Geplaatst door Adobe Workfront

Adobe Workfront bezorgt marketing eindelijk ook zijn ’System of Record’

Adobe nam eind verleden jaar Workfront over, de leverancier van het gelijknamige work management platform. Tijdens de Adobe Summit eind april 2021 werd duidelijk waar het Adobe om te doen was, toen het liet zien hoe Adobe zijn Workfront-producten integreert met Adobe Creative Cloud, Experience Manager en Fusion, om te komen tot een Marketing System of Record.

De gepersonaliseerde klantervaring of ´customer experience´ is essentieel geworden en bedrijven kunnen zich wat dat betreft weinig slordigheden of vertragingen meer veroorloven. Dat legt extra druk op de schouders van marketingmensen en hun afdelingen, maar die moeten zich nog steeds behelpen met dezelfde toepassingen en gereedschappen, die zelden goed samenwerken. Het ontbreekt marketing aan zoiets als een System of Record – een plaats waar alles op het gebied van marketing samenkomt en waar de regie wordt gevoerd.

Adobe Workfront-partners Accenture, Deloitte Digital, Dentsu, IBM iX en WPP/Wunderman passen de System of Record-benadering van Adobe Workfront inmiddels toe in hun aanbod aan klanten die de digitale transitie doormaken.

Marketing is er niet alleen de oorzaak van dat organisaties de marktontwikkeling vaak amper kunnen bijbenen. De organisatie zelf is vaak verzuild in afdelingen en zusterbedrijven; de strategische prioritering van het marketingwerk is vaak onduidelijk; en de interne communicatie is veelal beperkt. Het ontbreekt daarnaast vaak aan zicht op de beschikbare middelen, en op de productievoortgang en de goedkeuring van de inhoud, vormgeving en campagnes.

Gevolg is vertraging, verspilling van middelen, gemiste tijdslijnen, maar erger: een klantervaring die achterloopt op de snelheid waarmee de markt zich ontwikkelt. Adobe Workfront kiest nadrukkelijk niet voor een grotere stapel IT hulpmiddelen voor marketing, maar voor een andere, systematische aanpak van de organisatie van de marketing werkzaamheden.

System of Record – nu ook voor marketing
In tegenstelling tot andere strategische bedrijfsdisciplines zoals financiën, verkoop, personeelszaken en IT, heeft marketing nog geen ´System of Record´ voor de verbinding en automatisering van essentiële gegevens, bedrijfsprocessen, toepassingen en hulpmiddelen, wat het moeilijk maakt om gericht en effectief te kunnen werken, en wat de opschaling remt van ondernemingen die zich midden in de digitale transitie bevinden.

Tijdens de jongste Adobe Summit 2021 positioneerde Adobe het recent overgenomen Workfront als hét onderdeel van de Adobe Experience Cloud dat de functies en integratiemogelijkheden biedt om een System of Record voor marketing te bereiken. Dat System of Record biedt marketing ´één waarheid´ voor de gehele marketingcyclus, waarin het werk is gecentraliseerd, over alle campagnes heen, voor alle creatie en inhoudelijke productie, zodat dynamische, multifunctionele teams het juiste werk kunnen doen – waar en wanneer dan ook.

Marketingmotor
Een alomvattend System of Record geeft marketing de motor die het nodig heeft om persoonlijk betrokkenheid te bereiken met groeiende klantenaantallen en implementatie is de manier om de gepersonaliseerde klantervaring te realiseren die de digitale transitie noodzakelijk heeft gemaakt. Want platweg gezegd ´doen´ we niet meer 1 x 1000 klanten, maar 1000 x 1 klant, en dat vereist veel meer slagkracht achter de digitale balie.

Meer weten? Adobe Summit 2021 – ´The Digital Experience Conference´: https://summit.adobe.com/emea/