Geplaatst door Terremark

Chess Technologies en Terremark vormen spil nieuw kaartverkoopsysteem KNVB

Het Infinistructure®-platform van Terremark biedt de flexibiliteit om tijdelijk capaciteit bij te schakelen en grotere bezoekersaantallen af te handelen. Tegelijk biedt het platform een hoge beschikbaarheid die in de SLA is vastgelegd.

De KNVB heeft in 2009 besloten dat het internet het preferente verkoopkanaal wordt voor toegangsbewijzen voor voetbalwedstrijden. In het seizoen 2009-2010 verliep al twintig procent van de verkoop via het internet en de verwachting is dat dit percentage zal stijgen tot vijftig procent voor het seizoen 2010-2011. Naast dit gegeven speelde het feit dat online kaartverkoop meer middelen biedt om zwarthandel tegen te gaan dan traditionele verkoop, een rol in de beslissing van de voetbalbond om te investeren in een nieuw platform.

De uitgangspunten voor het nieuwe systeem waren gebruikersgemak voor supporters, de clubs en de werknemers, flexibiliteit om nieuwe functionaliteit toe te voegen en een optimale online beschikbaarheid te garanderen. Een aantal partijen werd uitgenodigd om op basis van de vereisten een voorstel in te dienen. De maatwerkoplossing van Chess Technologies met daarin onder andere concepten voor specifieke aanschafrechten, lidmaatschappen en voordeelbonnen, alsmede een vriendelijke interface voor alle partijen, kwam uiteindelijk als beste uit de bus. De applicatie stelt leden in staat om de kaartverkoop voor wedstrijden en gerelateerde evenementen te definiëren, voor te bereiden en uit te voeren. Daarnaast kunnen de clubs ook andere producten online verkopen.

De schaalbaarheid, flexibiliteit en robuustheid van de applicatie in combinatie met de prestaties en de beschikbaarheid ervan leggen een grote druk op de ondersteunende infrastructuur. Chess Technologies zocht voor de invulling hiervan de samenwerking met Terremark op basis Infinistructure. Deze managed cloud-oplossing is uitermate flexibel in de afhandeling van grote hoeveelheden transacties ineens, veranderingen in netwerk- en systeemconfiguraties en kan eenvoudig uitgebreid worden indien nodig. In relatie tot de KNVB-applicatie is ervoor gekozen om het complete systeem grotendeels te virtualiseren op de database-servers na. Het geheel functioneert als één homogeen netwerk met optimale prestaties.

“Terremark bied de juiste Kwaliteit-Prijs verhouding voor Chess en KNVB. Voor Chess waren de mogelijkheden om zelf applicatie- en databasebeheer uit te voeren en op deze moderne infrastructuur snel nieuwe versies uit te kunnen rollen doorslaggevend.” Aldus Rene Hodde, Executive Director, Chess.

Joost Metten, CEO Terremark Europe, toont zich content het online systeem voor de KNVB te mogen hosten. “Deze applicatie is een toonbeeld van flexibiliteit. De hoeveelheid transacties, de functionaliteit en de aangesloten partijen zijn allemaal variabelen. Zoiets in huis te hosten zou zeer kostbaar worden, en daarnaast riskant. Ons Infinistructure-platform is erop ingericht om het fundament te vormen voor dergelijke omgevingen.”