Geplaatst door Atos

Atos en VMware breiden samenwerking uit om organisaties te helpen meer waarde uit hun data te halen

Amsterdam, 4 mei 2022 – Atos en VMware breiden hun strategische samenwerking uit en werken aan de creatie van een geïntegreerde set mogelijkheden die de ontwikkeling van zogenoemde ‘data spaces’ versnellen. Data spaces zijn platforms die een betere uitwisseling, samenwerking en benutting van data tussen organisaties of industrieën mogelijk maken, onafhankelijk van de onderliggende infrastructuur. Ook zorgen ze voor datasoevereiniteit en interoperabiliteit.

Met de samenwerking tussen VMware en Atos op het gebied van de ontwikkeling van Data Spaces willen de organisaties een geïntegreerde set van mogelijkheden bieden, waarmee data en industrie applicaties strategischer kunnen worden gebruikt en gedeeld om regionale en nationale digitale economieën een boost te geven. De geïntegreerde set van mogelijkheden is afgestemd op de Gaia-X-architectuur. Ze dienen als een belangrijke aanjager voor het Gaia-X-initiatief, dat de uitwisseling van data via nieuwe digitale platforms die voldoen aan gemeenschappelijk vastgestelde regels wil versnellen.

Atos en VMware willen de multi-cloud- en app-moderniseringsmogelijkheden van VMware combineren met de Atos-cloud, evenals cybersecurity-expertise en technologie-integratie van Atos. Het doel is om organisaties en industrieën te voorzien van belangrijkste bouwstenen voor ontwerp, ontwikkeling, inzet, beveiliging en beheer van data spaces die voldoen aan de eisen van data governance. Organisaties kunnen bestaande data ook gebruiken om diensten op het gebied van machine learning en kunstmatige intelligentie te creëren, en nieuwe branchespecifieke diensten mogelijk te maken voor:

• Gezondheidszorg en biowetenschappen – het faciliteren van het samenvoegen en uitwisselen van gezondheidsgegevens om onderzoek en klinische onderzoeken te versnellen.
  • Financiële diensten – het ontwikkelen van bedrijfs- en grensoverstijgende diensten en samenwerkingsecosystemen, bijvoorbeeld met een duurzaam financieringsplatform om te voldoen aan eisen op het gebied van milieu, maatschappij en overheid.
  • Nutsbedrijven – het optimaliseren van de elektrische netwerken voor het opladen van elektrische voertuigen.

“Met een uitgebreide set data space-mogelijkheden van VMware en Atos krijgen organisaties toegang tot een snelle manier om hun data veiliger te delen, te beheren en te benutten”, zegt Laurent Allard, Head of Sovereign Cloud EMEA bij VMware. “De wereld van vandaag draait om multi-cloud. In lijn met de principes van Gaia-X zal er een reeks mogelijkheden worden ontworpen om de interoperabiliteit, omkeerbaarheid en beveiliging te leveren die Europese organisaties en industrieën nodig hebben om waarde uit data te halen en hun digitale ambities sneller te realiseren.”

Frédéric Malicki, CTO, Zuid-Europa bij Atos: “VMware en Atos zijn al geruime tijd partners en delen een commitment om organisaties te helpen waarde uit data te halen. Door de versnelde ontwikkeling van data space en datasoevereiniteit te ondersteunen met de mogelijkheden van VMware en Atos, verwachten we klanten de tools te geven om – in samenwerking met partners en peers – niet alleen waarde te halen uit hun eigen data, maar ook uit federated data. Organisaties kunnen bestaande data omzetten in nieuwe diensten die bijvoorbeeld boeren kunnen helpen met een betere weersvoorspelling. Ook kunnen gezondheidsinstanties de leefomstandigheden van ouderen verbeteren door de inzet van geautomatiseerd energiebeheer.”

De door VMware en Atos geleverde mogelijkheden omvatten:

• VMware Tanzu Data Services – om team- en cloudoverstijgende, snelle, schaalbare ontwikkeling en inzet van moderne applicaties in de data space mogelijk te maken. Tanzu Data Services zijn een reeks kernservices die deel uitmaken van het bredere VMware Tanzu-aanbod.
  • VMware Cloud Foundation – om de data space te verbinden met de cloud-infrastructuur, waaronder data-opslagplatforms, en om gebruik te maken van reeds bestaande data.
  • VMware Versatile Data Kit – om onvoorzien werk te verminderen met behulp van een Data SDK, die de bouwstenen bevat om data-applicaties te bouwen met minimale inspanning.
  • Atos cloud capabilities – ter ondersteuning van de verschuiving naar digitaal zakendoen.
  • Atos Edge en Bare Metal-as-a-Service – om use cases te faciliteren en het edge-to-cloud continuum mogelijk te maken.
  • Atos Cybersecurity – om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van data te waarborgen.
  • Atos Digital Hub – om gedeelde en transparante platforms op maat te creëren die waardeketens binnen uitgebreide datagedreven ecosystemen mogelijk maken en orkestreren.

Deze mogelijkheden worden ondersteund door de omkeerbaarheid, interoperabiliteit en portabiliteit die de cloudpartners van VMware leveren. Met data die worden gehost op een gemeenschappelijk peer-to-peer-framework om de compatibiliteit van de architectuur tussen cloudproviders te waarborgen, kunnen organisaties hun data onderbrengen bij elk van de deelnemende cloudproviders. Zo kunnen ze volledig profiteren van de geboden diensten, terwijl ze ook apps kunnen verplaatsen naar of data kunnen federeren op platforms van andere cloudproviders.

Neem voor meer informatie over de Data Space Development Suite van VMware en Atos contact op met gaia-x@vmware.com.

Over Atos
Atos is een leider op het gebied van digitale transformatie met 111.000 medewerkers en een jaaromzet van c. €11 miljard. De Groep is nummer één in Europa op het gebied van cyberbeveiliging, cloud en high-performance computing en biedt end-to-end oplossingen op maat voor alle sectoren in 71 landen. Als pionier op het gebied van decarbonisatiediensten en -producten zet Atos zich in voor veilige en koolstofarme digitale technologie voor zijn klanten. Atos is een SE (Societas Europaea), genoteerd op Euronext Parijs en opgenomen in de CAC 40 ESG- en Next 20-indexen.

Het doel van Atos is om de toekomst van de information space te helpen ontwerpen. Zijn expertise en services ondersteunen de ontwikkeling van kennis, onderwijs en onderzoek en dragen bij aan de ontwikkeling van wetenschappelijke en technologische uitmuntendheid. De Groep stelt klanten, medewerkers en samenlevingen over de hele wereld in staat om duurzaam te leven, werken en ontwikkelen, in een veilige en beveiligde information space.

Over VMware
VMware is een toonaangevende leverancier van multi-cloudservices voor alle apps en maakt digitale innovatie mogelijk met enterprise control. De software van VMware biedt een fundament om innovatie te versnellen en geeft bedrijven de flexibiliteit en keuze die ze nodig hebben om aan hun toekomst te bouwen. VMware, met het hoofdkantoor in Palo Alto, Californië, zet zich in voor het bouwen van een betere toekomst door middel van zijn 2030 Agenda. Ga voor meer informatie naar www.vmware.com/company.