Geplaatst door Cisco

Cisco en IBM slaan handen ineen tegen cybercrime

Amsterdam, 2 juni 2017 Cisco en IBM gaan samenwerken om de groeiende dreiging van cybercrime beter het hoofd te kunnen bieden. Cisco en IBM Security hebben daartoe een nieuwe overeenkomst gesloten, die een nauwere samenwerking inluidt op het gebied van producten, diensten en threat intelligence. Cisco’s beveiligingsoplossingen worden geïntegreerd met IBM’s QRadar om organisaties te beschermen op netwerken, endpoints en in de cloud. Klanten profiteren daarnaast van de schaal van de IBM Global Services-ondersteuning van Cisco-producten in het Managed Security Service Provider (MSSP) portfolio. De overeenkomst creëert ook een nieuwe relatie tussen de IBM X-Force en Cisco Talos security researchteams, die zullen gaan samenwerken tijdens grote security-incidenten. Zo hebben beide teams bij de recente WannaCry ransomware-aanval nauw samengewerkt om de verspreiding van deze malware in kaart te brengen.

In één keer een dreiging overal stoppen
Cisco’s benadering van security is gebaseerd op een architectuur. Dat maakt het voor organisaties mogelijk om een dreiging één keer te zien en vervolgens overal te stoppen. Door het combineren van Cisco’s veelomvattende securityportfolio met de activiteiten en het responsplatform van IBM Security, kunnen Cisco en IBM de beste producten en oplossingen in hun soort bieden voor het netwerk, de endpoints en de cloud. Compleet met geavanceerde mogelijkheden voor analyse en orkestratie.

Tot 50 beveiligingsproducten
Een van de belangrijkste problemen voor beveiligingsteams is de grote hoeveelheid beveiligingsproducten die niet met elkaar integreren of kunnen communiceren. Een recent Cisco-onderzoek onder 3.000 Chief Security Officers wijst uit dat in 65% van de ondervraagde bedrijven tussen de 6 en 50 verschillende beveiligingsproducten gebruikt. Het beheren van een dergelijke complexiteit is op z’n zachtst gezegd een uitdaging en kan nieuwe beveiligingsgaten introduceren. De samenwerking tussen Cisco en IBM Security heeft tot doel bedrijven te helpen problemen sneller te ontdekken. Dit met behulp van geïntegreerde gereedschappen die een geautomatiseerde verdediging bieden.

Schadepost
Dat reactiesnelheid belangrijk is komt naar voren uit een onderzoek uit 2016 door het Ponemon Institute. Beveiligingsproblemen veroorzaakten bij de onderzochte bedrijven een gemiddelde schadepost van 4 miljoen dollar – het hoogste bedrag ooit en een stijging van 29% over de afgelopen drie jaar. Bedrijven die de beveiligingsgaten niet binnen 30 dagen hadden weten te dichten, waren gemiddeld genomen 1 miljoen dollar duurder uit dan bedrijven die dat wel lukte. Vandaar het belang om een goed zicht te hebben op wat er op het netwerk gebeurt, zodat er zo snel mogelijk gereageerd kan worden.

Geïntegreerde verdediging voor netwerken en de cloud
IBM gaat X-Force Exchange en Cisco’s Threat Grid integreren waardor beveiligingsanalisten de beschikking krijgen over veel meer historische en realtime informatie over dreigingen. Dit vergroot het zicht op het netwerk aanzienlijk. Ook IBM’s Managed Security Services team, dat de beveiliging van 3.700 klanten wereldwijd beheert, gaat nauwer samenwerken met Cisco om nieuwe diensten te ontwikkelen die de complexiteit van de beveiliging moeten verminderen. Een van de eerste oplossingen is ontworpen voor de groeiende hybride cloudmarkt.

De combinatie van Cisco’s security-producten met hun architecturale benadering en IBM’s Cognitive Security Operations Platform helpt klanten hun IT-omgevingen effectiever te beschermen, van het netwerk tot de endpoints en tot aan de cloud. Als onderdeel van de samenwerking zal Cisco nieuwe applicaties voor IBM’s QRadar security analytics platform ontwikkelen. Verder zal IBM’s Resilient Incident Response Platform (IRP) geïntegreerd worden met Cisco’s Threat Grid om security-teams de middelen te geven om sneller op incidenten te kunnen reageren.

————-

Over IBM Security
IBM Security biedt een van de meest geavanceerde en geïntegreerde reeks enterprise security producten en diensten. Het portfolio, ondersteund door IBM X-Force® research, stelt organisaties in staat om risico’s effectief te managen en zich te verdedigen tegen opkomende dreigingen. IBM beschikt over een van ‘s werelds breedste security organisaties voor research, ontwikkeling en delivery, monitort 35 miljard security events per dag in meer dan 130 landen en is houder van meer dan 3.000 securitypatenten. Voor meer informatie: www.ibm.com/security, volg @IBMSecurity op Twitter of bekijk de IBM Security Intelligence blog.

Over Cisco
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd leider in IT en helpt organisaties optimaal gebruik te maken van de kansen van morgen, door te laten zien wat er mogelijk is door zaken te verbinden die voorheen niet verbonden waren. Kijk voor het laatste nieuws op http://thenetwork.cisco.com. Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via http://m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u op de EMEAR Network: http://ciscoemearnetwork.com of in de Cisco Newsroom: http://newsroom.cisco.com.