Black Friday 2021 lokaal feest: kwart Nederlandse consumenten spendeert meer bij plaatselijke shops

Amsterdam, 18 november 2021 – Black Friday lijkt vooral voor grote (web)winkels een lucratief koopjesfestijn te zijn, maar ook kleinere, lokale (web)winkeliers profiteren van deze grote toestroom van klanten. Uit recent onderzoek* van Shopify over Black Friday en Cyber Monday (BFCM) onder Nederlandse consumenten blijkt namelijk dat 25 procent van de BFCM-shoppers meer bij lokale winkels wil uitgeven dan vorig jaar.
Nederlandse man is big spender bij koopjesweekend
Een derde van de Nederlandse BFCM-shoppers (36%) is van plan meer uit te geven dan vorig jaar. Dit komt neer op gemiddeld 367 euro per shopper tijdens het lange weekend. Wat opvalt is dat mensen met kinderen van plan zijn een stuk meer te spenderen dan mensen zónder kinderen thuis, respectievelijk 413 euro en 333 euro. Verder blijken mannen de echte big spenders van het weekend te zijn, zij geven gemiddeld 435 euro uit in tegenstelling tot ’slechts’ 298 euro van vrouwen.
Consument slaagt online én offline
Daarnaast wordt ook tijdens Black Friday omnichannel retail steeds populairder. Waar Black Friday oorspronkelijk een koopjesfestijn voor de fysieke retailsector was en Cyber Monday voor webwinkels in het leven is geroepen, zien we de laatste jaren juist de online verkopen tijdens Black Friday enorm toenemen. En hoewel het merendeel van de shoppers tijdens BFCM de producten via internet koopt, is dit zeker niet alleen een online feestje. Meer dan de helft van de consumenten (54%) wil zijn of haar koopjes namelijk zowel online als offline scoren.
De lokale shopping trend vertaalt zich bij de jonge consumenten ook door naar een stijging voor click-and-collect aankopen: 38 procent van de shoppers tussen de 18 en 34 jaar oud is van plan om tijdens het lange weekend producten te bestellen en af te halen. Verder wil een kwart van de 35 tot 54-jarigen gebruik gaan maken van deze service en vormen de 55-plussers de kleinste groep; slechts 16 procent geeft aan te willen shoppen via click-and-collect.
“COVID-19 heeft de afgelopen periode niet alleen voor een enorme piek in online shopping gezorgd, maar consumenten zijn ook een stuk bewuster geworden van hun koopgedrag”, vertelt Mel van Lieshout, Country Manager bij Shopify. “Dit maakt dat de Nederlandse consument juist in deze tijd meer oog heeft voor de kleine lokale retailers. Zo geeft ook bijna een kwart van de online BFCM-shoppers aan dat zij aankopen willen doen in de webshop van een lokale onderneming. Dat is natuurlijk ontzettend fijn nieuws voor de kleine ondernemer die de impact van de pandemie vaak hard gevoeld heeft.”
*Online onderzoek uitgevoerd onder 1.018 consumenten in Nederland tussen 30 september en 9 oktober 2021. De steekproef is representatief voor de bevolking in Nederland op basis van leeftijd, geslacht en regio. De steekproef is aangeleverd door een extern onderzoeksbureau: Maru/Blauw.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Shopify
Shopify is een toonaangevend bedrijf op het gebied van wereldwijde handel en biedt betrouwbare online tools voor het starten, laten groeien, op de markt brengen en beheren van retailbedrijven van elke omvang. Shopify verbetert handel voor iedereen met haar betrouwbare platform en diensten die consumenten overal ter wereld een betere webwinkelervaring bieden. Shopify ondersteunt meer dan 1,7 miljoen bedrijven in meer dan 175 landen en wordt vertrouwd door merken zoals Rosefield, Daily Paper en Veloretti. Ga voor meer informatie naar: www.shopify.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.