Geplaatst door Atos

Atos en Météo-France brengen productie hernieuwbare energie in Europa naar hoger niveau

Amstelveen, 19 november 2019 – Atos en Météo-France, een belangrijke Europese speler op het gebied van meteorologie, gaan een platform ontwikkelen voor het voorspellen van de beschikbaarheid van hernieuwbare elektriciteitsbronnen voor professionals in dit vakgebied. Dit nieuwe platform is onderdeel van de Europese ambitie om tegen 2030 32 procent van de energievoorziening afkomstig te laten zijn van hernieuwbare energiebronnen.

Weersomstandigheden hebben een grote invloed op de productie van hernieuwbare energie als zonne- of windenergie en spelen een steeds grotere rol in de energietransitie. Het platform van Atos en Météo-France stelt producenten en aggregatoren van hernieuwbare elektriciteit in staat om de beschikbaarheid van ‘groene’ energiebronnen, gegeven de omstandigheden, te voorspellen. De dienstverlening maakt het mogelijk een evenwicht te vinden tussen de vraag en het aanbod van duurzame energie en hernieuwbare energiebronnen zo efficiënt mogelijk te integreren in het Franse en Europese elektriciteitsnetwerk.

“Als onderdeel van de energietransitie en de strijd tegen de opwarming van de aarde zal deze innovatie de ontwikkeling van hernieuwbare energie binnen het Franse en Europese elektriciteitsnetwerk ondersteunen. Deze samenwerking met Atos is een weerspiegeling van de manier waarop wetenschappelijke en technologische expertise elkaar kunnen versterken”, vertelt Valérie Mermoud, Hoofd Energiemarkt van Météo-France.

Beide partijen hebben een platform ontwikkeld dat is gebaseerd op meteorologische data en historische productiegegevens van Météo-France in combinatie met de dienstverlening van Atos Codex, het merk voor geavanceerde analyses, het Internet of Things en cognitieve oplossingen. Als onderdeel van deze dienstverlening beheert en beveiligt Atos de volledige IoT-waardeketen: van connected devices en computing tot datacenters. Het platform dat Atos en Météo-France hebben ontwikkeld, maakt gebruik van machine learning-algoritmes om zo nauwkeurig mogelijke voorspellingen te kunnen doen en op deze manier een ‘weersgevoelige’ service te kunnen aanbieden.

“De Europese markt breidt zich snel uit en dit platform geeft een antwoord op de steeds grotere uitdagingen waarmee spelers in de energiesector worden geconfronteerd. Het platform maakt een grotere flexibiliteit van het elektriciteitsnetwerk mogelijk. We zijn erg blij met deze langjarige samenwerking met Météo-France”, zegt Franck Chevalley, directeur Energie & Utilities van Atos.

Over Atos

Atos is toonaangevend in digitale transformatie met een pro forma jaaromzet van meer dan 11 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 110.000 collega’s in 73 landen. Het is de Europese leider in Cloud, Cybersecurity en High Performance Computing. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten end-to-end Orchestrated Hybrid Cloud, Big Data, Business Applications en Digital Workplace-oplossingen. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en opereert onder de namen Atos, Atos Syntel en Unify. Atos staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index. Het is de missie van Atos om mede vorm te geven aan de toekomst van de IT-markt. Met haar expertise en knowhow ondersteunt zij de ontwikkeling van kennis, onderwijs en een multiculturele en pluralistische benadering van onderzoek die aan de basis staat van wetenschappelijke en technologische excellentie. In het wereldwijde IT-domein stelt de Groep klanten, medewerkers, partners en burgers in staat op een bewuste en duurzame manier te leven, werken en zich te ontwikkelen in een veilige en duurzame omgeving. Voor meer informatie:  atos.net/nederland