Industry Wire

Geplaatst door solvo

7 op de 10 Nederlanders kijkt online naar medische informatie voor en na een bezoek aan een arts

AMSTERDAM, woensdag 1 maart 2017 – Een ruime meerderheid van de Nederlanders gaat voor en na een bezoek aan een specialist online om zelf meer informatie te vinden over hun medische aandoening. Tegelijkertijd weten zij vaak niet of die medische informatie beter of slechter is dan informatie die ze krijgen van hun arts. Dit blijkt uit onderzoek van solvo, een platform dat alle zorgbehandelaars en -specialisten in Nederland op de kaart wil zetten met actuele, duidelijke en volledige informatie. Met informatie over 150.000 ergo- en fysiotherapeuten, huid- en huisartsen, vaatchirurgen, verloskundigen en 27 andere zorgspecialismen, is solvo in korte tijd het grootste online platform in Nederland geworden voor zorgspecialisten.

Uit het onderzoek van solvo, uitgevoerd door Peil.nl onder een representatieve groep van ruim 3.000 Nederlanders, komt verder naar voren dat het merendeel (61%) van de Nederlanders een arts vindt via familie/vrienden en door online te zoeken. Verder komt naar voren dat ruim 8 op de 10 Nederlanders zelf wil kiezen naar wie hij of zij wordt doorverwezen en/of dit samen met de arts wil doen. “Deze uitkomst toont aan dat patiënten en cliënten meer en meer regie willen hebben op hun eigen zorg. In het online landschap is het vinden van de juiste informatie vaak nog erg moeizaam. De zorgsector is niet erg transparant, het aantal praktijken is groot en veel patiënten weten niet bij welke specialist ze het beste terecht kunnen om de juiste zorg te krijgen. We zien kansen om consumenten en zorgspecialisten op een goede en efficiënte manier in contact te brengen met elkaar”, aldus Marijn Pijnenborg, directeur van solvo.

Reviews

Solvo is allereerst opgezet om consumenten duidelijke, volledige en actuele (medische) informatie te geven om te beslissen bij welke zorgspecialist ze terecht kunnen om snel beter te worden. Daarnaast biedt solvo de mogelijkheid om ervaringen van anderen met de specialist te lezen – via een directe koppeling met Zorgkaart Nederland. Ook kan de consument op solvo direct zien of de verzekeraar een behandeling vergoedt en direct via solvo een afspraak inplannen. “We werken stap voor stap aan uitbreiding van de functionaliteiten. Nieuw is nu dat men op solvo online vragen kan stellen aan medische experts en kan kijken in een vraagbaak waarin 5000 vragen en antwoorden over aandoeningen zijn opgenomen – stuk voor stuk gecontroleerd en gevalideerd door medische experts”, aldus Pijnenborg.

Kwaliteit

Solvo richt zich allereerst op zorgspecialisten die aangesloten zijn bij een beroepsvereniging. Hierdoor is gewaarborgd dat de specialist een geldig diploma heeft en zijn beroep zonder beperkingen mag uitoefenen. Solvo bezoekt verder iedere specialist in zijn praktijk en stelt voor de specialist een onafhankelijk, uitgebreid profiel op. Indien een specialist een abonnement neemt op solvo krijgt deze de mogelijkheid om zich nog uitgebreider te presenteren.

eHealth

Solvo is marktleider in eHealth-gezondheidsinformatie. Uit zoekgedrag van bezoekers op de diverse platformen van het bedrijf komt naar voren dat:

stress de aandoening is die Nederlanders online jaar rond het meeste bezighoudt
augustus en september de maanden in het jaar zijn waarin men nadrukkelijk nadenkt over afvallen
dat veel Nederlanders buikpijn en hoofdpijn hebben in de maand januari
dat Nederlanders in maart het meest zoeken op soa’s
Met meer dan 5,5 miljoen bezoekers is solvo marktleider in eHealth-gezondheidsinformatie. Het bedrijf streeft ernaar om met onafhankelijke, online platformen als Dokterdokter.nl, Gezondheidsplein.nl, Ziekenhuis.nl en solvo.nl gezondheidszorg in Nederland stapsgewijs transparanter en efficiënter te maken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht