Industry Wire

25 jaar Adobe Photoshop

Adobe Photoshop, de beeldbewerkingssoftware die creativiteit in het digitale tijdperk continu blijft herdefiniëren, wordt vandaag 25 jaar. We worden omgeven door inspirerende afbeeldingen die met Photoshop zijn bewerkt: van het logo op je koffiemok, de nieuwe app op je iPhone, het strakke ontwerp van je hardloopschoenen tot aan die nieuwe film die je vanavond in de bioscoop gaat zien. Photoshop blijft innoveren, met geweldige nieuwe features die elke release worden toegevoegd tot aan nieuwe mobiele applicaties die de kracht van Photoshop naar je iPhone, iPad en Android-apparaat brengen.

“Photoshop heeft de afgelopen 25 jaar kunstenaars en designers geïnspireerd om prachtige beelden te creëren en de realiteit om te buigen middels creativiteit”, zegt Shantanu Narayen, president en chief executive officer van Adobe. “Photoshop blijft de creatieve industrie herontdekken en nieuwe mogelijkheden bieden, van publiceren vanaf je desktop, filmproductie, websites ontwerpen, tot aan het creëren van mobiele apps en sinds kort ook 3D printen. De magie van Photoshop kan nu zelfs door miljoenen mensen gebruikt worden dankzij Adobe Creative Cloud.”

Photoshop is één van ‘s werelds bekendste softwaremerken en heeft miljoenen gebruikers wereldwijd. Photoshop wordt vaak gezien als dé applicatie voor digitale beeldbewerking voor film, printmedia en het web. Functies van Photoshop, zoals Layers, The Healing Brush, Content Aware Fill en Camera Raw, hebben gebruikers de mogelijkheid gegeven hun beste werk te maken. De technologie van Photoshop vormt ook de basis voor Adobe Lightroom, essentiële software voor zowel de professionele als de amateurfotograaf. De mobiele apps van Photoshop en Lightroom stellen gebruikers bovendien in staat om afbeeldingen te verwerken via desktopcomputers, tablets en smartphones.

Het succes van Photoshop heeft Adobe in staat gesteld om de creatieve industrie de meest uitgebreide tools te bieden. Geen enkel ander bedrijf bedient de creatieve industrie met zo’n breed scala aan producten en diensten. Naast Photoshop hebben applicaties, zoals Adobe Illustrator, InDesign, Premiere Pro, After Effects, Dreamweaver en vele andere, creativiteit gestimuleerd, onafhankelijk van het medium. Tegenwoordig helpen Creative Cloud-diensten van Adobe, zoals Behance en Creative Talent Search, een nieuwe generatie van creatives om hun werk aan een wereldwijd publiek te laten zien.

Het geheim van de populariteit van Photoshop zit hem in de constante ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden en de verregaande kennis van beeldbewerking. De nieuwste innovaties komen bovendien steeds sneller bij de eindgebruiker terecht, omdat de desktop en mobiele applicaties van Photoshop en Lightroom continu geüpdatet worden via Adobe Creative Cloud.

Om deze Photoshop-mijlpaal te vieren, zal Adobe 25 van de meest creatieve beeldbewerkers jonger dan 25 jaar, die Photoshop gebruiken, een kans geven om hun werk te presenteren. Gebruikers die hiervoor in aanmerking willen komen, kunnen hun werk uploaden op Behance met de tag ‘Ps25Under25’. De winnaars krijgen de kans om de komende maanden hun werk te laten zien via het Photoshop-account op instagram(@Photoshop).  Winnaars mogen twee weken lang hun werk tonen aan een wereldwijd publiek. De 24-jarige Fredy Santiago, een kunstenaar en illustrator, zal vanaf vandaag als eerste zijn ongelofelijke beelden tonen.

Adobe lanceert tijdens The Academy Awards ook een advertentiecampagne genaamd ‘Dream On’ – om 25 jaar geweldig werk gecreëerd met Photoshop te vieren. De TV-reclame bevat onder andere iconische met Photoshop gecreëerde beelden die in grote films te zien zijn, zoals Avatar, Gone Girl, How To Train Your Dragon 2 en Shrek. Het spotje is hier terug te zien.

Hoe het ooit begon
Thomas Knoll ontwikkelde in 1987 een pixel imaging-programma genaamd Display. Het betrof een eenvoudig programma om grijsbalans-afbeeldingen weer te geven op een zwart/wit-monitor. In samenwerking met zijn broer, John Knoll, voegde Thomas features toe die het mogelijk maakten om digitale fotobestanden te bewerken. Het programma trok de aandacht van influencers binnen de sector en in 1989 besloot Adobe de software te licenseren en om te dopen tot Photoshop. De eerste versie werd in 1990 op de markt gebracht.

“Adobe dacht dat we per maand ongeveer 500 exemplaren van Photoshop zouden verkopen”, zegt Thomas Knoll,  een Adobe Fellow en co-creator van Photoshop. “Ik had nooit durven dromen dat zoveel mensen wereldwijd dit product zouden gaan gebruiken en hoe. Het is inspirerend om de prachtige afbeeldingen te bekijken die onze gebruikers creëren, te zien welke mooie carrières door Photoshop van de grond zijn gekomen en de nieuwe manieren waarop gebruikers over de hele wereld Photoshop dagelijks inzetten te aanschouwen.”

Handige links

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht