Industry Wire

Geplaatst door Blackberry

Betrouwbare webshop of totale nepshop?

Amsterdam, 23 november 2021 – De Sint is weer in het land en daarmee zijn ook alle hulpsinterklazen druk op zoek naar passende cadeautjes voor Pakjesavond. En is het niet voor 5 december, dan slaan de zelfbenoemde kerstelfjes alvast toe voor de rest van het feestseizoen. Want de twaalfde maand van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van gezelligheid, lang tafelen en het uitwisselen van geschenken.

Met de toename van e-commerce neemt ook het aantal malafide webshops toe die klanten proberen te misleiden met behulp van verschillende tactieken. Een filosofie die haaks staat op het sentiment van de feestdagen. Daarom deelt John Schaap, Senior Director Benelux & Nordics bij BlackBerry zeven tips om onbetrouwbare praktijken vooraf te signaleren en oplichting te voorkomen.

  1. Controleer de link
    Hoe eenvoudig het ook klinkt, begint het opsporen van kwaadwillende nepshops bij de url die naar de webwinkel linkt. Eventuele spelfouten en het ontbreken van een veilige verbinding (te herkennen aan de ‘s’ in ‘https’) zijn de eerste tekenen van een onzuiver zaakje. Zo kan het ook voorkomen dat cybercriminelen links creëren die veel lijken op de originele webshop, maar uiteindelijk naar een andere omgeving doorlinken.
  2. Bekijk de reviews
    Het loont om vooraf onderzoek te doen naar webshops waar je nog niet bekend mee bent. Dit doe je door beoordelingen van andere klanten te lezen, te vinden via vrijwel iedere zoekmachine. Wanneer er veel negatieve reviews – of juist geen reviews – terug te vinden zijn, is extra voorzichtigheid geen overbodige luxe. Lees de reviews en beoordeel of je de webwinkel genoeg vertrouwd om over te gaan tot een aankoop.
  3. Check het certificaat
    Betrouwbare webshops voldoen aan bepaalde eisen en zijn daarmee in het bezit van een keurmerk, zoals Thuiswinkel Waarborg, Keurmerk Webshop en Qshop. Toch kunnen ook malafide webwinkels een keurmerk toevoegen om nietsvermoedende klanten te bedonderen. Hoe kom je erachter of dit het geval is? Ga naar de site van het betreffende keurmerk en controleer zo of de webwinkel officieel is aangesloten.
  4. Bestudeer de betaalmogelijkheden
    Persoonsgegevens, en dan met name financiële informatie, zijn uiterst interessant voor cybercriminelen. Malafide webshops bieden vaak enkel de optie om met creditcard te betalen aan. Dat is voor oplichters namelijk de meest eenvoudige manier om zulke data afhandig te maken en vervolgens creditcardfraude te plegen. Achteraf betalen met bankoverschrijving en PayPal (zonder directe koppeling van persoonlijke gegevens) zijn daarbij de meest veilige manieren om online te betalen.
  5. Vind de voorwaarden
    Toegegeven, bijna niemand vindt plezier in het lezen van ellenlange voorwaarden die gelden bij een aankoop. Desalniettemin is het een gemakkelijke manier om eventueel kwaad op te sporen. De ‘nepshops’ vertegenwoordigen voorwaarden die van geen kant kloppen, of die juridisch gezien uiterst onvoordelig zijn. Lees deze aandachtig door en zoek naar eventuele spelfouten of signalen dat de tekst van een andere webshop is gekopieerd. Daarnaast geeft dit inzicht in de eventuele verwachtingen die je kunt hebben nadat een product is verzonden, de bezorgtijden en de verzendlocatie.
  6. Controleer het contact
    De betrouwbare ondernemers zijn eenvoudig te bereiken. Dat kan zowel per e-mail, per post als per contactformulier op de website. Wanneer deze mogelijkheden ontbreken en er verder geen details terug te vinden zijn, is het verstandig om alert te blijven. Ieder punt van referentie ontbreekt. En mocht er later iets misgaan met de bestelling, dan ontbreekt iedere mogelijkheid om contact op te nemen. Malafide webshopeigenaren verbergen zich zodoende graag achter onbereikbare en ongrijpbare muren.
  7. Navraag bij de politie
    Meldingen bij de politie over kwaadwillende verkopers worden geregistreerd en zijn online in te zien. Met behulp van de checkfunctie krijg je een melding te zien wanneer eerdere meldingen zijn geregistreerd. De waarschuwing gaat daarmee alleen op voor geregistreerde gevallen en waarschuwt niet voor nieuwe malafide verkopers.

“Natuurlijk moeten we het hele jaar door waakzaam zijn voor cybercriminelen. Maar zeker in aanloop NAAR de feestdagen, met alle bijbehorende hectiek om de juiste cadeaus te vinden, slaan zij nog gemakkelijker toe. Door op te letten en goed onderzoek te doen, kan een hoop leed worden voorkomen”, besluit John Schaap, Senior Director Benelux & Nordics bij BlackBerry.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over BlackBerry
BlackBerry (NYSE: BB; TSX: BB) levert betrouwbare beveiligingssoftware en -diensten aan organisaties en overheidsinstellingen wereldwijd, die ze nodig hebben om het Internet of Things te beveiligen. Het bedrijf beveiligt meer dan 500 miljoen eindpunten, waaronder 195 miljoen auto’s op de weg. Gevestigd in Waterloo, Ontario, zet het bedrijf AI en machine learning in om innovatieve oplossingen te bieden op het gebied van veiligheid, cybersecurity en dataprivacy. Daarnaast is BlackBerry voorloper op belangrijke gebieden zoals endpointsecurity-management, encryptie en geïntegreerde systemen. Voor meer informatie, bezoek BlackBerry.com en volg het bedrijf via @BlackBerry.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht