Industry Wire

Geplaatst door Mendix

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan Autohopper, de grootste autoverhuurder van Nederland, met het low-code platform van Mendix een applicatie heeft ontwikkeld waarmee de meer dan honderd lokale franchisevestigingen zelfstandig auto’s kunnen verhuren. De app zorgt voor een inzichtelijker verhuurproces en een kostenbesparing van 25 procent op het hoofdkantoor van Autohopper.

Autohopper biedt een uniek verhuurconcept in Nederland. In tegenstelling tot de bekende autoverhuurders kunnen klanten van Autohopper niet alleen in de grote steden of bij vliegvelden terecht, maar juist bij lokale automotive bedrijven en garages in middelgrote plaatsen. Bovendien is er bij Autohopper geen sprake van daghandel, maar werken ze met vaste ronde prijzen. Het klantenbestand bestaat uit circa 60 procent particuliere en 40 procent zakelijke klanten.

Gebruiksvriendelijke app noodzaak voor franchisenemers

De voor verhuur bestemde voertuigen zijn in het bezit van Autohopper. Via verschillende franchisenemers, vaak bestaande garagehouders of automotive bedrijven, kunnen klanten een auto of bestelbus huren. Om dit proces van Autohopper en franchisenemer naar klant te faciliteren, maakte Autohopper voorheen gebruik van een bestaande applicatie van een leverancier uit Duitsland. Op zoek naar een platform dat veilig omgaat met de klantdata en eenvoudig geïntegreerd kan worden met zowel het verhuurplatform als de boekhoudsoftware, kwam Autohopper bij het low-code platform van Mendix uit. Low-code is een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.

De applicatie stroomlijnt de operationele processen bij de franchisenemer, de IT-systemen aan de achterkant bij Autohopper en het platform dat de huurder aan de voorkant gebruikt. Veel franchisenemers maken gebruik van het zogenoemde ‘shop-in-shop’-concept, dit wil zeggen dat ze binnen hun eigen bedrijf ook vervoersmiddelen via Autohopper verhuren. Een overzichtelijke applicatie met weinig rondslomp is een voorwaarde. In de applicatie kunnen franchisenemers onder andere de planning inzien, de facturatie regelen en schademanagement bijhouden. “We kunnen nu optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en naar welke modellen er vooral vraag is. Voor onze onderaannemers is dit heel belangrijke informatie, want hoe optimaler de planning, hoe beter het rendement”, legt Steven Donselaar, oprichter van Autohopper uit.

Ook voor de back-office op het hoofdkantoor bij Autohopper levert de applicatie veel voordelen op. Alle dossiers zijn gedigitaliseerd en in principe rolt er geen papier meer uit de printer. De digitalisering met behulp van Mendix heeft een kostenbesparing van 25 procent opgeleverd en bij de administratieve afdeling is er 1 FTE minder nodig om het werk succesvol te kunnen volbrengen.

Ontwikkeling in zes maanden

De applicatie is in circa zes maanden ontwikkeld in samenwerking met Mendix-partner Appronto. Het idee is eerst als een ‘story’ volledig uitgeschreven en daarna in no-time gerealiseerd, mede dankzij de snelheid van ontwikkelen en de flexibiliteit die het Mendix-platform biedt. “Autohopper is een jong en dynamisch bedrijf met een interessante propositie, die we door middel van een flexibel platform hebben geholpen hun franchisenemers beter te informeren. Bovendien hebben we door het integreren van verschillende systemen, zoals het reserveringssysteem en de boekhoudsoftware, en het digitaliseren van processen mee kunnen bouwen aan een nog efficiëntere organisatie”, zegt Bas van der Horst bij Appronto.

Connectie met de auto

Bij Autohopper zijn ze blij met de geboekte resultaten, maar er zijn nog genoeg nieuwe plannen. “Na de eerste metingen gaven onze franchisenemers ons een tevredenheidsscore van 8,5, dat is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn. Uiteindelijk willen we een connectie maken met de auto, zodat we van daaruit data-analyses kunnen maken en onze vloot optimaliseren”, zegt Donselaar.

“Bij Autohopper ligt de kracht van applicatie nu in het efficiënter maken van de organisatie, maar in de toekomst is er door allerlei andere databronnen te verbinden nog veel meer mogelijk. Wij zijn blij dat we deze innovatieve partij kunnen ondersteunen met ons platform om een voorloper te zijn en te blijven in de verhuurbranche”, stelt Joelle de Prez, customer success manager bij Mendix.

—————-

Lees meer over het Mendix Platform.

Achtergrond

In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht