inventief genoeg. Ook in hoger beroep werden alle vorderingen van Samsung door de rechter afgewezen. De kans is zelfs groot dat het betreffende octrooi van Samsung (EP 914) op grond van niet-inventiviteit nietig zal worden verklaard in de lopende bodemprocedure.

123inkt.nl-directeur Gerben Kreuning is verheugd met de uitkomst van de rechtszaak:
“Deze uitspraak is echt fantastisch! Niet alleen mogen wij gewoon doorgaan met de verkoop van onze cartridges, maar ook heeft de rechter tot twee keer toe geoordeeld dat het patent van Samsung eigenlijk onzin is! Samsung denkt door het vastleggen van een totaal niet onderscheidende technologie een monopoliepositie te kunnen behalen. Wij bewijzen opnieuw dat we ons niet zomaar de les laten lezen door een zogenaamd machtig bedrijf uit Zuid-Korea.”

Met meer dan anderhalf miljoen klanten is 123inkt.nl marktleider op het gebied van de online verkoop van toner- en inktcartridges. In maart werd de webwinkel voor het achtste jaar op rij door consumenten verkozen tot Beste Webwinkel van Nederland in de categorie Computer, Hard- en Software.