Industry Wire

Geplaatst door a friend of mine

Bol.com: We doen niks met Valentijn… toch?

Hoewel twee derde van de Nederlandse koppels zegt niet de intentie heeft elkaar op 14 februari te verrassen, pakt dit volgens Bol.com in de praktijk anders uit. De online retailer ziet juist de laatste ­moment­ online­ Valentijns­aankopen stijgen. Bol.com zag vorig jaar al een enorme piek in de bestellingen op de avond voor of de ochtend van Valentijnsdag, waarbij opvallend vaak gebruik werd gemaakt van de bezorgservices ‘Vandaag Bezorgd’ en ‘Vandaag Ophalen’.

In de campagne: ‘We doen niks met Valentijn… toch?’ gaat bol.com in op de verwachtingen van geliefden en de miscommunicaties die kunnen ontstaan. In de campagne hint bol.com via social video en content om geen ongemakkelijke scenario’s of blauwtje te lopen op Valentijnsdag. Daarnaast geeft bol.com het publiek inzicht in de statistieken der liefde door middel van een aantal Instagram polls: Doe jij iets met Valentijn? Heb je liever een ontbijtje of cadeautje?

Niels Moes, communicatie marketeer bij Bol.com “We wilden op een spraakmakende manier inhaken op het sentiment rond Valentijn en mensen aanmoedigen om te doen wat ze voor elkaar willen krijgen. Dit doen we door relevante oplossingen te bieden, zoals inspirerende thema pagina’s voor verschillende type geliefden op Bol.com, laagdrempelig cadeau­advies via onze chatbot ‘Cupido’ en onze bezorgoptie ‘Vandaag Bezorgd’, waarmee je dezelfde dag nog je Valentijnscadeau in huis hebt. Stiekem houden we bij bol.com best van een beetje romantiek en hoe gaaf is het dat wij Nederlands en Vlamingen kunnen helpen hun geliefde te verrassen.”

Japie Stoppelenburg, creatief directeur van a friend of mine (onderdeel van Dept) en verantwoordelijk voor het concept van de campagne vult aan “Valentijn brengt bij veel mensen een ongemakkelijk gevoel naar boven. Aan de ene kant vinden we het commercieel, aan de andere kant willen we niet diegene zijn die geen cadeautje heeft gekocht voor zijn of haar Valentijn. Door die ongemakkelijkheid centraal te stellen, hebben we doelgroep op een effectieve manier en met een knipoog weten te activeren.”

Op Valentijnsdag zelf zorgt bol.com voor de laatste reminder. In samenwerking met Exterion Media en andere exploitanten eindigt de campagne met een digitale out of home die met behulp van een countdown het publiek attendeert dat als je voor 12.00 uur bestelt, je dezelfde dag het cadeau al in huis hebt.

De campagne wordt ingezet via social video en content, display en out­of­home. Olav van Dam, social media manager bij Bol.com. “Deze Valentijnsactivatie is echt digital first. We hebben er bewust voor gekozen om Facebook en Instagram centraal te stellen als platform om de doelgroep te bereiken. De video’s aan het begin van de campagne hebben hier een hele belangrijke rol in gespeeld. Aan de engagement rates van de content merken we duidelijk dat dit goed resoneert bij de doelgroep. Daarnaast bied onze messenger bot weer een mooie mogelijkheid om echt een dialoog met de doelgroep op te bouwen. Uiteindelijk hebben we dit ook doorvertaald in de digitale OOH uitingen.”

a friend of mine is onderdeel van Dept, een internationaal netwerk van leading digital agencies. Vanuit onze kantoren in Europa en de US combineren 750 van de meest getalenteerde en ervaren mensen in onze industrie creativiteit, technologie en data voor digitale oplossingen die merken helpen te groeien en ons leven makkelijker maken. www.deptagency.com.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht