Beeld & Geluid lanceert digitaal lesmateriaal over mediawijsheid bij Netflix-serie Adolescence

Beeld & Geluid lanceert vandaag het gratis digitaal lesmateriaal bij de Netflix-serie Adolescence, ontwikkeld in samenwerking met docenten en getest door leerlingen. ‘Adolescence en mediawijsheid’ is gemaakt voor het voortgezet onderwijs en ondersteunt scholen bij het nieuwe leergebied Digitale Geletterdheid. Het lesmateriaal helpt docenten en leerlingen om in gesprek te gaan over thema’s als social media, influencers, bubbels, relaties en zelfbeeld. Het lanceringsmoment vond maandagochtend plaats in debatcentrum Nieuwspoort in Den Haag. Mede-initiatiefnemer Barbara Kathmann (Kamerlid GroenLinks-PvdA) ontving symbolisch de Mediawijsheid-schoolagenda van Helen Meijer, manager Educatie van Beeld & Geluid. Kathmann opende in april het gesprek om, in navolging van Groot-Brittannië, ook in Nederland lesmateriaal te maken rondom Adolescence. Tijdens de bijeenkomst in Nieuwspoort waren naast Kathmann ook mede-Kamerleden Don Ceder (ChristenUnie), Hanneke van der Werf (D66) en Ingrid Michon-Derkzen (VVD) aanwezig voor een gesprek over het lesmateriaal en het thema mediawijsheid.
Ontwikkeld voor en door docenten
“Docenten geven aan dat het vaak een uitdaging is om thema’s als social media en identiteit in de klas bespreekbaar te maken. Met dit nieuwe lesmateriaal bieden we hen concrete handvatten, die aansluiten bij hun eigen lespraktijk en bij de leefwereld van jongeren. Zo stimuleren we niet alleen gesprekken in de klas, maar dragen we ook bij aan de bredere ontwikkeling van digitale geletterdheid en mediawijsheid”, reageert Helen Meijer, manager Educatie bij Beeld & Geluid. |
![]() |
“Steeds meer jongeren raken verstrikt in de schaduwzijden van sociale media. De invloed van zogenaamde ‘manfluencers’ zoals Andrew Tate en de risico’s die een serie als Adolescence blootlegt, zijn ronduit zorgwekkend. Door deze serie in het klaslokaal te bekijken en te bespreken, kunnen we jongeren in een veilige setting weerbaarder maken en voorkomen dat ze worden meegezogen in de ‘manosphere’ en de schadelijke gevolgen daarvan”, aldus Barbara Kathmann (Tweede Kamerlid GroenLinks-PvdA). Partner voor mediawijsheid en digitale geletterdheid Lesmateriaal direct beschikbaar
|
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.