Industry Wire

Geplaatst door Cheil Amsterdam

Cheil Amsterdam brengt Nederlandse shorttrackers dichterbij olympisch goud met het Samsung SmartSuit

Afgelopen week is het Samsung SmartSuit onthuld: een innovatief schaatspak met bijbehorende app, dat naar een concept van creatief bureau Cheil Amsterdam is ontwikkeld voor Nederlandse shorttrackers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting door Samsung Benelux. Met behulp van technologische innovatie draagt het merk actief bij aan de prestaties van de sporters tijdens de Olympische Winterspelen in PyeongChang 2018.

Het op maat gemaakte shorttrackpak is in aanloop naar de Winterspelen ontwikkeld in samenwerking met de KNSB om Knegt en Schulting te helpen om tijdens de training direct hun ideale schaatshouding te verbeteren. De twee zijn wereldwijd de enige rijders die gebruikmaken van het pak. Met dit geheime wapen vergroten ze hun kansen op olympisch succes in PyeongChang.

Het concept
Thijs de Boer, executive creative director, Cheil Amsterdam: “Het is heel bijzonder om als bureau met je klant iets te maken dat sporters op Olympisch niveau echt nog beter kan maken. Iets waarmee je zoveel meer bereikt dan de gebruikelijke sponsorcampagne.”

De gedachte achter het SmartSuit sluit naadloos aan op DoWhatYouCan’t, Samsungs internationale oproep aan ondernemende jongeren om buiten de gebaande paden te treden en te doen waar zij goed in zijn.

Gerben van Walt Meijer, marketing manager mobile, Samsung Nederland: “Bij Samsung streven we ernaar om met onze innovaties het dagelijks leven te veraangenamen. Met onze technische expertise kunnen we óók helpen bij het verbeteren van sportprestaties. Met het Samsung SmartSuit hopen we Sjinkie en Suzanne naar nóg een hoger niveau te tillen en er zo aan bij te dragen dat zij hun olympische gouden droom kunnen verwezenlijken, we dagen ze met het Samsung Smartsuit uit om tot het uiterste te gaan.”

Hoe werkt het?
Het Samsung SmartSuit is een op maat gemaakt shorttrackpak dat de exacte lichaamshouding in kaart brengt en zo de afstand van de heupen tot het ijs berekent. Het pak staat in verbinding met de smartphone van bondscoach Jeroen Otter, waarop hij via een app in realtime de gegevens ontvangt. Zo zien ‘embedded scientist’ Bjorn de Laat en hij tot op de millimeter nauwkeurig of Sjinkie en Suzanne diep genoeg zitten. Indien hun houding niet optimaal is, kan de bondscoach met één druk op de knop een trilling versturen, die de rijder direct voelt op de pols. Zo kan de schaatser zijn houding onmiddellijk aanpassen.

“Door de lichaamshouding te kwantificeren kunnen we nog effectiever trainen. Ik merk dat Sjinkie en Suzanne nu al profiteren van deze unieke innovatie” zegt bondscoach Jeroen Otter. “In topsport gaat het om details. De trainingen met het Samsung SmartSuit en de directe feedback via de smartphone kunnen het verschil maken tussen zilver of goud.” Meervoudig wereld- en Europees kampioen Sjinkie Knegt vult aan: “Ik schaatste altijd op gevoel en schatte zelf in of ik diep genoeg zat. Nu kan mijn coach precies zien of ik nog iets dieper moet zitten voor mijn ideale houding.”

Samsung en de Olympische Spelen
Samsungs betrokkenheid bij de Olympische Spelen begon toen het bedrijf als lokale sponsor bijdroeg aan de Spelen in Seoul van 1988. In 1998 breidde Samsung zijn sponsorship uit door wereldwijde Olympisch Partner te worden op het gebied van draadloze communicatieapparatuur. Hierbij voorziet het bedrijf de Olympische Spelen van zijn eigen draadloze communicatieplatform en mobiele apparatuur. Deze innovatieve mobiele technologieën bieden de Olympische gemeenschap, atleten en fans van over de hele wereld de kans interactief te communiceren en informatie uit te wisselen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht