Industry Wire

Geplaatst door TAMBR

Albert Heijn gekroond tot meest succesvolle sound logo van Nederland

Rotterdam, 15 september 2023. Albert Heijn, Douwe Egberts en Kruidvat vormen de top-3 van meest herkenbare sound logo’s van Nederland. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency TAMBR en neuromarketing-bureau Unravel Research.

Met het lanceren van de sound logo top-30 wordt een belangrijke stap gezet naar een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing.

“Het gebruik van sound logo’s wint aan populariteit, maar er was nog geen manier om de prestaties van audio-assets te vergelijken met een nationaal gemiddelde. Daar brengt onze benchmark verandering in”
Niels de Jong, muzikaal strateeg bij TAMBR

HIGHLIGHTS

Onbekend maakt onbemind
Het gemiddelde sound logo wekt slechts bij 28% van de Nederlanders de associatie op met een merk. De opdracht aan marketeers is dus vooral om te blijven investeren in het bereik van hun merkgeluid. Een strategie die je terugziet bij succesvolle merken als Albert Heijn, Hornbach en Kruidvat.

Hoge merkverwarring
Als luisteraars bekend zijn met een bepaald sound logo, dan wordt dat in 48% van de gevallen toegewezen aan het juiste merk. Dat lijkt heel wat, maar betekent vooral dat bij het horen van de meeste audio logo’s een concurrent wordt genoemd in plaats van het correcte merk.

“Het ontwikkelen van een uniek en herkenbaar sound logo blijkt voor veel merken een behoorlijke uitdaging. De expertise en creativiteit die hierbij komt kijken ligt kennelijk nog niet voor het oprapen.”
Willemijn van Hussen, commercieel directeur TAMBR

Top-10 notering voor Campina

Het nieuwe merkgeluid van Campina is de jongste notering in de top-10. Het pas in ’22 gelanceerde sound logo wordt nu al door 59% van de luisteraars gelinkt aan Campina. De combinatie van een unieke sound en een crossmediale mediastrategie werpen hier z’n muzikale vruchten af.

Over TAMBR
Met expertise in marketing en muziek bouwt TAMBR aan een beter klinkende wereld. Van kenmerkende sound logo’s tot complete muzikale huisstijlen. Met behulp van hun unieke data-gedreven methode helpt TAMBR marketeers zo de kracht van sonic branding optimaal te benutten www.tambr.nl.

Over Unravel Research
Neuromarketing-bureau Unravel Research maakt goede marketing nog beter. Hun missie: minder onderbuik, meer onderbouwd. Met technologie zoals Eye Tracking, EEG en associatietests maken ze het onbewuste meetbaar – en juist daarin liggen voor merken groeikansen verscholen. www.unravelresearch.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht