Clicks For Cancer introduceert DPC (donatie-per-click)

Het Deventerse Create & Convert introduceert met de actie Clicks for Cancer een nieuwe marketing metric: DPC, ofwel donatie-per-click. Met Clicks for Cancer wil het online marketingbureau awareness genereren voor alvleesklierkanker nadat één van hun oprichters stierf aan de zeldzame ziekte. “Tegelijkertijd willen we geld ophalen voor Stichting Support Casper,” vertelt Nico Bosman van Create & Convert, “Voor iedereen die op onze website één klik doet doneren onze sponsoren een klein bedrag. Iedereen kan kosteloos klikken, dus hopelijk loopt het totaal flink op.”
Het idee voor de actie ontstond na het overlijden van Bosman’s compagnon Elia Quentin aan alvleesklierkanker. “Zonder hem had Create & Convert niet bestaan. Hij was iemand die altijd ideeën had en het liefst elke maand iets nieuws startte. Plots was hij er niet meer, een gigantische klap.” Na Quentin’s overlijden knaagde het om iets te doen.
Toch duurde het even voordat Clicks for Cancer van de grond kwam. “We zijn geen goed doel. Onze talenten liggen ergens anders en dat hield ons eerst tegen.” Tot de connectie tussen fundraising en online marketing ineens vorm kreeg dankzij het idee voor een donatie-per-click (DPC). “Plots zagen we in wat wij als online marketeers konden doen. Sla het plat en het is ons werk om te zorgen dat mensen klikken. Wat nou als elke klik geld op zou leveren voor een goed doel, in plaats van een for-profit?”
Donatie-per-click
Zo ontstond het idee voor de donatie-per-click, waarmee Create & Convert op zoek ging naar sponsoren om een bedrag per klik bij elkaar te krijgen. “In tegenstelling tot CPC, willen we dat de DPC juist zo hoog mogelijk is,” legt Bosman uit. Het innovatieve idee voor fundraising sloeg direct aan: “We hebben ondertussen 26 sponsoren en daar komen er wekelijks meer bij.”
Het grote voordeel van DPC boven normale fundraising is dat het awareness creëert voor het doel. Wanneer bedrijven ‘gewoon’ een bedrag sponsoren kan dit een publiek bereiken door bijvoorbeeld een traditioneel persbericht, maar donatie-per-click haalt geld op door het grote publiek te bereiken. “En hoewel een bezoeker niets anders hoeft te doen dan klikken, komen ze toch in aanraking met ons doel. Zo leren ze in het geval van Clicks for Cancer meer over alvleesklierkanker.”
Een zeldzame ziekte
Alvleesklierkanker is een zeldzame ziekte met in Nederland gemiddeld 3.000 gevallen per jaar. Tegelijkertijd is het een zeer slopende aandoening en is de geschatte levensduur na diagnose minder dan zes maanden. Dit komt voor een deel omdat alvleesklierkanker vaak te laat wordt ontdekt, waardoor één op de vijf patiënten nog maar behandeld kan worden.
Zelfs dan zijn de overlevingskansen gering. “Daarom is er dringend onderzoek nodig. Voor onze compagnon Elia kunnen we met Clicks for Cancer niets meer betekenen, maar we zetten ons in voor alle patiënten die het onderzoek wel kan helpen.”
Steun Clicks voor Cancer door via www.clicksforcancer.nl één keer te klikken op de button. Zo wordt er namens jou een donatie gedaan door de sponsoren, waarmee het baanbrekende onderzoek naar alvleesklierkanker van Stichting Support Casper wordt gesteund.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.