Geplaatst door Apple

Apple Michigan Avenue in Chicago opent morgen zijn deuren

Chicago, 19 oktober 2017 – Apple heeft vandaag een tipje van de sluier opgelicht van Apple Michigan Avenue, de nieuwste en meest ambitieuze Apple Store tot nu toe, die bovendien North Michigan Avenue, Pioneer Court en de Chicago-rivier met elkaar verbindt. De locatie is opgezet als een ontmoetingsplaats voor de hele lokale gemeenschap en het hele jaar door worden er Today at Apple-sessies georganiseerd. Dit sluit aan op het streven van de stad Chicago om de Riverwalk (een boulevard langs de rivier) bruisender te maken. Ter gelegenheid van de opening worden onder de noemer ‘The Chicago Series’ een maand lang speciale evenementen georganiseerd die deelnemers de tools in handen geven om hun passies na te jagen, van fotografie en muziek tot het ontwerpen van apps.

“Toen we in 2003 opengingen aan North Michigan Avenue, was dit onze allereerste Flagship Store. En nu zijn we weer in Chicago om daar de eerste Apple Store te openen van een hele nieuwe generatie bijzondere Apple Retail-vestigingen wereldwijd”, aldus Angela Ahrendts, Senior Vice President van Apple Retail. “Apple Michigan Avenue straalt in alles onze nieuwe visie uit: een plaats waar iedereen onze fantastische producten, diensten en informatieve programma’s kan ervaren, gewoon in het hart van hun eigen stad. We verheugen ons nu al op het openingsweekend en alle mensen die we daar hopen te ontmoeten. Daarna starten we maandag met ‘The Chicago Series’, iets wat we in samenwerking met lokale partners hebben opgezet.”

De rivier heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de stad. Door de komst van Apple Michigan Avenue kun je nu ook vanaf Pioneer Court bij de waterkant komen. Aan beide zijden van de transparante Store loopt een granieten trap van de straat naar het water. Zo kun je prachtig uitkijken over de rivier en alles wat daarachter ligt. Bij de bouw heeft Apple nauw samengewerkt met het stadsbestuur van Chicago. Mede op basis van historische archieven is een design ontstaan dat specifiek is afgestemd op deze locatie.

“Apple Michigan Avenue is ontworpen vanuit de gedachte dat er eigenlijk geen verschil moest zijn tussen binnen en buiten. De link met de stad moest duidelijk aanwezig zijn”, vertelt Jony Ive, Chief Design Officer van Apple. “Het gebouw verbindt een historisch stadsplein met het water op een plek waar die twee helemaal van elkaar gescheiden waren. Chicago heeft er een dynamische nieuwe hotspot bij gekregen waar je heel natuurlijk kunt afdalen richting de rivier.”

Alle designelementen zijn erop gericht om de grens tussen stad en rivier zo onzichtbaar mogelijk te maken. Zelfs het dak van koolstofvezel, dat 35 bij 30 meter groot is, hebben we zo dun mogelijk gehouden. De hele constructie rust binnen op vier pilaren die zorgen voor een onbelemmerd zicht vanuit de 10 meter hoge glazen gevel.

De eerste Apple Store aan North Michigan Avenue heeft sinds de opening in 2003 meer dan 23 miljoen bezoekers ontvangen. En waar het team ooit begonnen was met 58 mensen, was dat inmiddels uitgegroeid tot 250. In Chicago staan in totaal negen Apple Stores. Bij elkaar werken daar 1300 medewerkers, onder wie ook de nieuwe Creative Pro’s. Zij zijn de creatieve tegenhangers van de Geniuses, de techneuten van de Genius Bar. De Creative Pro’s zijn degenen die elke dag de gratis Today at Apple-sessies verzorgen.

Op maandag gaat onder de noemer ‘The Chicago Series’ een reeks van vijf programma’s van start, die vier weken beslaat. Ze hebben allemaal hun eigen thema op het snijvlak van technologie en kunst. Elk programma is in samenwerking met lokale nonprofit- en creatieve organisaties tot stand gekomen. Er staat steeds een bepaald thema of project centraal dat een positieve impact moet hebben op de lokale gemeenschap.

• Accelerate Your Startup Idea with 1871is bedoeld om startende ondernemers te inspireren tot het uitwerken van een zakelijk concept dat een positieve impact zal hebben op de stad Chicago. Ze krijgen oplossingen aangereikt om op basis van hun idee een bedrijf te beginnen. De geselecteerde finalist ontvangt blijvende ondersteuning van Apple en van 1871, een lokale nonprofitorganisatie die optreedt als incubator voor starters in de ICT-sector.
  • Degenen die meedoen aanCreate Collaborative Art, gaan samen met de lokale kunstenaar Theaster Gates en de Black Monks of Mississippi (een groep performancekunstenaars uit Chicago) een nieuw kunstwerk maken.
  • Prototype a Civic App with BLUE 1647is bedoeld voor iedereen die wil leren hoe je een concept voor een app bedenkt en uitwerkt. De app in kwestie moet voorzien in een bepaalde maatschappelijke behoefte. De ontwikkelaar die als beste uit de bus komt, wordt blijvend ondersteund door Apple en door BLUE 1647, een lokaal centrum voor technische innovatie.
  • Photograph Chicago with VSCO biedt ervaren en minder ervaren fotografen de kans om de bijzondere kanten van de wijken en de bewoners van Chicago vast te leggen. Het beste werk wordt gebruikt in een toekomstig Today at Apple-programma in Chicago en op de social media van VSCO.
  • Cultivate Your Voice with Young Chicago Authors is bedoeld voor mensen die graag verhalen vertellen en zich willen uiten via poëzie, graffiti of rap. Na dit programma wordt ‘The Chicago Series’ afgesloten met een poetry slam die wordt gepresenteerd door Kevin Coval, een bekende naam uit de muziekwereld van Chicago.

‘The Chicago Series’ ligt in het verlengde van het bestaande Today at Apple-aanbod, dat bestaat uit dagelijkse gratis sessies over fotografie, muziek, kunst en design, programmeren en ondernemerschap. In de loop van deze maand wordt een tiental nieuwe Today at Apple-sessies gelanceerd, waaronder ‘Kids-uur: Boekenclub’, ‘Straat- en modefotografie’ en ‘Dinsdag docentendag: Programmeren met Swift’. In alle Apple Stores in de hele wereld worden Today at Apple-programma’s aangeboden.

Apple Michigan Avenue gaat op vrijdag 20 oktober om 17:00 uur open. Aanmelden voor ‘The Chicago Series’ en voor de Today at Apple-sessies kan op apple.com/Today.

Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vier softwareplatforms van Apple, iOS, macOS, watchOS en tvOS, zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.