Geplaatst door Atos

Atos ontwikkelt inspectiesysteem om dreigingen in zeecontainers op te sporen

Amstelveen, 22 juli 2019 – Atos neemt deel aan het Europese COSMIC-project en gaat een geavanceerd inspectiesysteem ontwikkelen om zogenoemde CBRNE-dreigingen op te sporen. Deze gevaren hebben betrekking op Chemische, Biologische, Radiologische, Nucleaire en Explosieve dreigingen die zich kunnen voordoen in containers op schepen of in zeehavens. In het project is ruim 3,5 miljoen euro geïnvesteerd als onderdeel van Horizon 2020, een belangrijk Europees fonds voor onderzoeksprogramma’s. De voortgang van het project wordt gevalideerd op verschillende testlocaties, waaronder Nederland. Ook de Nederlandse Douane werkt mee aan het project.

Een dreiging met ‘CRBNE-componenten’ door terroristen is een grote zorg, niet alleen voor de Europese Unie, maar ook voor de veiligheid op wereldwijd niveau. Deze materialen kunnen relatief eenvoudig worden verborgen en meegesmokkeld in containers of voertuigen. Uit onderzoek blijkt dat zich sinds 1998 alleen al in de Verenigde Staten meer dan 1.300 incidenten hebben voorgedaan met verloren, gestolen of achtergelaten apparatuur die verzegelde radioactieve materialen bevatten. Dit komt overeen met een gemiddelde van 250 gevallen per jaar. Een striktere beveiliging van containers en voertuigen die de landsgrenzen passeren en security checks bij kritische infrastructuren verdient dan ook de hoogste prioriteit in de strijd tegen terrorisme, diefstal en smokkel.

COSMIC staat voor een innovatieve aanpak bij de detectie van CBRNE-materialen die een snelle inspectie van een groot aantal containers en voertuigen in zeehavens en grensovergangen mogelijk maakt. Dit krijgt invulling door de inzet van een detectiesysteem dat uit drie fases bestaat en gebruikmaakt van een nieuwe set hoogwaardige sensors. De filosofie achter deze aanpak is het creëren van een snelle en betrouwbare oplossing, waarbij uitsluitend niet verdachte containers snel worden vrijgegeven en verdachte containers naar de volgende inspectiefase gaan.

Atos, dat leiding geeft aan het werkproces ‘Systeemanalyse en Gebruikers’, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het COSMIC-systeem. Dit systeem zal in elke inspectiefase data analyseren die afkomstig zijn uit verschillende devices en sensors, evenals andere informatie die uit externe bronnen wordt ontvangen. De software en algoritmes die worden ontwikkeld, worden ingezet voor het beheer en de controle van zowel de data als sensors om relevante besluitvorming mogelijk te maken. Het systeem biedt de volgende voordelen:
• snellere en meer betrouwbare detectie van bedreigingen in zeecontainers
• significante reductie van handmatige inspecties
• aanzienlijke kostenreducties
• introductie van nieuwe hoogwaardige CBRNE-sensors die tijdens de opsporing worden ingezet op basis van een drie-stappenstrategie
De ontwikkelingen als onderdeel van het project worden gevalideerd op drie gecontroleerde testlocaties in Nederland, Albanië en Spanje. Bij het project zijn drie bedrijven betrokken (Atos, Lingacom en SEADM), drie vooraanstaande onderzoeksinstituten (Technion, Ben-Gurion Universiteit en de Spaanse Nationale Onderzoeksraad) en drie organisaties van eindgebruikers (Nederlandse Douane, de nationale politie van Israël en de Spaanse Guardia Civil).
Raadpleeg voor meer informatie: https://www.cosmic-cbrne.eu/

Over Atos
Atos is toonaangevend in digitale transformatie met een pro forma jaaromzet van 11 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 120.000 collega’s in 73 landen. Het is de Europese leider in Cloud, Cybersecurity en High Performance Computing. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten end-to-end Orchestrated Hybrid Cloud, Big Data, Digital Workplace-oplossingen via haar Digital Transformation Factory, en Transactiediensten via Worldline, de Europese leider in betaaloplossingen en transactiediensten. Met haar innovatieve technologieën en kennis van industriële sectoren ondersteunt zij de digitale transformatie van klanten in alle sectoren. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en opereert onder de namen Atos, Atos Syntel, Unify en Worldline. Atos staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index. Voor meer informatie: atos.net/nederland