Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Wietze de Jager bezorgt eerste boodschappen Picnic in Zwolled.

Wietze de Jager bezorgt eerste boodschappen Picnic in Zwolle
8.000 huishoudens hebben zich reeds ingeschreven bij websuper
Zwolle, 28 oktober 2020 – Online supermarkt Picnic is vandaag officieel van start gegaan in Zwolle. Dj èn Zwollenaar Wietze de Jager bezorgde met het kenmerkende elektrische wagentje de eerste boodschappen. Met zo’n 8.000 inschrijvingen heeft ongeveer 14 procent van alle Zwolse huishoudens zich inmiddels bij Picnic aangemeld.

Wethouder René de Heer (economie) opende vanmiddag de zogeheten hub van Picnic, het distributiepunt aan de Ceintuurbaan van waaruit de websuper de Hanzestad van boodschappen voorziet. De bestuurder waardeert het innovatieve concept van de online supermarkt. “Het past bij de kernwaarden en ontwikkelingen die wij voor onze groeiende stad voor ogen hebben: duurzaam, milieuvriendelijk, efficiënt en toekomstbestendig.”

Prettiger leefomgeving
De Heer wijst verder op de mogelijkheid om straks retourzendingen van DHL mee te geven met de bezorger, een recent gestarte samenwerking die landelijk wordt uitgerold. “Hierdoor besparen we veel tijd en vermindert het aantal vervoersbewegingen. Zo dragen we samen bij aan een schonere en prettiger leefomgeving. Door deze manier van boodschappen doen kunnen we de CO2-uitstoot terugdringen.”

Ten slotte noemt de wethouder de werkgelegenheid. “Met de komst van Picnic naar Zwolle ontstaan er nieuwe kansen voor mensen die in deze sector werk zoeken. Er is genoeg animo van werkzoekenden om in dit groeiende segment in deze groeiende stad aan de slag te gaan.”

Pizzabrommer
Na de opening van de hub werden de eerste boodschappen geleverd. Voor de gelegenheid was radiomaker Wietze de Jager de eerste bezorger. De Radio 538-dj, die onlangs terugkeerde in zijn geboortestad Zwolle, wilde een keer in zo’n iconisch elektrisch wagentje rondgereden hebben. De interesse in bezorgen was er al vroeg: als studentenbaantje bracht hij pizza’s rond op de brommer.

Online boodschappen doen is voor De Jager een uitkomst. “Ik heb drie kleintjes en die zitten niet te wachten op een supermarktbezoek van drie kwartier. Ze vragen genoeg aandacht en het is fijn ze die ook zo veel mogelijk te geven. Hoe lekker is het dan als je niet een hele middag vrij hoeft te plannen voor de weekboodschappen?”

Start
Sinds de uitbreiding naar Zwolle is aangekondigd, hebben bijna 8.000 huishoudens zich aangemeld voor de boodschappendienst. Dat komt neer op ongeveer 14 procent van het totaalaantal huishoudens dat bediend kan worden: zo’n 60.000.

Medeoprichter van Picnic Michiel Muller is niet verbaasd, omdat in Zwolle bovengemiddeld veel huishoudens met kinderen wonen. “We zien dat het gemak van boodschappen aan huis laten bezorgen erg wordt gewaardeerd door hardwerkende vaders en moeders”, concludeert Muller. “Een gezin onderhouden kost nu eenmaal veel tijd. Dan is het fijn wanneer je niet meer naar de boodschappen hoeft om te kijken.”

Registreren in de app
Inwoners kunnen zich via de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.

De websuper gaat voor het eerst de weg op met 10 elektrische bezorgwagentjes en 30 bezorgers. Volgens planning zijn deze aantallen in de loop van 2021 gestegen naar 20 karretjes en 60 bezorgers.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, doordat consumenten niet meer naar de supermarkt toe rijden.

Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht