Industry Wire

Geplaatst door CGI

CGI en Discovery Museum presenteren interactieve AI-beleving in ‘Ai: de expo’

Rotterdam, 6 oktober 2025 – CGI (NYSE: GIB) (TSX: GIB. A), één van de grootste onafhankelijke zakelijke en ICT-dienstverleners ter wereld, en Discovery Museum in Kerkrade zijn een bijzondere samenwerking aangegaan om kunstmatige intelligentie (AI) op een vernieuwende manier toegankelijk te maken voor het brede publiek. Met als gezamenlijke ambitie om technologie begrijpelijk én verantwoord te presenteren, is CGI als strategisch partner ingestapt om haar AI-expertise in te brengen bij de unieke tentoonstelling van Discovery Museum.

Ai: de expo
De tentoonstelling, ‘Ai: de expo’ is een interactieve ervaring die bezoekers stap voor stap meeneemt in de wereld van AI. De expositie laat zien hoe AI in de praktijk werkt, welke kansen het biedt voor de samenleving, en welke kritische vragen we ons moeten stellen over ethiek, privacy en maatschappelijke impact. Met Responsible AI als thema willen Discovery Museum en CGI nieuwsgierigheid combineren met bewustwording.

“Onze ambitie met ‘Ai: de expo’ is om bezoekers zelf te laten ervaren hoe AI in het dagelijks leven een rol speelt, en tegelijkertijd de uitdagingen en kansen te belichten die het met zich meebrengt. We willen mensen aanmoedigen kritisch na te denken over AI: niet enkel gemak, maar ook de ethische en maatschappelijke kant,” aldus Hans Gubbels, directeur van het Discovery Museum.

Gubbels voegde daaraan toe: “We zochten een partner met expertise in AVG, privacy en technologische innovatie; competenties die wij zelf niet in huis hebben. Wat ons in de samenwerking met CGI positief verraste, was de combinatie van enorme creativiteit en een hoge mate van professionaliteit.”

“Responsible AI is een belangrijke prioriteit voor CGI. Wij vinden dat AI-oplossingen niet alleen innovatief moeten zijn, maar ook ontwikkeld en toegepast met integriteit, transparantie en verantwoordelijkheid”, aldus Joost van der Burg, BU Leader Central & South Netherlands, CGI. “Met ‘Ai: de expo’ brengen we dit tot leven op een manier die concreet, toegankelijk en tastbaar is voor iedereen.

Co-creatie en innovatie
Het slimme volgsysteem in de tentoonstelling is ontwikkeld in co-creatie met het CGI SmartLab, een innovatielab van CGI in Zuid-Nederland dat organisaties in uiteenlopende sectoren helpt slimme technologie praktisch toe te passen. Discovery Museum maakte met kennis van tentoonstellen en publieksbeleving de expositie, en CGI richtte zich als strategische partner op de technische AI-invulling, met name het ontwikkelen van het volgsysteem dat bezoekers door de expositie begeleidt. Door creativiteit te combineren met een gestructureerde aanpak en diepgaande expertise in data, AI en privacy, hebben CGI en Discovery Museum een tentoonstelling gecreëerd die zowel inspireert als tot nadenken aanzet.

Over CGI
CGI, opgericht in 1976, is één van de grootste onafhankelijke zakelijke en ICT-dienstverleners ter wereld. Met 93.000 consultants en professionals wereldwijd levert CGI een volledig portfolio, van strategische IT en business consulting tot systeemintegratie, managed IT en business process services en oplossingen. CGI werkt lokaal nauw samen met haar klanten en vult dit aan met haar wereldwijde distributienetwerk, waarmee zij haar klanten helpt hun resultaten te versnellen en te digitaliseren. De gerapporteerde omzet van CGI is over het fiscale jaar 2024 CA$14.68 miljard. CGI-aandelen zijn genoteerd aan de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB). Website: www.cgi.com/nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht