Industry Wire

Geplaatst door Azerion

Azerion laat gezonde groeicijfers zien over tweede kwartaal 2025

Amsterdam, 28 augustus 2025 – Azerion, een Nederlandse wereldspeler in digitaal adverteren, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar zijn omzet zien groeien naar €147,4 miljoen, een stijging van ruim 6 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen (EBITDA) is met maar liefst 109 procent gestegen naar €14 miljoen. Met onder meer de eenmalige kosten en baten verrekend, blijft met een aangepaste EBITDA van €18,9 miljoen een keurige 8 procent groei staan ten opzichte van Q2 in 2024.

De groeicijfers van Azerion weerspiegelen de prioriteit die het geeft aan de verbetering van de winstgevendheid van het bedrijf. Als onderdeel daarvan maakte Azerion begin juli bekend dat het zijn game-activiteiten verder afbouwde en dat het bedrijf zich nadrukkelijker gaat richten op digitaal adverteren en AI-toepassingen en cloudtechnologie voor die sector.

De verkoop van dochterbedrijf Whow Games in dat kader leverde het aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf aanvankelijk een bedrag van €55 miljoen op, met nog een mogelijke earnout tot €10 miljoen erbovenop. Die transactie is pas terug te zien in de cijfers over het derde kwartaal. De aangepaste EBITDA van Azerion over het tweede kwartaal komt zonder de verkochte gameactiviteiten uit op €15,7 miljoen, 20 procent hoger dan een jaar daarvoor.

Steeds meer resultaten van consequente stappen
“Sinds 2023 zijn we continu bezig geweest het bedrijf om te vormen, operationeel efficiënter en meer winstgevend te maken”, aldus Chief Strategy Officer Sebastiaan Moesman van Azerion. “We hebben een aantal consequente stappen gezet om onze bedrijfsstructuur te vereenvoudigen, onze focus te verscherpen en een meer solide basis neer te zetten voor groei op de lange termijn. Van deze stappen zien we nu steeds meer resultaten.”

De markt voor digitaal adverteren blijft gestaag groeien, waarbij Azerion ook ruimte ziet voor stijgende winsten. De omzetverwachting voor dit jaar, die tussen de circa €600 miljoen en €650 miljoen ligt, blijft, minus de opbrengsten van de verkochte premium-gamesportefeuille, dan ook ongewijzigd. Over 2024 boekte Azerion een omzet van €551 miljoen, 7 procent hoger dan een jaar daarvoor.

Over Azerion
Het in 2014 opgerichte Azerion is een van de grootste digitale advertentieplatforms van Europa. Met eigen technologie brengt Azerion op een eenvoudige en betaalbare manier adverteerders in contact met een wereldwijd publiek. Dat gebeurt in een veilige, aantrekkelijke en hoogwaardige online omgeving, met behulp van een strategische mix van eigen content en samenwerkingen met entertainment- en mediapartners. Het bedrijf heeft zijn wortels in Europa en het hoofdkantoor staat in Amsterdam. Vanuit 21 steden wereldwijd werken commerciële teams dagelijks samen met klanten en partners om creatieve campagnes te bedenken en uit te voeren die echt het verschil maken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht