Industry Wire

Geplaatst door We Outsmart

De Antiekwinkel in Amsterdam: het kantoor als ontmoetingsplaats

De tijd dat we elke dag naar kantoor gingen is definitief voorbij. Het nieuwe werken is een combinatie van vaker thuiswerken en minder naar kantoor. En daarmee wordt een passende bedrijfsruimte misschien wel belangrijker dan ooit. Want creativiteit ontstaat als mensen bij elkaar komen. Net als de gelegenheid om je terug te kunnen trekken om ongestoord te kunnen werken. En dat het liefst op een inspirerende locatie. Op basis van deze behoeften hebben wij een nieuw kantoorconcept ontwikkeld: het kantoor als ontmoetingsplaats. Het Social Office. De nieuwe manier van werken en huren. De Antiekwinkel in Amsterdam is de eerste realisatie van dit nieuwe concept.

Thuiswerken is een blijvertje

Thuiswerken is niet nieuw. In de VS wordt het zelfs als een secundaire arbeidsvoorwaarde beschouwd. Ook in Europa neemt thuiswerken al langere tijd een vlucht. Adviesbureau Strategy Analytics deed onderzoek en kwam tot de voorspelling dat het aantal thuiswerkers in 2022 wereldwijd zal groeien tot ruim 42%. Thuiswerkers bleken daarbij productiever. Of dat effect ook blijvend is wordt echter betwijfeld, divers onderzoek laat namelijk anders zien. Een gebrek aan communicatie wordt hierbij als belangrijkste reden gegeven. Per saldo lijkt een goede balans tussen thuiswerken en naar kantoor daarom ideaal.

Het nieuwe kantoor volgens founders van startups

Op basis van gesprekken met ruim 25 oprichters van startups, creatieve ondernemers en werknemers zijn de contouren geschetst waaraan het kantoor van nu zou moeten voldoen. Samengevat bevindt het nieuwe kantoor zich op een andere locatie, hoeft het minder te groot te zijn dan voorheen en is het compleet anders ingericht.

  • Inspiratie is een belangrijke factor bij de locatie van een bedrijfsruimte. Bereikbaarheid blijft daarbij belangrijk, maar minder dan voorheen.

  • Een kantoor dient bij te dragen aan de identiteit van een onderneming. Een voorwaarde die in het bijzonder wordt gemist bij de onder startups populaire verzamelgebouwen.

  • Het ontmoeten van collega’s en klanten staat centraal in de functie die een kantoor vervult, gevolgd door de mogelijkheid om je terug te kunnen trekken om ongestoord te kunnen werken. De gewenste sfeer wordt hierbij omschreven als ‘huiselijk’.

  • Ondernemers benoemen de rigide looptijden van traditioneel zakelijk vastgoed als een belangrijke groeibeperking.

Amsterdam heeft primeur met Antiekwinkel.amsterdam

Met de behoeften van ondernemers en werknemers als uitgangspunt ontwikkelden wij De Antiekwinkel als prototype. Als locatie is gekozen voor De Kerkstraat, een gezellig winkel- en horecagebied tussen de Magere Brug en de Utrechtsestraat. In de creatieve ruimte van ongeveer 70m2 waar voorheen een antiekwinkeltje was gevestigd bevinden zich twee vergaderruimtes en zitjes. Bureau’s zijn er niet te vinden, wel een lederen Hemmingway-werkplekje bij het raam. De ruimte is niet wit, maar uitgevoerd in warm curcuma en primavera. De Antiekwinkel beschikt over een eigen keukentje uitgevoerd in goudkleur waar een salade of tosti kan worden gemaakt. Het interieur heeft met kraftwerk van jonge creatieve bedrijven meer weg van een boetiekhotel dan een traditioneel kantoor.

De huurder bepaalt zelf de huurtermijn en het niveau van voorzieningen. Daarbij bestaat de mogelijkheid voor onderverhuur binnen het netwerk van de ondernemer. Ook kan de ondernemer de ruimte aanbieden voor locatieverhuur op dagbasis, een soort van zakelijke Airbnb-service.

 

Verantwoordelijk

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht