50-plusser shopt kleding het liefst offline

Hoofddorp 06 juli 2017- 50-plussers kopen hun kleding nog steeds het liefst in een fysieke winkel. 80% bekijkt graag persoonlijk de winkeletalages om zichzelf een nieuwe garderobe aan te meten. Producten kunnen voelen (79%) en producten direct mee kunnen nemen (51%) zijn de belangrijkste redenen om offline kleding te kopen, maar ook het sociale aspect (34%) speelt mee. Dit en meer blijkt uit een kwantitatief online onderzoek onder 50-plussers van het Nationale 50plus Panel in opdracht van Startpagina.nl.

Het is niet dat de 50-plusser het internet volledig links laat liggen. Het web wordt door 55% van de vrouwen gebruikt om zich op fashion te oriënteren. Traditionele aanbieders als Bonprix en Wehkamp zijn hierbij veruit het populairst. De oriëntatie online leidt echter niet altijd tot online aankopen: 35% van de ondervraagden geeft aan nog nooit kleding online te hebben gekocht. Minder dan de helft bestelt wel eens kleding online. Opvallend is dat de 50-plussers die wel online shoppen met name broeken en truien kopen.

Voordeel laten liggen
Door offline te shoppen laten de 50-plussers een wereld aan voordeel liggen. De traditionele uitverkoopmaand voor de retail is juni, maar deze is online al lang achterhaald. “Wie gericht online zoekt ziet dat vrijwel dagelijks kortingen worden verstrekt,” aldus Leon Dekker van Startpagina.nl. “Het voordeel ligt voor het oprapen. Bijna iedere webshop heeft tegenwoordig een permanente uitverkoophoek. Hiermee kun je al snel tot wel een paar honderd euro per jaar besparen.”

Ook voor de retailers liggen er kansen, weet Dekker: “Uit het onderzoek blijkt dat 27% van de 50-plussers meerwaarde ziet in de optie om online iets te bestellen en het vervolgens op te halen in de winkel. Als je naar de cijfers kijkt, valt hier voor de winkelier zeker winst te behalen.”

Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd in opdracht van Startpagina. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit Nederlanders van 50 jaar en ouder. In totaal hebben bijna 1300 ondervraagden de vragenlijst ingevuld. Het onderzoek van Startpagina.nl is uitgezet onder het Nationale 50plus Panel en uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking met Ruigrok NetPanel.

Over Startpagina
Startpagina.nl bestaat sinds 1998 en trekt dagelijks meer dan een half miljoen unieke bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Van antwoorden op vragen, tot inspiratie, informatie en producten. Startpagina.nl richt zich op een doelgroep vanaf 45 jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug