Adyen Retail Report: zo doen Nederlanders hun aankopen anno 2023

Adyen Retail Report: zo doen Nederlanders hun aankopen anno 2023
Nederlanders kopen kleding, meubels en multimedia steeds vaker online.
Fysieke supermarkt houdt goed stand
Amsterdam, 14 september 2023 – Een groeiend aantal Nederlanders kiest ervoor om hun aankopen via het internet te doen. Deze trend blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen. Voor multimedia-aankopen heeft online winkelen (59%) de overhand ten opzichte van fysieke winkels (36%), terwijl het verschil bij kleding shoppen minimaal is. Binnen de meubelindustrie is ten opzichte van vorig jaar een toename van 14% aan online aankopen te zien. Voor dagelijkse boodschappen blijven Nederlanders nog steeds in grote mate (79%) trouw aan de traditionele supermarkt.
“Nederlanders switchen steeds makkelijker tussen fysiek en online. Retailers kunnen hierop anticiperen door de online winkelervaring en de ervaring in de winkel naadloos in elkaar over te laten gaan. Wanneer retailers unieke ervaringen creëren voor hun klanten, kunnen ze de beleving naar een hoger niveau tillen en zo een verschil maken,” aldus Roelant Prins, Chief Commercial Officer bij Adyen.
Online: vanuit eigen huis shoppen en koopjes vinden
Welke voordelen biedt online winkelen volgens de Nederlandse consument precies? Hoewel gemak en tijdbesparing de grootste gemene deler is, zijn er ook nuances te ontdekken. Zo geeft 46% van de ondervraagden de voorkeur aan online aankopen doen vanwege het comfort van shoppen vanuit hun eigen huis. Daarnaast wijst 43% erop dat ze online makkelijker goede deals kunnen vinden.
Top 5 redenen om liever online aankopen te doen?*
1. Ik kan shoppen vanuit het comfort van mijn eigen huis (46%)
2. Ik hoef niet te reizen en kan de drukte vermijden (44%)
3. Ik vind koopjes makkelijker online (43%)
4. Ik vermijd wachtrijen (29%)
5. Ik kan multitasken tijdens het shoppen (26%)
*Er waren meerdere antwoorden mogelijk
Fysieke winkel biedt nog steeds unieke ervaring
Consumenten blijven actief de fysieke winkel opzoeken, en één van de redenen hiervoor is dat ze in de fysieke winkel hun gewenste producten direct meekrijgen. Bovendien geeft 25% van de ondervraagden aan dat ze tijdens offline shoppen nieuwe winkels en merken ontdekken die je niet snel online vindt. De belangrijkste andere redenen waarom mensen nog steeds de voorkeur geven aan fysieke winkels zijn: de mogelijkheid om producten te proberen (64%) en de productkwaliteit beter te kunnen beoordelen (61%).
Top 5 redenen om liever aankopen in de fysieke winkel te doen te doen?*
1. Ik kan de kleding uitproberen (64%)
2. Ik kan de kwaliteit van producten beter beoordelen (61%)
3. Ik krijg de producten gelijk mee (55%)
4. Het is een ervaring met vrienden en familie (26%)
5. Ik steun de lokale economie (26%)
*Er waren meerdere antwoorden mogelijk
Over Adyen
Adyen (AMS: ADYEN) is het favoriete financiële technologieplatform van toonaangevende bedrijven. Met end-to-end-betaalmogelijkheden, op data gebaseerde inzichten en financiële producten in één oplossing, helpt Adyen bedrijven wereldwijd om hun ambities sneller te bereiken. Adyen heeft vestigingen over de hele wereld en werkt samen met bedrijven als Meta, Uber, H&M, eBay, Rituals, de Bijenkorf en het Rijksmuseum.
Over het onderzoek
Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd door Opinium LLP bij 36.000 volwassen consumenten en door Censuswide bij 12.000 retailers.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.