Industry Wire

Geplaatst door Adobe

Adobe helpt merken bij het optimaliseren van klantbelevingen met Adobe Sensei

Amsterdam, 10 september 2018 – Uit een recent digital maturity onderzoek van Adobe blijkt dat het merendeel van de digitaal volwassen ondernemingen het budget voor zowel personalisatie als optimalisatie verhogen om concurrerend te blijven. Grote merken begrijpen dat de beste ervaringen consistent gepersonaliseerd zijn. Toch worstelen veel bedrijven met het op grote schaal leveren van gepersonaliseerde ervaringen over meerdere kanalen. Als antwoord op deze uitdagingen introduceert Adobe nieuwe innovaties op het gebied van Artificial Intelligence (AI) met Adobe Sensei in Adobe Target en Adobe Experience Manager, onderdeel van Adobe Experience Cloud.

“Personalisatie moet centraal staan bij ieder klantbeleving. Wanneer dit niet het geval is, gaat dit mogelijk ten koste van de klantloyaliteit en bedrijfsresultaten”, stelt Loni Stark, head of Adobe Experience Manager en Adobe Target. “Adobe heeft de afgelopen jaren diverse AI en machine learning innovaties geïntroduceerd en de nieuwe personalisatie opties sluiten aan bij onze missie om bedrijven te helpen bij het succesvol bedienen van klanten op individueel niveau, ongeacht het scherm, device of kanaal.”

Deze innovaties stellen marketeers in staat om AI te benutten om iedere klantervaring te personaliseren en optimaliseren op de momenten dat dit er echt toe doet, via ieder gewenst kanaal. De nieuwe personalisatie mogelijkheden in Adobe Target en Adobe Experience Manager en toekomstgerichte projecten van Adobe Research helpen marketeers om:

  • AR-winkelervaringen te personaliseren: Adobe bekijkt de mogelijkheden van een Adobe Research personalisatie project dat momenteel ontwikkeld wordt voor mogelijke toekomstige productintegraties. Met AI zijn merken in staat om dynamisch productaanbevelingen in een augmented reality (AR) omgeving aan te passen op basis van de gezichtsuitdrukkingen van klanten tijdens de sessie. Zo kan een zonnebrilleverancier bijvoorbeeld een selectie van pilotenbrillen aanbieden wanneer de klant de wenkbrauwen fronst bij het uitproberen van een bril met ronde glazen.
  • Uitgebreide ondersteuning voor spraakinteracties in te zetten: een recent onderzoek van Adobe toont aan dat 64 procent van de consumenten verwacht dat zij de komende vijf jaar meer gebruik gaan maken van spraakassistenten. Dit onderstreept het belang van spraak als kanaal voor merkbetrokkenheid. Met Adobe Target kunnen bedrijven spraakgebaseerde content en aanbiedingen inzetten en testen voor spraakassistenten, zoals Amazon Alexa, om gepersonaliseerde, spraakgedreven klantbelevingen te bieden. Een vliegveld kan bijvoorbeeld Alexa gebruiken om de reiziger via schermen op de luchthaven te informeren over de status van de vlucht en een regenjas aanbieden op basis van de weersvoorspelling op de bestemming.
  • Aanbevelingen te optimaliseren via AI-gebaseerde besluitvorming: Het op grote schaal bieden van gepersonaliseerde aanbevelingen voor verschillende doelgroepen is een uitdaging. Marketeers kunnen dankzij Adobe Sensei gebruik maken van Auto-Target om automatisch het beste algoritme te kiezen voor het leveren van gepersonaliseerde aanbevelingen aan een breed publiek. Zo kan een renovatiebedrijf binnen één campagne zowel gepersonaliseerde aanbevelingen bieden aan de belangrijkste klanten, bouwbedrijven en als secundaire doelgroep de doe-het-zelvers. Adobe introduceert ook een nieuw algoritme voor aanbevelingen dat automatisch rekening houdt met klantkenmerken, zoals geografie of favoriete kleur, die de meeste voorspellende waarde hebben voor het gewenste gedrag.
  • Het ontwerp automatisch aan te passen voor de beste resultaten: Bepalen welk design en lay-out het beste resultaat opleveren bij iedere individuele klant is een grote uitdaging voor merken. Met Smart Layout in Adobe Experience Manager kunnen marketeers automatisch de best presterende lay-out voor ieder klant ontwikkelen dat zich aanpast op basis van het gedrag van een individu. Een vakantieverblijf kan bijvoorbeeld een ander ontwerp aanbieden aan een golfliefhebber dan aan een bezoeker die eerder zou kiezen voor de faciliteiten van het kuuroord.
  • Te optimaliseren voor de hoogste waarschijnlijkheid van een actie: Adobe Target stelt marketeers en datawetenschappers nu in staat om dynamisch te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een klant actie onderneemt zoals het doen van een aankoop of het vroegtijdig afhaken, en binnen het klantprofiel rekening te houden met de hoogst mogelijke kans op succes. Dit stelt merken in staat om de meeste relevante ervaringen te bieden gebaseerd op de gewenste uitkomst. Een meubelleverancier kan bijvoorbeeld een klant een score van twee geven voor het kopen van een bed en een score van vier voor het kopen van een tafel. Wanneer de klant de website van de retailer bezoekt, is de ervaring in dit geval gericht op de tafels. Vergaande integraties met Adobe Analytics Cloud stellen teams in staat om scores uit Adobe Analytics rechtstreeks in te zetten in Adobe Target.

Adobe Experience Cloud helpt merken om exceptionele, real-time ervaringen te leveren via iedere touch point, terwijl de business tegelijkertijd blijft groeien. Adobe Target, onderdeel van Adobe Experience Cloud, is een oplossing voor het optimaliseren van ervaringen waarmee datagedreven merken de mogelijkheid hebben om snel sterk gepersonaliseerde ervaringen te creëren en hiermee te experimenteren voor iedere digitale touch point, zoals web, mobiel, e-mail, IoT apparaat en call center. Adobe Target wordt wereldwijd gebruikt door grote merken als Lenovo, Nissan Motor Co., Ltd, Philips en Sprint. Ervaringen die geoptimaliseerd zijn met Adobe Target genereerden voor merken gemiddeld 173 procent meer omzet in 2017. Adobe Target helpt klanten om te voldoen aan de verplichtingen van data governance en biedt privacy design features die voldoen aan de GDPR-richtlijnen. Adobe werd als enige benoemd tot leider in ‘The Forrester Wave™: Experience Optimization Platforms, Q2 2018’ en ‘The Forrester Wave™: Digital Intelligence Platforms, Q2 2017’ rapporten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht