Industry Wire

Geplaatst door Instabox

Aanhoudende recordgroei voor Instabox – verviervoudiging van de omzet

De door EQT gesteunde ‘last mile delivery’-speler Instabox heeft zijn omzet in 2020 ruim verviervoudigd, van 6 miljoen euro tot 24 miljoen euro. Het aantal gebruikers steeg met meer dan 150 procent. In de thuismarkt Zweden maken meer dan 2 miljoen mensen gebruik van de pakketkluisjes van het bedrijf. 

Plannen in Nederland

Eerder dit jaar (2021) haalde Instabox 75 miljoen euro op in een investeringsronde, waaraan onder ander EQT Ventures en Creades deelnamen. Sinds april 2021 is Instabox ook actief op de Nederlandse markt, door de overname van pakketbezorger Red je Pakketje.

“Gezamenlijk kunnen Instabox en Red je pakketje in Nederland de dienstverlening voor consumenten en webwinkels verbreden. Ons doel is het aanbieden van een compleet aanbod. Denk aan thuisbezorging, leveringen bij pakketautomaten, one label retourservices en de flexibiliteit om tijdens de levering de bestemming te veranderen”, vertelt Red je Pakketje CEO Sam Rohn.

Resultaten in Zweden

In 2020 heeft ongeveer één op de vijf Zweden Instabox gebruikt. Het gebruik is snel gestegen door een combinatie van veel nieuwe online winkels die zich aansluiten, een groeiend milieubewustzijn en een groot aandeel terugkerende gebruikers. “Daardoor groeien we veel sneller dan we hadden verwacht”, zegt Alexis Priftis, CEO en medeoprichter van Instabox.

In 2020 stegen de inkomsten in Zweden tot 24 miljoen euro, vier keer zoveel als het jaar ervoor (6 miljoen euro). Het bedrijf heeft het aantal zogeheten Automated Parcel Machines, zijnde kluiswanden waar consumenten hun pakketjes door middel van pincode die ze per SMS ontvangen op kunnen halen, tegen het einde van het jaar meer dan verdubbeld van 400 tot meer dan 1.000.

Instabox heeft meer dan 700 mensen aangenomen en lanceerde een thuisleveringsdienst op de fiets. Tal van de grootste online retailers in Zweden werden aan de klantenlijst toegevoegd, zoals Apoteket, Adlibris en H&M. Ook Matas, een van de grootste e-retailers van Denemarken, en de Varner Group, een van de grootste modeketens van Noorwegen, sloten zich aan bij Instabox.

“Zowel e-tailers als consumenten kiezen voor ons vanwege onze klimaatslimme en snelle leveringen. En voor ons is het belangrijk dat in principe iedereen onze service na de eerste keer blijft gebruiken. Daarnaast komen er steeds weer nieuwe e-tailers bij”, vervolgt Alexis Priftis.

2020 was opnieuw een jaar van snelle groei. De sector groeide weliswaar onverwacht snel met minstens 20 tot 30 procent als gevolg van de coronacrisis, maar het corona-effect had slechts een klein aandeel in de totale groei van Instabox. De relative losses daalden fors, van -51 procent tot -27 procent. Dit toont de kracht van het bedrijfsmodel van Instabox. Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsmodel is het rechtstreeks inhuren van eigen personeel in plaats van te werken met onderaannemers.

“Het was een uitdaging om honderden nieuwe collega’s te verwelkomen en tegelijk Instabox in twee nieuwe landen te lanceren. Dat was een heel bijzondere periode. Maar dat betekent dat we de basis hebben gelegd voor verdere groei, zowel in Zweden als internationaal. We willen in de hele waardeketen duurzame groei realiseren en daarbij horen goede arbeidsomstandigheden”, zegt Erik Ekstrand, CFO bij Instabox.

Samenvatting Instabox 2020

– 2019: Instabox verviervoudigde zijn omzet en legde de basis voor verdere groei en expansie

– 2020: 1 miljoen nieuwe gebruikers en een verviervoudiging van de omzet van 6 miljoen euro naar 24 miljoen euro

– 2020: Het relatieve verlies nam af van -51% tot -27%

– 2020: Instabox voor het eerst actief in Denemarken en Noorwegen

– 2020: 700 nieuwe medewerkers voor Instabox

– 2021: Instabox betreedt Nederlandse markt door overname Red je Pakketje

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht