Geplaatst door GS1 Nederland

Intersnack krijgt GS1 pluim voor foutloze invoer productgegevens in GS1 datapool

Samenwerken aan correcte, complete en up-to-date productinformatie. Dat is dé absolute topprioriteit dit jaar binnen het GS1 datakwaliteitsprogramma, DatakwaliTijd 2.0. Intersnack toont aan dat een nagenoeg foutloze invoer van productinformatie mogelijk is. Daar heeft het bedrijf hard aan getrokken. Op 30 maart kreeg Intersnack de GS1 Pluim uit handen van Hendrik Jan Roel, voorzitter van het bestuur van GS1 Nederland en Executive Vice President Finance Albert Heijn.
De medewerkers van Intersnack, producent van snacks en noten, zijn blije mensen. De klus rond het verbeteren van datakwaliteit, die zij vorig jaar met z’n allen in zes maanden hebben geklaard, heeft als gevolg dat efficiënter wordt gewerkt en dat intern veel meer wordt samengewerkt. Die klus, dat is de pilot voor het GS1-project DatakwaliTijd 2.0, waaraan het bedrijf deelnam om logistieke- en etiketgegevens gestandaardiseerd én zonder fouten in GS1 Data Source te krijgen.
Tijdens de uitreiking van de GS1 Pluim aan supply chain engineer Mariska te Paske van Intersnack zei de voorzitter van GS1 Nederland Hendrik Jan Roel: “Iedereen die in een retailomgeving werkt beseft zich als geen ander dat een transparante keten, het online kanaal en issues over gezondheid steeds belangrijker worden. Betrouwbare data zijn daarvoor van cruciaal belang. Retailers en leveranciers moeten elkaar vinden om de complexiteit van standaarden goed in hun bedrijfsprocessen te integreren.”
“Een bedrijf als Intersnack met hartige snacks en noten zal zich als geen ander realiseren dat productinformatie van levensbelang kan zijn, vooral als het gaat om informatie over allergenen. Daarom mijn grote waardering en een terechte GS1 Pluim voor Intersnack die een nagenoeg foutloze invoer van hun productgegevens in de GS1 datapool, GS1 Data Source, voor elkaar hebben gekregen. Dat is een hele prestatie.”
“In productinformatie mogen geen fouten staan”
Supply chain engineer Mariska te Paske van Intersnack: “We hebben bewust ja gezegd tegen deelname aan deze pilot, want we vonden het een goede manier om erachter te komen wat de ontwikkelingen zijn rond datakwaliteit en konden zo ook interne processen ontwikkelen om de kwaliteit van productinformatie te realiseren en te borgen.”
“Data waren verspreid over allerlei afdelingen en werden vaak handmatig ingevoerd. Die stromen moesten nu samenkomen en dus was het goed om ermee aan de slag te gaan. Zeker voor ons is goede datakwaliteit van groot belang. Omdat je met levensmiddelen te maken hebt, mogen geen fouten staan in de productinformatie. Consumenten baseren daarop immers hun aankoopbeslissing.”
Datakwaliteit is een levend thema
Intersnack is bereid ervaringen te delen met andere bedrijven. Bovendien corrigeerde het bedrijf snel de nog aanwezige fouten op basis van het nieuwe datakwaliteitrapport. Nu scoort Intersnack heel goed. Dat dat niet vanzelf ging, moge duidelijk zijn. De onnoemelijke hoeveelheden data managen in de juiste systemen is een flinke opgave.
Te Paske: “Om een dergelijk doel levend te houden binnen de organisatie, is het belangrijk dat je iemand eindverantwoordelijk maakt, die alle ins en outs kent: van de informatie die in de datapool moet komen te staan tot nieuwe wetgeving. En dat diegene dat continue overdraagt binnen de organisatie. Er zijn veel afdelingen bij het project betrokken, waarmee automatisch draagvlak wordt gecreëerd. En we organiseerden geregeld bijeenkomsten om mensen op de hoogte te houden van ontwikkelingen. We zijn er altijd mee bezig, want dit is een levend thema. Datakwaliteit is erg dynamisch. Er komen steeds nieuwe wetten, nieuwe eisen van retailers en nieuwe wensen van consumenten, dus je bent altijd bezig met verbeteren en sleutelen.”
Loop voorop en blijf niet afwachten
De kennis en ervaring hierover delen, vindt Te Paske heel belangrijk. Niet voor niets zit Intersnack bij GS1 in allerlei projectgroepen, zegt ze. “Zo blijf je bij de les en kun je in een vroeg stadium inspelen op ontwikkelingen in de toekomst.”
“Tegen andere bedrijven zou ik willen zeggen: zorg dat je altijd voorop loopt en niet blijft afwachten. Het is beter om te weten wat er gaat komen. Wij zien bijvoorbeeld nu al dat het plaatsen van productafbeeldingen in de toekomst verplicht zou kunnen worden. Als je bedenkt dat wij honderden artikelen in ons assortiment hebben, is het goed daar nu al op in te spelen, anders loop je straks achter de feiten aan. En goede datakwaliteit is niet alleen voor ons, maar ook voor de keten van belang. Ook daarom is het goed om kennis en ervaring op dit gebied breed te delen.”
Datakwaliteitsrapporten zijn een goed hulpmiddel
Intersnack streeft naar 100 procent datakwaliteit en geeft aan daar zeer dicht bij in de buurt te komen. Onlangs zijn dan ook verbeteringen doorgevoerd naar aanleiding van de zogenoemde datakwaliteitrapporten van GS1. “GS1 heeft alle data uit de pool opgehaald en daar logische controles op losgelaten. Zo kom je verbeterpunten tegen en die zijn snel doorgevoerd.”
Nieuw project: alle productkenmerken in vroeg stadium verzamelen
Voor het bedrijf is de pluim van GS1 voor een mooie opsteker, vindt Te Paske. “Het heeft ons veel tijd en energie gekost en heel veel mensen zijn ermee bezig.” Maar tijd om achterover te leunen is er niet. Intersnack is inmiddels een project gestart om alle productkenmerken al in het allervroegste ontwikkelingsstadium te verzamelen. Dit vraagt intensieve samenwerking en daarom is het zo belangrijk dat je dit soort projecten afdelingoverstijgend aanpakt.”
“We willen data al in de ontwikkelingsfase van een product intern gaan verzamelen en samenvoegen, zodat we, als een product klaar is, alle gegevens al bij elkaar hebben staan en die alleen nog maar hoeven te controleren. Vervolgens druk je op een knop om ze naar GS1 Data Source te sturen. Dat vereist wel dat je alle data vanaf het begin in één systeem verzamelt, zodat je niet meer langs allerlei afdelingen hoeft om informatie te gaan ophalen. En daar worden onze medewerkers heel gelukkig van.”