Industry Wire

Geplaatst door Buzzcapture

Buzzcapture toont bereikcijfers bij alle mediabronnen

Media monitoringtool Buzzcapture voegt bereikcijfers toe aan alle on- en offline berichten. Hierdoor kunnen bedrijven op basis van kijk- en luistercijfers, oplagecijfers en online- en social mediabereik meten hoeveel mensen een bericht heeft bereikt. Buzzcapture is de eerste partij die bereik over alle kanalen inzichtelijk maakt.

Selecteer op (social) media bereik

In traditionele social mediamonitoringtools staat volume van een bericht centraal. Het aantal keer dat een bericht overgenomen wordt in de (social) media bepaalt het volume in de grafiek. Buzzcapture voegt nu niet alleen bereik van een bericht op social media toe, maar óók gemiddelde kijk- enluistercijfers en oplagecijfers van offline media. Daarnaast wordt ook het bereik per blog en online nieuwssite getoond. Hierdoor kan naast een volumegrafiek nu ook een bereikgrafiek worden gemaakt.

Toenemende vraag naar geïntegreerde monitoring

In 2013 voegde Buzzcapture als eerste social mediamonitoringtool ook print data toe aan het dashboard. Hierdoor neemt de tool de rol van de traditionele knipselkrant over en voegt het bovendien online nieuws en social media toe. Dankzij de toevoeging van realtime radio- en tv monitoring in 2014 biedt Buzzcapture één overzicht van alles wat in on- en offline media verschijnt. Het Nederlandse bedrijf zag dankzij de toevoeging het aantal klanten meer dan verdubbelen het afgelopen jaar.

Social mediamonitoring wordt volwassen

Oprichter Alex van Leeuwen ziet mediamonitoring volwassen worden: “Bedrijven willen weten wat de impact van een bericht is. Een vermelding in het NOS Journaal werd op dezelfde wijze getoond als een tweet van een Twitteraar met 5 volgers. Door de toevoeging van bereikcijfers krijgen communicatieafdelingen concreet inzicht in ‘eyeballs’ van nieuws en campagnes over verschillende type bronnen. En daarmee ook structureel inzicht welke onderwerpen waar beter worden opgepikt.”

Campagnemonitoring bij PR-bureaus

Van Leeuwen ziet campagnemonitoring als trend: “Iedere marketeer zal uiteindelijk de vraag krijgen: hoeveel mensen hebben we bereikt met een bericht? Voorheen werd vaak een gemiddelde per bron toegepast, nu kan een veel relevanter getal worden getoond. Het maakt natuurlijk groot verschil of je op Nu.nl genoemd staat of op de nieuwssite van de lokale krant. Deze vraag komt niet alleen van bedrijven, maar ook van PR-bureaus die bereik als belangrijkste KPI hebben. Deze toevoeging voegt de basis voor een accurate mediawaarde, die ook binnenkort in de tool wordt geïntroduceerd.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht