Geplaatst door InSight

92% van de Europese bedrijfsleiders verwacht dat generatieve AI gevolgen gaat hebben voor een groot aantal functies binnen hun organisatie

Onderzoek in opdracht van Insight Enterprises toont aan dat data-analyse, communicatie, kantoor- en administratieve functies en financiële werkzaamheden het meest worden beïnvloed door generatieve AI

Apeldoorn, 2 augustus 2023 – Uit nieuw onderzoek naar generatieve AI, uitgevoerd door The Harris Poll in opdracht van Insight Enterprises, wereldwijd toonaangevend IT-adviseur en Solutions Integrator die organisaties helpt hun digitale transformatie te versnellen, blijkt dat meer dan negen op de tien Europese bedrijfsleiders verwachten dat verschillende functies binnen hun organisatie beïnvloed gaat worden door generatieve AI. Met name data-analyse, communicatie, kantoor- administratieve en financiële functies worden naar verwachting het meeste beïnvloed door de nieuwe technologie.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder professionals op directieniveau of hoger bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers, verkent de huidige en toekomstige beslissingen en sentimenten rond generatieve AI-technologieën.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek laten zien dat:
92% van de Europese bedrijfsleiders denkt dat AI invloed zal hebben op een groot aantal functies
Data-analist/datawetenschapper (28%) staat daarbij bovenaan de lijst
Meer dan de helft van de respondenten noemt verbeterde productiviteit van werknemers (52%) als de belangrijkste reden om in de komende drie jaar generatieve AI te gaan gebruiken
Gevolgd door verbeterde klantenservice (44%) en automatisering van workflows in de organisatie (39%)
72% van de Europese organisaties is bezig met het ontwikkelen van beleid/strategieën rond generatieve AI of heeft al beleid/strategieën rondom generatieve AI opgesteld of geïmplementeerd

49% noemt veiligheid en beveiliging als hun belangrijkste zorg rondom de implementatie van generatieve AI, gevolgd door kwaliteit en controle (43%), en naleving van wet- en regelgeving (37%)
Adrian Gregory, Insight EMEA President: “Generatieve AI is een hot topic geworden vanwege de voortdurende vooruitgang. Nu 92% van de Europese bedrijfsleiders van mening is dat technologie een impact gaat hebben op een breed scala aan functies, is het van cruciaal belang om na te denken over het beste gebruik en de integratie ervan binnen organisaties. Als Fortune 500 Solutions Integrator weten we dat succesvolle IT- adoptie en – transformatie plaatsvindt wanneer mensen en technologie in harmonie samenwerken. Generatieve AI kan functies en processen stroomlijnen, nieuwe rollen creëren en het ondernemingslandschap een nieuwe vorm geven. Dit is een geweldige technologische innovatie en als deze op de juiste manier wordt ingezet, kan het een grote en positieve impact hebben op het bedrijfsleven.”

Lees hier het volledige Insight-rapport, ‘Verder dan hypothetische situaties: Het begrijpen van de echte mogelijkheden van generatieve AI’.

Bezoek de website om meer te leren over Insight Lens™ voor Generative AI. Deze nieuwe service van Insight helpt organisaties bij het identificeren van waardevolle toepassingen om generatieve AI snel en veilig te schalen binnen de zakelijke omgeving.

Over Insight
Insight Enterprises, Inc. is een solutions integrator die deel uitmaakt van de Fortune 500. Zijn 13.000 professionals wereldwijd helpen organisaties met het versnellen van hun digitale transformatie, om de bedrijfsprocessen te moderniseren en de waarde van technologische investeringen te maximaliseren. Insight maakt een veilige, end-to-end transformatie mogelijk en voorziet in de behoeften van zijn klanten met een uitgebreid aanbod van oplossingen, verreikende partnerships en ruim 33 jaar aan uitgebreide IT-ervaring. Insight is door Forbes aangemerkt als ‘World’s Best Employer’ en gecertificeerd als ‘Great Place to Work’. Het zet zijn oplossingen en diensten kracht bij met een wereldwijde reikwijdte, lokale expertise en een e-commerce ervaring van wereldformaat en grijpt elke kans aan om de digitale ambities van zijn klanten te realiseren. Ga voor meer informatie naar nl.insight.com.