Geplaatst door Atos

Bouwsector kan tot 70 procent sneller werken met Augmented Reality-platform van Atos

Amstelveen, 28 mei 2019 – Bij bouwbedrijf Hendriks Stalen Bekistingstechniek behoren papieren bouwtekeningen binnenkort tot het verleden door de ingebruikname van HoloPlan: het Augmented Interactive Reality(AIR)-platform van Atos. Deze softwareoplossing maakt het mogelijk de productie van stalen tunnel- en wandbekistingen levensecht en real time te visualiseren. Zo krijgen medewerkers met behulp van een HoloLens te zien hoe het uiteindelijke model moet worden geproduceerd. Hierdoor kan het bouwbedrijf uit Veenendaal veel efficiënter en sneller produceren. Met deze baanbrekende oplossing stelt Atos bouwbedrijven in staat tot 70 procent sneller te werken en faalkosten aanzienlijk te verlagen.

In de bouw zijn gestandaardiseerde processen en digitalisering nog lang geen gemeengoed. Terwijl hierdoor volgens Atos juist veel fouten kunnen worden voorkomen, doordat het de weg vrijmaakt voor een betere samenwerking tussen alle partijen die bij het bouwproces zijn betrokken. Zo zijn faalkosten in de bouw hoger dan in andere sectoren, doordat vaak sprake is van overdrachten tussen ontwerp en uitvoering en hierdoor de kans op fouten toeneemt. Het terugdringen van deze fouten zorgt voor minder materieel verlies en een efficiëntere inzet van schaarse manuren. Met HoloPlan stelt het AIR-team van Atos bouwbedrijven in staat om veel sneller en efficiënter te produceren: of het nu gaat om stalen bekistingen of om prefab beton en bouwelementen. De oplossing kan eenvoudig worden aangepast en voor veel bouwprojecten worden toegepast.

“De bouw is een traditionele sector waar nog veel met bouwtekeningen wordt gewerkt. Dankzij ons platform kunnen bouwbedrijven volledig papierloos werken. Tijdens het productieproces levert dit een flinke tijdsbesparing. Om stalen bekistingen te kunnen maken, hoeft bij Hendriks bijvoorbeeld niet langer tijdrovend te worden afgetekend. Het personeel kan nu direct zien hoe modellen moeten worden gemonteerd. Het is heel bijzonder om te zien hoe de gebruikers van onze softwareoplossing, die soms al 30 jaar op dezelfde manier werken, deze nieuwe werkwijze omarmen”, vertelt Erik Kuiper, Creative Director van Atos AIR.“

Atos implementeerde HoloPlan al eerder bij het Hoco Beton, dat naar volle tevredenheid werkt met de AIR-platform. “Door deze oplossing van Atos zijn papierstromen tijdens het productieproces nu volledig overbodig geworden. Dat stelt ons in staat om Digital Manufacturing op basis van de allerlaatste technologie naar een hoger niveau te tillen. Onze medewerkers gebruiken deze softwaretool om de bekistingen op kwaliteit te toetsen en beschikken hierbij over de meest up-to-date modellen. Problemen doordat op de werkvloer verschillende versies van bouwtekeningen circuleerden, zijn hierdoor definitief verleden tijd”, zegt Ruud Smeets van Hoco Beton.

Atos is een officiële Microsoft Partner voor Mixed Reality en maakt deel uit van het prestigieuze Microsoft Mixed Reality Partner Program (MRPP).

Over Atos
Atos is toonaangevend in digitale transformatie met een pro forma jaaromzet van meer dan 11 miljard euro. Het bedrijf biedt werk aan 110.000 collega’s in 73 landen. Het is de Europese leider in Cloud, Cybersecurity en High Performance Computing. Wereldwijd levert Atos aan haar klanten end-to-end Orchestrated Hybrid Cloud, Big Data, Business Applications en Digital Workplace-oplossingen. Atos is de wereldwijde IT-partner voor de Olympische Spelen en Paralympische Spelen en opereert onder de namen Atos, Atos Syntel en Unify. Atos staat genoteerd aan de CAC40 Paris stock index. Het is de missie van Atos om mede vorm te geven aan de toekomst van de IT-markt. Met haar expertise en knowhow ondersteunt zij de ontwikkeling van kennis, onderwijs en een multiculturele en pluralistische benadering van onderzoek die aan de basis staat van wetenschappelijke en technologische excellentie. In het wereldwijde IT-domein stelt de Groep klanten, medewerkers, partners en burgers in staat op een bewuste en duurzame manier te leven, werken en zich te ontwikkelen in een veilige en duurzame omgeving.

Voor meer informatie: atos.net/AIR