Geplaatst door CraniumConnect

Carl Padberg nieuwe voorzitter van DynamicsHUB

“Microsoft maakt software nog te vaak vanuit technisch oogpunt. Terwijl de basis zou moeten zijn wat de klant ervan verwacht. Microsoft Partners zijn niet altijd in staat om daar namens de klanten iets aan te doen. DynamicsHUB kan wél de wensen van de klanten bundelen en bij Microsoft brengen. Ik denk dat de HUB een grote rol kan spelen om ervoor te zorgen dat Microsoft meer kennis uit haar gebruikersgroep haalt. Dan kan de business beter vertaald worden naar software.”

Een duidelijke mening over het belang van DynamicsHUB van Carl Padberg, de nieuwe voorzitter van deze gebruikersgroep. Carl is de juiste persoon om de gebruikersgroep te trekken. Hij is al twintig jaar functioneel bezig met het Microsoft-platform. Van Dynamics AX (toen nog Microsoft Damgaard Axapta) in 1999 tot Microsoft Dynamics 365 nu. Hij is als gebruiker en consultant actief geweest bij kleine, grote en internationale organisaties. “Ik heb alle rollen een keer ingevuld. Ik ken de partners, ik ken de klant, ik ken Microsoft. Ik durf kritisch te zijn op een manier die bij een gebruikersgroep past.”

Werken vanuit een eenduidige visie
Carl ziet genoeg uitdagingen waarmee hij als voorzitter aan de slag kan. “Microsoft levert haar software vooral op basis van de visie vanuit de branche, en minder vanuit de visie van de klant. Klanten en partners melden bugs in de verwachting dat ze eruit worden gehaald, maar dat gebeurt zeker niet altijd. De software die de klant geleverd krijgt is nog wel eens anders dan wat Microsoft in een demo laat zien. Als communicatie over dat soort zaken direct bij Microsoft terecht komt, kan Microsoft er wat mee doen. We moeten dan wel als gebruikers opereren vanuit een eenduidige visie. Alleen dan kan de community de spreekbuis worden. Het moet uiteindelijk een samenspel zijn van Microsoft, partners en klanten. Hoe meer Microsoft naar klanten luistert, hoe meer betere oplossingen er voor klanten kunnen komen.

Werken in de cloud
De wereld van Microsoft verandert. Microsoft Dynamics 365 sluit beter aan op de markt en de behoefte van de klant. Je hebt minder maatwerk nodig. En klanten zien meer hun eigen business terug in de apps. De verticalisering waar MS al jaren over praat wordt concreter. De Cloud wordt steeds belangrijker. “Ik weet dat er klanten zijn die niet in de Cloud willen werken vanwege onder meer governance en compliance. Maar ik denk dat je niet meer zonder de Cloud kunt. Grote partijen als Google en MS investeren gigantisch in veilige datacenters. Werken in de Cloud is in mijn ogen veilig, biedt veel power en is goedkoper omdat je geen kosten van eigen beheer hebt.”

Werken zoals thuis
Carl verwacht dat de business software de software voor thuis volgt. Gebruikers verwachten dat ze net zo kunnen werken als ze privé op hun tablet of smartphone doen. Zelf een app installeren, een signaal krijgen van een bankoverschrijving, dat soort zaken wil de business ook. Wat klanten volgens Carl niet willen is dat Microsoft automatisch updates van het Office-pakket doorvoert, zoals dat thuis gebeurt. “Er zijn klanten die geen updates willen vanwege hun maatwerk. Dat probleem zal zich steeds minder voordoen als de software steeds meer standaard wordt. Ik verwacht dat klanten minder zelf bouwen en meer de oplossing zoeken in apps bovenop hun ERP-systeem. Klanten verwachten ook dat steeds meer apps – ook van andere softwareleveranciers – in het standaard ERP-pakket komen. In dat proces kan de HUB een rol spelen door specifieke kennis samen te brengen.”

Werken als collectief
Genoeg reden zou je zeggen om je als klant aan te sluiten bij de HUB. Toch zijn er klanten die dat niet nodig vinden. ‘We krijgen alle informatie van onze partner’, zeggen ze. Maar weet je als klant welke informatie je krijgt? En welke niet? Veel informatie is theoretisch. Een PowerPoint, een user guide. “Maar het gaat er nu juist om dat we met elkaar communiceren. En ervoor zorgen dat de theorie de praktijk volgt. Want dan krijg je verbetering van bedrijfsprocessen en meer eenheid tussen softwareleverancier, partner en klant. Voor individuele klanten is het bijna onmogelijk om bij Microsoft gehoor te krijgen. Omdat de HUB een collectief is, zitten wij wel bij Microsoft aan tafel om over verbetering van de praktische toepassing van software te praten. Bovendien hebben partners commerciële belangen. Ze zien zich vooral als spreekbuis van Microsoft, waardoor ze de belangen van de klant soms uit het oog verliezen.”

Werken als onafhankelijke HUB
Gebruikersgroepen zijn tot nu toe niet altijd onafhankelijk geweest van partners. De voorzitter was nog wel eens een consultant van een partner. “Dat willen we anders”, zegt Carl. “De HUB – en zeker ik als voorzitter – moet onafhankelijk van anderen haar geluid kunnen laten horen bij partners en vooral bij Microsoft. De belangen van partners zijn anders dan die van de klant.” Dat wil volgens Carl niet zeggen dat partners er geen voordeel bij kunnen hebben om aangesloten te zijn bij de HUB. “Ik denk dat het goed is dat partners meer vanuit de klanten spreekbuis gaan worden richting Microsoft. Als partners nog meer naar klanten luisteren, kunnen ze in samenwerking met Microsoft de juiste oplossingen bieden. De HUB is hét centrale punt voor partners om informatie en adviezen van klanten te krijgen.”

Carl Padberg (58 jaar) heeft vanaf 1986 gewerkt als consultant bij Microsoft Partners. Sinds 2011 werkt hij als Solution Architect bij het internationale Franse familiebedrijf ABÉO, dat actief is op het gebied van sportartikelen, inrichting van sporthallen en bewegingsonderwijs. Hij is daar verantwoordelijkheid voor het ERP-beheer binnen de sportdivisie. Carl denkt in zijn werk graag zwart-wit. Een tussenweg kent hij bijna niet. “In de automatisering werkt het ook zo”, is zijn verklaring daarvoor. Hij maakt graag van een groot probleem veel kleinere problemen om die vervolgens één voor één aan te pakken. Je kunt Carl ontmoeten op 26 september tijdens ‘Get CraniumConnected’ of tijdens het jaarlijkse congres, Dynamics Experience op 21 november. Hij is daar ook een van de sprekers.

Over DynamicsHUB
DynamicsHUB is de grootste onafhankelijke business community in de Benelux voor eindklanten van Microsoft Business Applications. Als onderdeel van de Digital Engagement Community, CraniumConnect faciliteert DynamicsHUB al 20 jaar als onafhankelijk platform eindklanten van Microsoft Business Applications met het verschaffen van nieuws, kennis en inzichten in de manieren om Microsoft software doeltreffend in te zetten. DynamicsHUB biedt dan ook een podium aan eindklanten, partners en Microsoft voor het etaleren van kennis, expertise en klantcases.