Geplaatst door SAMPLIFIED EUROPE

Belgisch-Nederlands bedrijf wint belangrijke USA Award

Amstelveen(NL)/Lanaken (B), 30 Augustus 2017 – Mark Kaal, CEO van Samplified, maakt vandaag bekend dat zijn bedrijf de 1e prijs in de prestigieuze Hearables Challenge heeft gewonnen. De prijs is toegekend door de Amerikaanse Academie van Wetenschappen, The National Science Foundation.

De Hearables Challenge was aangekondigd in April 2017, met het doel om innovatieve oplossingen te vinden voor spraak verstaan in rumoerige situaties en die toepasbaar zijn in consumenten audio producten zoals Hearables en Wearables. Alle inzendingen zijn beoordeeld door een panel van experts van de National Science Foundation, innovatie organisatie NineSigma en NASA. Het panel kreeg inhoudelijke ondersteuning van het Linguistic Data Consortium van de Universiteit van Pennsylvania. Inzendingen werden beoordeeld op hun spraak in rumoer kwaliteiten, latency (audio vertraging) en het toepassingspotentieel voor de consumenten electronica markt. Samplified zal haar winnende oplossing op 14 september 2017 officieel aan de wereld presenteren tijdens de UbiComp 2017 conferentie op Maui, Hawaii. De oplossing bestaat uit een cloud/smart phone (IOS/Android) platform en het embedded Clementine Wear Audio platform, waarmee gebruikers en professionals Hearables en Wearables kunnen bedienen en programmeren. Bij de inzending is eveneens gebruik gemaakt van Line-1, een revolutionaire ruisonderdrukkings technologie die zijn oorsprong vindt in onderzoek binnen het VUMC (Amsterdam).

De Hearable Challenge kwam op een belangrijk moment. De toepassingen van Hearables en Wearables voor spraak-in-rumoer situaties worden steeds talrijker en van hogere kwaliteit. Daarnaast is op 18 augustus een belangrijke nieuwe wet getekend door President Trump, “The Over-The-Counter (OTC) Hearing Aid Law”. Op basis van deze wet zal een groot deel van de Amerikaanse hoormarkt, voor de lichte- en middelzware hoor verliezen bediend mogen worden met consumenten audio producten in plaats van uitsluitend hoortoestellen.

Het eerste product op dit platform is de in eigen beheer door Samplified ontwikkelde “SnowOwl”. Deze draait op Clementine Wear, en zal gelanceerd worden via Crowdfunding platform Indiegogo op 6 September aanstaande. Dit product is geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is om te luisteren naar gepersonaliseerde (op hoorprofiel geprogrammeerde) audio en/of de behoefte heeft om de beter om te gaan met (extreem) omgevingsgeluid.

Clementine Wear is een belangrijk onderdeel van het Clementine platform. Clementine is een app platform dat zich richt op hoor apps en is ontwikkeld door Samplified Europe. Het team van Samplified is een groot voorstander van het beter geschikt maken van Hearables en Wearables en andere consumenten audio toepassingen voor mensen met lichte en middelmatige hoorverliezen, naast andere doelgroepen. Het probleem van veel Hearables en Wearables is dat zij niet geschikt zijn om ondersteuning te krijgen van een audicien. Dankzij het Clementine platform kunnen gebruikers ervoor kiezen om ook ondersteuning te vragen van een gekwalificeerde zorgverlener.

Over SAMPLIFIED EUROPE NV:
In 2014 werd Samplified Europe N.V. opgericht. Samplified Europe N.V. is onderdeel van de Samplified groep met filialen in Lanaken (B), Maastricht, Amstelveen en nieuwe vestigingen in de Boulder (Colorado, VS) en Hong Kong.

Samplified CEO, Mark Kaal: “We verwachten dat we de binnen de komende 60 dagen 2-3 fabrikanten van hoortoestellen en/of consumenten audio elektronica bekend kunnen maken die producten zullen uitbrengen gebaseerd op Clementine Wear. De eerste fabrikant is deze week aangekondigd, de Aziatische marktleider in hoortoestellen Newsound (China). In het vervolg verwachten wij ook fabrikanten uit Europa en Noord-Amerika. De nieuwe Amerikaanse wet is hierin heel belangrijk. Om effectief met deze groei te kunnen omgaan zal de onderneming een aanvang nemen met het plannen van een forse uitbreiding gedurende het komende jaar.”

Christopher Schweitzer, Ph.D (Audiology), Hearables Challenge Project leader.: “After we completed all the formal requirements for the Challenge with normal hearing subjects, the team wanted to push further. So we added a small number of additional subjects with mild to moderate hearing loss for additional testing. We were pleased to see that all scored improvement with Clementine Wear processing. We were delighted”.