Industry Wire

7 technologische trends die de verzekeringsbranche ontwrichten

Barneveld, 7 april 2015 – The Internet of Things, zelfrijdende auto’s, wearables, augmented reality, usage based verzekeren, P2P (peer-to-peer) verzekeren en drones. Dit zijn de zeven belangrijkste technologische trends die de verzekeringsbranche gaan ontwrichten. Dit stelt CRM Partners, specialist op het gebied van Customer Engagement en implementaties van het Microsoft Dynamics CRM-platform in de financiële sector, in haar nieuwste whitepaper ‘Verzekeraars op weg naar de digitale wereld’. De verzekeringsbranche lijkt al deze innovaties niet goed in het vizier te hebben, zo blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. In dit whitepaper wordt verder uiteengezet wat het effect is van al deze trends en hoe verzekeraars nu al de eerste stappen kunnen zetten om deze trends in te lijven binnen hun bedrijfsvoering. Want om de klant echt centraal te stellen, moet alles op alles gezet worden om technologische innovaties een plek te geven in het hart van de sector.

Datastrategie noodzakelijk voor toekomstbestendige verzekeringsmarkt

De eerste actie die verzekeraars nu al kunnen ondernemen om klaar te zijn voor de toekomst, is slim gebruikmaken van interne en externe data om het product- en dienstenaanbod te innoveren. Niet alleen zorgt dit ervoor dat verzekeraars hierdoor in staat zijn om de klant van de toekomst te kunnen bedienen. Door het analyseren van big data zijn verzekeraars ook in staat om een betere invulling te geven aan het risicomanagement, waardoor risico’s sneller geïdentificeerd worden. Daarnaast helpt het analyseren van data om digitale interactie met de klant aan te gaan en nieuwe diensten gebaseerd op het gebruik van data te ontwikkelen. Alle klantinformatie die verzekeraars nu al in een CRM-systeem hebben opgeslagen zal om te renderen, moeten worden verrijkt met extra informatie verkregen door data afkomstig van IoT-apparaten, wearables, slimme auto’s, sociale netwerken, drones en augmented reality. Door dit allemaal te vatten in één systeem, waar diverse informatiestromen samenkomen, ontstaat er een centraal klantbeeld.

Aad Schulten, verantwoordelijk voor het FinanceLab bij CRM Partners: “Uit diverse onderzoeken blijkt dat verzekeraars de digitale disrupties die op hen afkomen nog niet goed in het vizier hebben, en dat terwijl nieuwe initiatieven in sneltreinvaart de markt bestormen. Tijd dus voor actie. Om op deze trends in te kunnen spelen doen verzekeraars er goed aan om optimaal gebruik te maken van de systemen die ze nu al in huis hebben. Zo kan een CRM-systeem al een aanzienlijke bijdrage leveren in het registreren en beheren van de informatie die al deze trends de verzekeraars over de klant biedt. Op basis hiervan kunnen zij vervolgstappen zetten om het productaanbod te innoveren.”

Het whitepaper ‘Verzekeraars op weg naar de digitale wereld’ is te downloaden via: http://www.crmpartners.nl/resources/whitepapers/whitepaper-financelab-2015

 

——————

Over CRM Partners

Customer Engagement – dat is wat het team van CRM Partners mogelijk maakt. Altijd, overal en via elk kanaal persoonlijk contact tijdens elke klantinteractie is daarbij de leidraad voor succes. CRM Partners is in Nederland marktleider op het gebied van Customer Engagement met het Microsoft platform. Met Business Consultancy, training en technische ondersteuning worden bedrijven geholpen bij een volledige integratie van Customer Engagement in hun bedrijfsprocessen. De focus van CRM Partners ligt op drie markten: Agri, Finance en Members. Organisaties in deze branches krijgen via unieke labs toegang tot een breed scala aan diensten, oplossingen en kennis. CRM Partners is gevestigd in Nederland en Duitsland en opereert ook in Engeland. Bedrijven als ABN AMRO, Kramp Groep, Nutreco, Bayer CropScience, Cooperatie DELA, Univé, De Zonnebloem en Omroep Max kozen al voor CRM Partners. Meer informatie op www.crmpartners.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht