Industry Wire

Geplaatst door Van Arendonk Schoenen

Van Arendonk Schoenen maakt succesvol gebruik van Workplace by Facebook

Van Arendonk Schoenen maakt sinds begin 2017 succesvol gebruik van Workplace by Facebook. Het is het bedrijf gelukt om als een van de eerste relatief kleine bedrijven/retailers, te werken met Workplace. Van Arendonk verkoopt heren- en damesschoenen en accessoires in het hogere segment. Het bedrijf, dat de afgelopen jaren sterk is gegroeid naar twaalf vestigingen, wil intern graag klein blijven. Om deze mentaliteit te ondersteunen zocht Van Arendonk een tool om collega’s met elkaar te verbinden en de mogelijkheid te geven elkaar te inspireren. Dit is gelukt door het inzetten van Workplace by Facebook.

Van Arendonk Schoenen

Van Arendonk Schoenen is een innovatieve schoenenretailer waar de waarden van een familiebedrijf hoog in het vaandel staan.

De groei van de afgelopen jaren komt voort uit een overname (Smits Schoenen uit Arnhem; www.bysmits.com), twee shop-in-shops bij grote fashion retailers en een mooie eigen webshop (www.vanarendonk.nl). Belangrijk uitgangspunt bij de groei is telkens geweest om intern het kleine familiaire karakter van het bedrijf zoveel mogelijk te behouden en de betrokkenheid zo hoog mogelijk te houden.

Doordat de vestigingen verspreid over het land liggen, is contact tussen de collega’s niet altijd vanzelfsprekend. Het uitgangspunt op dit moment is om, daar waar mogelijk, Workplace by Facebook als eerste communicatiekanaal te gebruiken.
Workplace by Facebook

Workplace is als business versie van Facebook zeer geschikt om mensen in een onderneming te verbinden, te inspireren, te informeren en om ideeën in acties om te zetten.

De kracht van delen wordt vergroot in Workplace. Zo is het platform binnen Van Arendonk Schoenen uitermate geschikt voor het delen van informatie over merken en producten, het verspreiden van marketingactiviteiten, het geven van inspiratie door middel van thema’s en blogs, praktische tips en vragen op de werkvloer en het meedenken tijdens inkoop door het signaleren van trends.
Enkele cijfers

  • 90% van de medewerker heeft het account geactiveerd.
  • 98% daarvan is een wekelijkse actieve gebruiker (voornamelijk kijken)
  • 85% gebruikt Workplace op mobiel of tablet
  • Gemiddeld 4 reacties per bericht
  • Marketing is de topbijdrager

Successen en uitdagingen

Het belangrijkste succes is de algemene positieve reactie die we uit de organisatie krijgen. Al onze collega’s ervaren dat ze nu veel beter geïnformeerd en betrokken zijn. Daarbij is Workplace voor marketing een perfect platform gebleken om te brainstormen, te voorbereiden, te delen tijdens en te rapporteren achteraf.

De meest succesvolle case betreft een tip van een collega voor een bepaalde accessoire die het volgens haar helemaal ging maken. We hebben dit product ingekocht, super verkocht en meerdere malen nabesteld. Zonder deze tip had het inkoopteam deze trend misschien wel gemist.

Het platform wordt nog te veel gebruikt om te kijken en te weinig om zelf te delen. Dit is een stuk gewenning denken wij en actieve interactie is een volgende slag die we willen maken. Ook de kennis verspreiding via Workplace willen we graag vergroten. Zo gaan we werken met Brand Ambassadors en vaste procedures rondom klachten.
Samenvatting

Van Arendonk Schoenen heeft een succesvolle start gemaakt met Workplace by Facebook, iedereen kijkt er bijna dagelijks op. Mensen zijn beter geïnformeerd en voelen zich meer betrokken. De volgende stap is om het gevoel van betrokkenheid om te zetten in actief delen van informatie en ideeën door alle collega’s.

De succesvolle implementatie van Workplace binnen het bedrijf is zeker toe te wijzen aan commitment van directie. Er zijn naast betrokkenheid ook al een aantal aantoonbare successen op commercieel gebied rechtstreeks uit Workplace voort gekomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht