Geplaatst door ACM

ACM jaarverslag 2023: Nieuwe regels en taken vragen om nieuwe vorm van toezicht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt zich op voor een nieuwe vorm van toezicht. Dat komt door een reeks nieuwe Europese wetten voor online platforms en aanbieders van online diensten. Zo begon de ACM in 2023 met voorbereidingen op toezicht op de Digital Services Act. Daarin staat dat bedrijven ook een eigen verantwoordelijkheid hebben voor het goed laten werken van markten. De ACM ziet erop toe dat online platforms hun interne processen zo hebben ingericht dat zij hun verantwoordelijkheid ook kunnen nemen. Dit type toezicht – procestoezicht – maakt een groeiend deel uit van het takenpakket van de ACM. Dat staat in het jaarverslag over 2023.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “De wereld om ons heen verandert snel en dat vraagt iets van alle marktspelers en ook van ons als toezichthouder. Nieuwe wetgeving vraagt om nieuwe handhavingsstrategieën en nieuwe manieren van werken. Het procestoezicht vraagt om een andere aanpak dan traditioneel toezicht gericht op marktgedrag van bedrijven. Denk aan reguliere gesprekken met onder toezicht staande bedrijven over de inrichting van hun werkprocessen en inzicht in complianceprogramma’s. Hiermee kunnen we bijdragen aan een veilige online omgeving.”
Scherper toezicht op de energiesector
Sinds februari 2023 geeft de ACM via de maandelijkse Monitor Consumentenmarkt Energie inzicht in het aanbod van nieuwe contracten, overstapgedrag en prijstrends. Zo houdt de ACM tarieven van leveranciers en ontwikkelingen in de energiemarkt scherp in de gaten. Daarnaast gelden vanaf 1 juni 2023 nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij het vroegtijdig opzeggen van vaste energiecontracten. Hierdoor is het aanbod van vaste energiecontracten weer op gang gekomen. Ook trad de ACM op tegen energieleveranciers die klanten misleiden via telefonische werving of hun financiën en administratie niet op orde hebben.
Samenvatting: de ACM in 2023
In 2023 richtte de ACM zich naast haar reguliere taken in het bijzonder op agendathema’s energietransitie, digitale economie en verduurzaming. Hieronder een overzicht van een deel van onze acties.