Industry Wire

Geplaatst door Aves Marketing

Aron Zomer wil met zijn bedrijf Aves Marketing de marketingwereld weer eerlijk maken

Tegenwoordig vliegen de online en offline advertenties je om de oren. Als klant wordt er naar je geschreeuwd: ‘Koop dit product bij mij’. Dat is hoe de marketingwereld nu in elkaar steekt. Aron Zomer vindt dat zonde en wil daar verandering in brengen. Combineer performance marketing met branding op een transparante manier en je behaalt volgens hem de beste resultaten op een manier die voor iedereen fijn is.

Volgens Aron is het doel van marketing om anderen met jouw bedrijf te verbinden. “Zodra jij begint met praten over jouw bedrijf, is dat al marketing. Dat kan op verschillende manieren. Op de markt wil iedereen laten blijken dat zij de goedkoopste zijn. Dat doen ze door over elkaar heen te schreeuwen.” Dat is niet de marketing die Aron voor ogen heeft, dat is sales. “Als je op vakantie bent, vind je het ook irritant als mensen je op straat aanspreken om dingen te kopen. Online zijn we dit heel normaal gaan vinden, maar dat is het niet. Dat vind ik doodzonde. Je kan zoveel mooie dingen met marketing doen, in plaats van alleen maar verkopen. Je wilt dat iemand zich betrokken voelt bij jouw bedrijf. Het gaat om het verhaal van het bedrijf, niet om het zoveelste advertentie-mailtje. Marketing is meer dan dat.”


Gouden combinatie
Performance marketing en branding vormen volgens Aron een gouden combinatie. Wat dat precies inhoudt? “Performance marketing is resultaat gedreven, puur gericht op omzet. Het gaat daarbij om de korte termijn. Branding richt zich op de lange termijn en gaat over wat mensen van jouw bedrijf vinden.” Bedrijven richten zich vaak op een van de twee. De voorkeur gaat vaak uit naar performance marketing. “Klanten denken dat dat het meeste geld oplevert. Ik probeer dat te nuanceren. Het is heel waardevol om als ideale partner gezien te worden. Als klant ga je naar het bedrijf dat jouw probleem kan oplossen én een goed imago heeft.” Juist de combinatie is belangrijk. Naast een goed imago heb je simpelweg ook omzet nodig. Aron vertelt: “In plaats van de strijd tussen performance marketing en branding om het marketingbudget moet je de krachten van beiden inzien. Deze twee moeten gecombineerd worden, wil je echt goede resultaten behalen.”


Probleemoplosser
Als bedrijf moet je natuurlijk onder de aandacht blijven bij klanten. “Je moet ze laten zien welk probleem begint te spelen. Zodra zij er klaar voor zijn, ben jij degene die hen komt helpen om het probleem op te lossen. Als bedrijf wil je dan als eerste in het hoofd van de klant zitten. Omdat ze je kennen en weten wat je voor ze kan betekenen, niet omdat je ze constant achtervolgt met verkooptrucjes.”

‍ “Dat zijn partijen die trucjes uithalen om zelf zo veel mogelijk omzet binnen te halen. Dat staat bij hen boven de klanttevredenheid. Dat wat zij aanbieden is het belangrijkste, niet datgene dat de klant wil. Dat vind ik oneerlijk. Het gaat dan niet meer om de doelstellingen van de klant.”

De rol van een partner
De aanpak van Aron is anders. “Ik kijk naar waar daadwerkelijk de behoefte van de klant ligt. Het is niet zo dat ik alles overneem en zij afhankelijk zijn van mij. We gaan samen aan de knoppen draaien, daarin neem ik de rol van een partner aan. Daar groeit het bedrijf het meest van. Dat kan betekenen dat ik meegroei met bedrijven en we een langdurige samenwerking aangaan. Maar het kan ook betekenen dat bedrijven mij ontgroeien. Ook dat is goed, dat betekent dat ik mijn werk heb gedaan.” In de uitvoering richt hij zich op performance marketing, de branding leent hij uit. “Er zijn partijen die daar veel beter in zijn, zij pakken dat stuk op. Dat kun je zien als concurrenten, zij nemen immers ook een deel van het marketingbudget in beslag. Maar zo zie ik het niet. We werken nauw met elkaar samen om het beste resultaat te realiseren.”


Een reden achter het ondernemen
De klanten van Aron bevinden zich in verschillende sectoren. “Het grootste deel zit in de duurzaamheidstransitie. Ze hebben een maatschappelijk doel, er zit een reden achter waarom ze met hun bedrijf zijn begonnen.” Deze rode lijn trekt Aron voort in zijn eigen bedrijf. “Ik ben daar zelf ook veel mee bezig. Met Aves plant ik bomen in Nederland en Borneo. Maandelijks gaat daar een deel van mijn omzet naartoe.”

‍Doen waar je goed in bent.
Aves is sinds 2024 onderdeel van coöperatie CleverMellow Collective. Een studio dat zzp’ers bijeenbrengt om samen aan grote projecten te werken. Met de collective richten zij zich op het bouwen van digitale podiums(websites en marketing) voor bedrijven door middel van flexibele en transparante samenwerking.

Teams worden op maat samengesteld, wat kan bestaan uit bijvoorbeeld copywriter, designers, developers en marketeers, om precies in te spelen op de behoeften van de klant. Deze werkwijze leidt tot resultaten die daadwerkelijk aansluiten bij wat de klant nodig heeft, zonder de druk van omzetdoelen per medewerker.

De zzp’ers bepalen samen de koers van de coöperatie, wat volgens Aron bijdraagt aan betere resultaten. “Ieder lid stemrecht dat evenveel waard is. Waardoor winsten en beslissingen niet genomen wordt op basis van winstmaximalisatie, maar om de collective altijd door te ontwikkelen. Als de leden gezamenlijk willen dat het geld geïnvesteerd moet worden in tickets voor een event of nieuwe cursus, dan gebeurt dat.”

Ondanks mogelijke zorgen van bedrijven over het samenwerken met meerdere zelfstandigen, benadrukt Aron de bewezen efficiëntie en hoge kwaliteit van deze aanpak, waarbij de klant werkt met experts die uitblinken in hun vakgebied.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht