Geplaatst door Albert Heijn

Albert Heijn vernieuwt AH app: nog meer inspiratie en recepten op basis van persoonlijke voorkeuren

56 Procent van de Nederlanders heeft een of meerdere keren per week moeite om te bedenken wat ze zullen koken. Dat blijkt uit recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Albert Heijn. Zes jaar geleden was dat percentage nog 46%. Niet voor niets herkennen veel gezinnen de dagelijkse puzzel van gemak, budget en inspiratie. De veelgebruikte AH app is daarom grondig vernieuwd. De tab ‘Recepten’ heet nu ‘Koken’. Gebruikers van de app vinden daar vanaf deze week alle kookinspiratie voor lekkere, makkelijke én gezonde maaltijden. Zo maakt Albert Heijn beter eten bereikbaar voor iedereen.

Onder de tab ‘Koken’ is vrijwel alles vernieuwd, niet alleen qua look & feel en gebruiksvriendelijkheid, maar ook qua functies.

Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen in de AH app?

• Deze week voor jou  Krijg elke week nieuwe recepten op basis van jouw voorkeuren. Het is een kwestie van swipen, klikken en op je lijstje zetten. Hoe makkelijk is dat?
  • Snel & Simpel  Er zijn van die dagen dat je niet veel tijd hebt om te koken. Vind daarom wekelijks nieuwe inspiratie om snel een makkelijke maaltijd op tafel te zetten. Vaak al binnen 15 minuten.
  • Bonuskoken  Met één klik veel inspiratie voor een maaltijd met ingrediënten die op dat moment in de Bonus zijn. Geen recepten, geen gedoe. Lekker en voordelig koken met Bonusaanbiedingen.
  • Mijn recepten  Eenvoudig je favoriete recepten opslaan en organiseren zodat je er altijd bij kunt. Weet je niet meer waar je een recept hebt opgeslagen? Nu kan je ook zoeken in je bewaarde recepten.
  • Ratings  Kijk wat andere gebruikers vinden van een recept. En geef nu ook zelf je oordeel.

Beter eten

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn is blij met alle vernieuwingen in de AH app en ziet het als een belangrijke stap om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen: “Elke dag stellen we ons zelf de vraag: wat eten we vandaag? De meeste mensen hebben echter gemiddeld zo’n tien recepten in hun hoofd om uit te kiezen. Tegelijk weten we dat meer dan de helft van de Nederlanders graag nieuwe recepten uitprobeert, maar het moet vooral makkelijk en snel te bereiden zijn. We hebben ook niet zoveel tijd om te koken, gemiddeld besteden we daar achttien minuten aan. Daarbij komt dat we onszelf ook nog niet zo culinair vinden. Via de AH app willen we onze klanten helpen om makkelijk en gevarieerd te koken en betaalbaar en gezond te eten.”

Meer weekboodschappen

Gebruikers kunnen de ingrediënten van geselecteerde recepten met een druk op de knop toevoegen aan hun boodschappenlijst. Die functionaliteit lijkt steeds belangrijker te worden en is daarom verbeterd. Van Egmond: “Inmiddels bedenkt ruim 60% van de mensen voor meerdere dagen tegelijk wat er gegeten wordt. Zes op de tien weet bovendien voordat ze boodschappen doen welke ingrediënten ze nodig hebben. Daarom vinden we het belangrijk om mensen met de AH app te helpen snel hun boodschappenlijst te maken, hun route door de winkel te plannen en eventueel online te bestellen.”

Onderzoek ‘Hoe eet Nederland’

Sinds 1997 laat Albert Heijn om de paar jaar het actuele eet- en kookgedrag van Nederlanders in kaart brengen. In de negende meting, uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar, zijn 1.700 mensen ondervraagd over hun eet- en kookgedrag en de afwegingen die zij maken als zij boodschappen doen voor een warme maaltijd.