Industry Wire

Geplaatst door Valliance

Met €13 miljoen startkapitaal wil Valliance einde maken aan ineffectieve AI-projecten

Den Haag, 17 november – Consultancybureau Valliance helpt organisaties om kunstmatige intelligentie (AI) niet als experiment of hype in te zetten, maar als bewezen bron voor waardevolle resultaten. De start-up gaat vandaag officieel van start met een investering van omgerekend €13 miljoen ($15 miljoen) vanuit private equity firma Sigular Gull & Company, LP. Valliance heeft als doel om volgend jaar 80 AI-experts in dienst te hebben.

Uit onderzoek van Valliance onder 250 grote Nederlandse organisaties blijkt dat bedrijven fors investeren in AI, maar dat de opbrengsten vaak achterblijven. Tweederde (67%) van de ondernemingen besteedde het afgelopen jaar meer dan €10 miljoen aan AI en één op de vijf zelfs meer dan €50 miljoen. Toch haalt minder dan de helft (49%) van de projecten de beoogde doelen. Het resultaat is dat 44 procent pas na zes maanden of langer rendement ziet.

Vrijwel alle bedrijven (99%) schakelen externe consultants in bij deze AI-projecten, goed voor gemiddeld 21 procent van hun totale AI-budget, maar veel van de samenwerkingen zijn niet efficiënt. De voornaamste kritiek (32%) is dat hun aanpak te veel op de technologie en te weinig op bedrijfsresultaten gericht is.

Volgens Rad Parvin, medeoprichter van Valliance en verantwoordelijk voor de groei van het bureau in Nederland, laat dit zien dat de manier waarop bedrijven nu met AI omgaan niet werkt: “De huidige situatie kost bedrijven handenvol geld en ondermijnt het vertrouwen in een technologie die juist transformerend zou moeten zijn. Advieskosten die geen echte waarde opleveren vormen daar een groot deel van en dat willen we veranderen.” Parvin verkocht eerder zijn data-adviesbureau Just-BI aan het internationale EPAM, waar hij op dat moment 120 medewerkers in dienst had en hijzelf als consultant optrad bij onder andere Nike, Shell, Heineken, Vodafone en JDE Peets.

Pan-europese consultancy

Valliance werkt met kleine, multidisciplinaire teams van data-experts, ontwikkelaars en business specialisten. Het bureau verdient pas wanneer het afgesproken resultaat is behaald en is volledig onafhankelijk van technologie-leveranciers. Die resultaatgerichte en mensgerichte aanpak onderscheidt Valliance van het klassieke consultancy-model, waarin tijd belangrijker is dan waarde.

“Bedrijven hebben AI nodig die vandaag impact maakt en beter inzicht geeft in waar het hen morgen kan brengen,” zegt Parvin. “Dat vraagt niet alleen om schaalbare oplossingen die passen binnen de bestaande infrastructuur, maar ook om de juiste kennis en vaardigheden. Daar ontbreekt het vandaag vaak aan.”

Valliance is opgericht door Tarek Nseir, Rad Parvin en Anita Rajdev, samen goed voor meer dan zestig jaar ervaring in digitale transformatie en consultancy. De start-up telt inmiddels een team van 15 AI-experts die Europese corporates ondersteunen vanuit Den Haag en Londen. De oprichters hebben de ambitie om eind 2026 zo’n 80 medewerkers in dienst te hebben en in 2030 €100 miljoen omzet te schrijven.

Groot vertrouwen in Nederland

Het onderzoek laat zien dat het vertrouwen in AI onder Nederlandse bedrijven groot is: 90 procent vertrouwt erop dat de technologie bedrijfswaarde kan leveren en bij 81 procent is dat vertrouwen het afgelopen jaar toegenomen. Toch beschouwt slechts 10 procent zichzelf als volwassen in het gebruik van AI, wat het groeipotentieel in het Nederlandse bedrijfsleven benadrukt. De belangrijkste doelen van organisaties zijn operationele efficiëntie (41%), productiviteitsgroei (37%), kostenbesparing (35%) en productinnovatie (37%).

— EINDE BERICHT —

Methodologie

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1000 besluitvormers van bedrijven die in de afgelopen 2 jaar in AI-projecten hebben geïnvesteerd in Nederland (250) en het Verenigd Koninkrijk (750). De interviews werden in oktober 2025 online afgenomen door Sapio Research via een e-mailuitnodiging en een online enquête.

Over Valliance

Valliance is een onafhankelijk, AI-native adviesbureau dat organisaties helpt uit te groeien tot de datagedreven ondernemingen van de toekomst. Het bureau werkt volgens een resultaatgericht model waarin meetbare impact belangrijker is dan declarabele uren, en wordt ondersteund door een investering van Siguler Guff & Company, LP. Vanuit kantoren in Londen en Den Haag werkt een team van vijftien consultants, technologen, data-analisten en designers aan oplossingen die Europese bedrijven helpen om vandaag concurrerend te blijven en morgen nieuwe kansen te benutten.

Over Siguler Guff

Siguler Guff is een multi-strategische investeringsmaatschappij gespecialiseerd in private markten, die samen met haar gelieerde ondernemingen ongeveer $18 miljard aan beheerd vermogen heeft. Met 30 jaar ervaring als investeerder in private markten streeft Siguler Guff naar sterke, risico-gecorrigeerde rendementen door zich op opportunistische wijze te richten op marktniches. De investeringsproducten van Siguler Guff omvatten multi-manager fondsen, directe investeringsfondsen en op maat gemaakte rekeningen die zich richten op specifieke kansrijke segmenten. De kernstrategieën van het bedrijf zijn onder andere Small Buyout, Opkomende Markten, Opportunistische Kredietverlening, Vastgoed en Kleine Bedrijven Kredietverlening. Dankzij de institutionele beleggingskennis, sectorspecifieke benadering en langdurige relaties van Siguler Guff, krijgt het bedrijf toegang tot aantrekkelijke investeringsmogelijkheden binnen elk van deze doelgerichte strategieën.

Siguler Guff werd in 1991 opgericht binnen PaineWebber en werd in 1995 een onafhankelijk bedrijf. De onderneming heeft meer dan 800 institutionele klanten bediend, waaronder pensioenfondsen voor bedrijven en overheden, schenkingen, stichtingen, overheidsinstellingen en financiële instellingen, evenals meer dan 1.000 family offices en vermogende particuliere beleggers. Het hoofdkantoor bevindt zich in New York, met bijkomende vestigingen in Boston, Houston, West Palm Beach, Londen, Mumbai, São Paulo, Shanghai, Tokio, Seoul, Hongkong, Singapore en Sydney.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht