Industry Wire

Cirrus Staffing Services start met een pilot van de TalentPitch

Cirrus, het ABU uitzendbureau voor banen binnen de contact center branche, is gestart met een pilot van de TalentPitch, de online sollicitatie tool voor contact centers. Het doel van de pilot is te onderzoeken of de efficiency van het recruitmentproces verbeterd kan worden, terwijl de kwaliteit minimaal gelijk blijft. Ook wil Cirrus met de TalentPitch verder inspelen op de huidige trends en ontwikkelingen op het gebied van online communiceren en solliciteren.

Een deel van de kandidaten die op zoek zijn naar een baan doorlopen bij Cirrus online de TalentPitch. De verwachting is dat hiermee een groter bereik gecreëerd kan worden en een bredere doelgroep wordt aangesproken, waaronder mensen die niet fysiek langs kunnen komen en op afstand willen solliciteren. Kandidaten doorlopen de outbound of inbound variant van de TalentPitch, afhankelijk van de functie waar zij op solliciteren.

De (pre)selectie gebeurt op basis van 3 klantgesprekken die de kandidaat doorloopt om zo verschillende vaardigheden waaronder multitasking, taalvaardigheid, typevaardigheid maar ook het gebruik van communicatiestijlen te meten. Vervolgens maakt de kandidaat een intelligentie- en persoonlijkheidstest. De TalentPitch resulteert in een matchingscore. De matchingscore is niet direct reden tot aannemen of afwijzen. Op het moment dat de kandidaat de TalentPitch afrondt zal de recruiter persoonlijk naar zijn/haar sollicitatie en resultaten kijken.

De resultaten van de TalentPitch geven een beeld van de kans op succes van de betreffende kandidaat in de functie van call center medewerker. De video’s in de TalentPitch geven direct een beeld over het werken in een call center. Zo kiest de kandidaat er bewust voor te solliciteren en weet hij/zij wat er verwacht wordt. Dit vergroot de kans op een succesvolle match. Daarnaast dient de tool als een stuk bevestiging van een vermoeden. Op basis van het CV kan iemand heel geschikt lijken en de TalentPitch kan dit vermoeden onderbouwen waardoor er meer zekerheid ontstaat. Ook zijn er sollicitanten die nog geen call center ervaring hebben. Zij kunnen heel geschikt zijn maar dit lees je niet af van het CV. De TalentPitch zorgt voor een objectieve blik op het selectieproces en kan zo het recruitmentproces efficiënter maken en het ongewenst verloop verminderen. Dit laatste kan gemeten worden na 6 of 12 maanden.

Erwin Plantema, directeur van Cirrus vertelt: “de hele manier van recruitment is de afgelopen jaren sterk veranderd en wij gebruiken al enige tijd online technieken, video’s, assessments en kennistesten via internet. Wij willen dit verder ontwikkelen en onderzoeken nu of de TalentPitch ons daarbij helpt. De TalentPitch moet voor onze klanten en onze sollicitanten voordeel bieden en dat moet deze pilot gaan uitwijzen. Wel vinden we dat het resultatenrapport van een kandidaat uitgebreid kan worden met meer uitleg bij de scores, zodat dit ook goed te begrijpen is voor onze klanten.”

Dit uitgebreide resultatenrapport wordt momenteel ontwikkeld. Recruiters en bedrijven die indirect met de TalentPitch werken, bijvoorbeeld via het uitzendbureau, kunnen met dit nieuwe rapport goed de sollicitatie van de kandidaat beoordelen en de scores juist interpreteren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht