AI-paradox in het bedrijfsleven: Meetbare impact versus wankele basis

Inefficiënt of dubbel werk en gebrek aan tijd voor strategisch werk zijn de grootste uitdagingen voor ruim 2 op de 5 Nederlandse professionals, blijkt uit recent onderzoek van Workiva*. AI biedt hier een uitkomst: ruim de helft van de gebruikers (54%) geeft aan dat AI tijdrovende, handmatige taken sneller kan oplossen.
Toch blijft er twijfel: de uitdaging zit niet in de waarde van AI, maar in het vertrouwen: is de organisatie goed voorbereid en zijn de basisvoorwaarden geregeld?
Gebrekkige datakwaliteit en -beveiliging remmen (meer) dagelijks AI-gebruik
Het dagelijks gebruik van AI blijft achter, vooral door gebrekkige datakwaliteit en –beveiliging. Slechts 15 procent van de professionals is zeer overtuigd van de AI-capaciteiten van hun organisatie, terwijl 41 procent aangeeft dat de gereedheid van hun organisatie en leiderschap het gebruik van AI belemmert. Daarnaast twijfelt 43 procent van de Nederlandse bedrijven aan de betrouwbaarheid van AI-uitkomsten.
Met name de benodigde infrastructuur, zoals datakwaliteit en -beveiliging, blijkt een groot risico voor bedrijven die het volledige potentieel van AI willen benutten. Slechts 19 procent van de professionals heeft vertrouwen in de kwaliteit van hun data voor rapportage en voorspellingen, en pas 33 procent heeft duidelijke AI-beleidsmaatregelen en governance op orde.
Drie tips voor veilig en verantwoord AI-gebruik
Voor een veilige en verantwoorde inzet van AI, deelt Yoeri Schuwer, Head of Workiva Benelux, drie tips:
1. Stel duidelijke ethische richtlijnen op die ingaan op privacy, transparantie en verantwoording in alle rapportages en analyses. Veranker deze richtlijnen in het beleid en koppel deze aan bestaande controlemechanismen voor effectieve governance. Maak de richtlijnen praktisch toepasbaar door concrete scenario’s te schetsen, en wijs verantwoordelijken aan voor het toezicht op en de naleving van de regels. Voer periodieke controles en audits uit om te garanderen dat alles volgens de regels verloopt. Evalueer het beleid en de controles minimaal jaarlijks en pas ze aan wanneer er nieuwe wetgeving, technologische ontwikkelingen of incidenten optreden.
2. Richt een continu proces in voor het controleren en opschonen van data, inclusief automatische kwaliteitschecks en steekproeven. Laat jaarlijks een onafhankelijke audit uitvoeren en zorg voor strikte toegangsprocedures, waarbij enkel bevoegde medewerkers toegang hebben tot specifieke dataset.
3. Zorg voor regelmatige bijscholing van personeel in het veilig en verantwoord toepassen van AI, bijvoorbeeld elk kwartaal. Focus hierbij op het herkennen van bias, het interpreteren van AI-uitkomsten en het naleven van relevante wet- en regelgeving. Gebruik praktijkcases uit de eigen organisatie om de leerstof concreet te maken.
“AI maakt bedrijfsprocessen sneller en efficiënter, maar veel professionals vragen zich af of hun organisatie er echt klaar voor is”, aldus Yoeri Schuwer. “Het prioriteren van datakwaliteit en -beveiliging is essentieel om het volledige potentieel van AI veilig te benutten en toekomstbestendig te blijven. Het vraagt om meer dan technologische innovatie; er is een sterke basis van betrouwbare data, duidelijke processen en goed opgeleide mensen nodig.”
*Het onafhankelijke, wereldwijde onderzoek omvat respons van 2.300 professionals op het gebied van finance, duurzaamheid, audit en risicobeheer die verantwoordelijk zijn voor corporate reporting.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Workiva
Workiva helpt organisaties om op een transparante en efficiënte manier te rapporteren, met een veilig cloudplatform dat financiële en niet-financiële informatie samenbrengt. De oplossingen van Workiva stroomlijnen processen, verbinden data en teams en zorgen voor consistente en betrouwbare rapportages.
Het platform sluit aan op de toenemende vraag naar openheid en verantwoording binnen en buiten organisaties, en is ontwikkeld met oog voor controle, veiligheid en samenwerking.
Workiva Inc. heeft ruim 2.800 medewerkers verspreid over zo’n 20 kantoren wereldwijd, en ondersteunt meer dan 6.400 klanten, waaronder ruim 80% van de FORTUNE 1000 bedrijven – de duizend grootste Amerikaanse bedrijven qua omzet.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.