Industry Wire

Geplaatst door Gunnar Michielssen

60% van de werknemers checkt mailbox ’s avonds en in het weekend

E-mail is volledig binnengedrongen in het privéleven van werknemers. Ook ’s avonds en in het weekend worden professionele mails vrijwel doorlopend gescreend. Dat blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door Gunnar Michielssen, de initiatiefnemer van ‘E-mailloze Vrijdag’, bij 525 Belgische en Nederlandse personen. “De opvallende resultaten plaatsen de discussie over het recht op onbereikbaarheid in een heel ander daglicht: de 24-uurseconomie is blijkbaar de norm geworden. Daarmee dringt zich de vraag op naar de haalbaarheid van een totaalrecht op onbereikbaarheid, want de verwevenheid van werk en privé is de facto totaal”, aldus Michielssen. 

In totaal namen 525 Belgische en Nederlandse werknemers deel aan het onderzoek. In de loop van zes weken ontvingen zij mailtjes met de vraag deze meteen te antwoorden zodra ze gelezen waren. Een aantal van die mails kwamen ’s avonds na de werkuren en in het weekend. De reactiesnelheid leert iets over de mate waarin de gemiddelde werknemer via de inbox verbonden is het werk.

Maar liefst 10,8% van de avondlijke mails (verstuurd op een werkdag na 19u30) werden binnen één minuut onderschept. Zowat 23,3% zag de mails binnen een kwartier en 57,0% nog vóór middernacht. Voor een meerderheid van de werknemers is het einde van de werkdag niet het einde van de werktijd en blijven ze via hun inbox verbonden met het werk.

Een soortgelijke test tijdens het weekend bevestigt de permanente connectie met het werk. Van de mails verzonden in de nacht van vrijdag op zaterdag (tussen 01u30 en 02u00) werd 3,3% of één op dertig gelezen voor 6 uur ’s morgens (!). Zaterdagochtend om 9 uur is dat al 26,7%. Ruim een kwart van alle werknemers checkt dus meteen na het opstaan zijn professionele e-mail. Zaterdagavond heeft 55,3% de mail gelezen en zondagavond 65,1%. Nauwelijks 34,9% van de werknemers wacht tot maandag om de professionele mailbox opnieuw te openen.

Dode letter
“Het recht op onbereikbaarheid is mooi in theorie, want er is wel degelijk een probleem met groeiende stress. Toch rijst de vraag naar de haalbaarheid én de wenselijkheid van specifieke wetgeving hierover”, aldus Gunnar Michielssen. “Werk en privé zijn niet langer gescheiden, hoe graag we dat ook willen. Bovendien ben je als werknemer in regel nu al niet verplicht om je die mails buiten de werkuren te checken. De kans is dus groot dat zo’n wet dode letter blijft.”

Volgens Michielssen kan alleen een mentaliteitswijziging de opmars van e-mail afremmen: “Bedrijven die frisse en gemotiveerde werknemers willen, moeten die medewerkers de ruimte geven om na de werkuren en in het weekend de batterijen weer op te laden. Zo’n strategie zorgt voor meer gelukkige, ontspannen én productieve werknemers. Personeelsdiensten moeten focussen op de bedrijfscultuur en mensen sensibiliseren. Niet onnodig mailen zou een kwestie van beleefheid en respect moeten zijn: je mailt elkaar ’s avonds en ’s nachts net zo min als je elkaar belt. Wie dat niet doet, moet ervan uitgaan dat het bericht pas tijdens de kantooruren van de volgende werkdag zal gelezen worden.”

RESULTATEN ONDERZOEK NAAR REACTIESNELHEID OP E-MAILBERICHT (525 Belgische en Nederlandse respondenten)

Mail verstuurd tijdens werkuren (dinsdag – donderdag)
Gezien binnen één minuut: 13,3%
Gezien binnen vijf minuten: 27,7%
Gezien binnen 15 minuten: 47,5%
Gezien binnen één uur: 70,7%
Gezien zelfde werkdag: 96,7%

Mail verstuurd na werkuren (dinsdagavond omstreeks 20u00)
Gezien binnen één minuut: 10,0%
Gezien binnen vijf minuten: 15,2%
Gezien binnen 15 minuten: 23,3%
Gezien binnen één uur: 35,8%
Gezien vóór middernacht: 57,0%

Mail verstuurd tijdens weekend
(in de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks 01u30)

Gezien vóór 6 uur ’s morgens zaterdag: 3,3%
Gezien vóór 9 uur ’s morgens zaterdag: 26,7%
Gezien vóór 12 uur ’s middags zaterdag: 44,3%
Gezien zaterdagavond vóór middernacht: 55,3%
Gezien tijdens het weekend (zaterdag + zondag): 65,1%
Pas gezien op maandag: 34,9%

Wie is Gunnar Michielssen?
Gunnar Michielssen is communicatieconsultent, trainer en auteur van het boek “Afkicken van E-mail. Samen met zijn collega’s helpt hij organisaties als de Ugent, Barco, Total en tal van overheidsinstellingen… hun e-mailcultuur bij te sturen. Hij is de bedenker van een opleidingsprogramma dat werknemers moet sensibiliseren minder en efficiënter gebruik te maken van elektronische communicatiemiddelen. Met meer dan 45.000 deelnemers groeide ‘Afkicken van e-mail’ in enkele jaren uit tot een van de meest succesvolle trainingen in België en Nederland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht