Geplaatst door Experian

74 procent van Nederlandse consumenten is bereid om meer persoonlijke gegevens te delen als ze een voordeel zien, met meer online veiligheid en gebruikersgemak bovenaan de lijst

Den Haag, 5 februari 2019 – Van face to face transactie naar een anonieme relatie op basis van vertrouwen: de digitale handel heeft de manier waarop consumenten omgaan met bedrijven, veranderd. Het vertrouwen van consumenten is online maar moeilijk te winnen en kost vaak veel tijd. Het ontstaat wél wanneer bedrijven een veilige omgeving én een goede klantervaring bieden. 65 procent van de Nederlandse consumenten beschouwt veiligheid zelfs als het belangrijkste onderdeel van hun online-ervaring, gevolgd door gebruikersgemak (30 procent). Dit blijkt uit het Global Identity and Fraud Report van Experian® onder meer dan 10.000 consumenten en 1000 managers in 21 landen wereldwijd.

Hoewel bedrijven vaak in het ene element hebben geïnvesteerd ten koste van het andere, verwachten consumenten wereldwijd zowel een veilige omgeving als gebruikersgemak. 74 procent van de Nederlandse consumenten is zelfs bereid om meer persoonlijke gegevens te delen met organisaties waarmee ze online communiceren, vooral wanneer ze een voordeel zien, zoals meer onlineveiligheid en gebruikersgemak.

“Veiligheid en gemak zijn de fundamenten van een dynamische digitale marktplaats die effectief risico’s beheert en een uitstekende, soepele ervaring biedt”, aldus Steve Pulley, Executive Vicepresident van Experian en algemeen directeur van Global Identity & Fraud Solutions. “De beschikbaarheid van informatie die consumenten delen met bedrijven, maakt dit mogelijk, maar door dezelfde informatie lopen ze een groter risico op fraude, waardoor vertrouwen belangrijker is dan ooit.”

Beveiligingsmethoden die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën en geavanceerde authenticatieoplossingen, boezemen meer onlinevertrouwen in – hierover zijn consumenten en managers het eens. Het consumentenvertrouwen wereldwijd groeit zelfs van 43 procent naar 74 procent wanneer door bedrijven fysieke biometrie (zoals gezichtsherkenning) wordt gebruikt om hun accounts te beschermen. Bedrijven omarmen langzaam deze veranderende technologie. De helft van de organisaties wereldwijd en 52 procent van de Nederlandse organisaties gaf aan meer budget voor fraudebeheer te hebben in de afgelopen twaalf maanden.

“Vertrouwen begint met het vermogen van een bedrijf om meer te halen uit de informatie die ze al hebben en om geavanceerde technologieën te gebruiken om hun klanten te identificeren en hen een relevante ervaring te bieden. Het is dezelfde informatie die hen blootstelt aan frauderisico’s, waardoor vertrouwen belangrijker dan ooit wordt”, voegt Pulley toe.

Experian bekeek ook het aantal bedrijven dat proactief met klanten deelt hoe zij hun persoonlijke informatie gebruiken. Bijna tachtig procent van de consumenten zegt dat hoe transparanter een bedrijf is over het gebruik van hun informatie, des te groter hun vertrouwen in dat bedrijf is. Veertig procent van de Nederlandse bedrijven is van plan meer te investeren in transparantie, zoals voorlichting aan consumenten, het beter communiceren van de voorwaarden en consumenten controle te geven over hun persoonlijke gegevens.

“Frauderisico blijft een constante en groeiende bedreiging in het huidige digitale landschap. In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven in EMEA, inclusief Nederland, een toename van onlinefraude gezien van 53 procent”, zegt Béatrice Larrègle, Experian’s Market President Benelux en Frankrijk. “Experian helpt bedrijven hun klanten beter te identificeren en verbetert de opsporing en preventie van fraude, terwijl we goede klantervaringen bieden om zowel bedrijven als consumenten beschermd te houden.”

Het volledige Global Identity and Fraud Report is te downloaden op de website van Experian.

Voor haar identiteits- en fraudetak heeft Experian wereldwijd meer dan driehonderd fraude-experts in dienst, die zich inzetten om de identiteit van mensen te beschermen en fraude te bestrijden voor bedrijven in verschillende sectoren, waaronder financiële dienstverlening, telecommunicatie, retail/e-commerce, verzekeringen, overheid en gezondheidszorg.

— Einde persbericht —

Van juli tot en met november 2018 heeft Experian een onderzoek uitgevoerd onder 10.892 consumenten van 18-69 jaar en onder 1.097 bedrijven, waaronder banken, financiële instituties, kaart- en betalingsproviders, online- en mobiele retail in 21 landen: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Zuid-Afrika, Brazilië, Colombia, Australië, China, Hongkong, India, Japan, Nieuw-Zeeland, Singapore, Indonesië, Maleisië, Thailand, Vietnam en Nederland. In Nederland hebben 501 consumenten en vijftig bedrijven deelgenomen. Bevindingen zijn verder gevalideerd door meer dan veertig diepte-interviews met senior executive leiders met verantwoordelijkheid voor de beslissingen in strategische-planningprocessen voor de digitale klantervaring en/of frauderisicobeheer, verdeeld over een groot aantal functies (inclusief producten, marketing, verloop van processen, informatietechnologie, algemeen management en financieel).

Over Experian
Experian is een toonaangevende, wereldwijde informatiedienstverlener. Tijdens belangrijke momenten zijn wij er voor onze klanten – bijvoorbeeld bij het aanschaffen van een huis of auto, het kiezen van een studie voor de kinderen of het uitbreiden van de klantenkring – om hen te helpen hun data op de juiste manieren te beheren. Wij helpen consumenten bij de controle over, en toegang tot financiële diensten, bedrijven bij het nemen van slimmere beslissingen, en groei- en kredietverstrekkers bij het voorkomen van identiteitsfraude en -misbruik.

We bieden werk aan meer dan 16.500 mensen in 39 landen en investeren dagelijks in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovaties om onze cliënten te helpen het maximale uit elke kans te halen. Wij hebben een notering aan London Stock Exchange (EXPN) en zijn opgenomen in de FTSE 100 Index.

Ga voor meer informatie naar www.experian.nl of lees hier het laatste nieuws.

Experian en de Experian-merken die hierin worden gebruikt, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Experian en zijn gelieerde ondernemingen. Andere product- en bedrijfsnamen die hierin worden genoemd, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.